Staten
forsøgte med kaperreglementet af 14. september 1807, at motivere
befolkningen til at handle i statens interesse. Det fremgår af
reglementet, at det var muligt for alle, der ansøgte og betalte en
afgift til staten, at opnå tilladelse til at oplægge skibe, der tilhørte
eller handlede med fjenden. Ved at udstede sådanne tilladelser fik
staten uden større omkostninger et effektivt middel til at forøge den
danske handelsflåde og forstyrre fjendens sejlads. Hvis de opbragte
skibe blev dømt for at være fjendtlige eller sejle for fjenden gik alle
pengene fra bortsalget til skibet og mandskabet efter en fastsat
fordelingstabel.. fra den 24. februar 1809 begyndte staten dog at kræve
andel af byttet. Denne del blev forøget gentagne gange i løbet af krigen
for så den 20. April 1813 at blive afskaffet igen.
Der blev kun
udstyret ét kaperfartøj på Fanø i løbet af krigen. Det var oven i købet
kun på togt i 17 dage i alt. Det var Sønderho-skipperen, Gregers
Carstensen, som mistede sit skib i december 1808. I foråret 1809
udrustede han sammen med kanonkommandøren fra Kræmmerbjerget, skipper
Peder Thomsen, kaperen ”Selskabet”, som havde held til at opbringe en
britisk slup under Helgoland. Skibet var ladet med rug, byg og
færdigvarer.
Carstensen
beretter i sin skibsjournal:
”28. April.
Liden Vind af en S.S.Ø., styrede V. Om Morgen i Dagbrækningen fik vi en
Sejler at se i Læ, purrede ud og gjorde klart Skib, satte an paa ham,
der styrede bide Vind Ø. Over. Vi gav ham et Kanonskud med skarpt agter
over, hvorpaa han halsede om til os. Kl. 5 gav vi ham et Geværskud, da
han ikke vilde tone Flag, fik ham paa Siden og tog hans Papirer, som vi
forseglede. Han opgav at komme fra Noden og vilde til Baltrum.
Vi tog
Skipperen om Bord og besatte Skibet med to Mand og en Prisemester, satte
kursen N.Ø. efter Landet og gisnede os 6 a 7 Mil N.N.Ø. fra Helgoland.
Derefter bød Skipperen os 300 Gylden for at slippe fri og bekendte, at
han ligesaa gerne gik til Helgoland som et andet Sted. Paa dette
Grundlag, og da han ikke laa i kursen efter Baltrum, opbragte vi ham.
Kl. 7 fik vi Amrum i Sigte og havde 7 Favne Vand, fik 2 Fartøjer i Sigte
under Landet, hvoraf den ene halsede om med os, som sa ud til at være en
Blankeneser. Vi lagde 5 Aarer til og satte en Mand mere om Bord paa
Prisen. Skipperen tilbød atter at vilde give 350 Gylden for sin
Frigivelse. Kl. 5 ½ overlagde vi Tilbudet med Mandskabet. Vi tog da
Pengene, men forseglede dem med den opbragte Skippers og vor Skibs Segl.
Det var nu alt Bevis nok for, at hans opgive Bestemmelsessted var falsk.
Tog endvidere af ham 23 st. Guldpenge. Laa saa og krydsede langs Sild.
Vinden N.Ø., om Natten Ø.N.Ø, godt Vejr, hørte nogle Kanonskud falde i
Nord, hvorfor vi holdt os under Landet.
29. april. Om
Morgenen var vi ud for Sildring Klaev. Stille Vejr. Kl. 11 var vi ud for
Listerdyb, da fik vi Vinden af en N. med tiltagende Kuling. Kl. 1 tog vi
vores Bramsejl og stak et Reb i Klefokken, det blæste haardt, da Vinden
var skral og saa ilde ud, gik ind ved Ballert og der løb vi paa Grund i
Indsejlingen, gav et Skud efter Sluppen og lod den ankre i flot Vand.
Til Aften aftagende Kuling og Vinden løb østlig. Kom om Natten over i
Ribe Dyb og ankrede. Fik Sluppen paa Siden.
30. april.
Kl. 3 ½ Morgen lettede vi og sejlede ud, Vinden var Ø.N.Ø., siden blev
det Stille og vi maatte ro hjem, brugte vore Signaler som paabudt og
ankrede i Sønderho Havn under Batterierne kl. 10 Fmd. tilligemed
Prisen.”
I retten
forklarede den opbragte skipper, at hans navn var Atte Jansen
Skatteborg, 32 år og ugift, født i Norden, Øst Frisland, at skibet
tilhørte ham og en købmand i Norden. Ladningen bestod af korn og en del
stykgods.
Skib og
ladning blev solgt på auktion til fordel for kaperen.
Den
der ville være kaper, måtte henvende sig til stiftsbefalingsmanden og få
udstedt et kaperbrev, men først måtte han stille en kaution for, at han
ville udøve virksomheden i overensstemmelse med kaperreglementet. 500
rdl. pr. kanon kaperen har, dog ikke over 5.000 rigsdaler.
Med
kaperen og kaperbrevet om bord måtte han opbringe til prisebedømmelse
eller undersøgelse alle engelske skibe, og sådanne skibe, der gjorde sig
mistænkelige ved ikke at have de normale papirer for et skib, styrede en
anden kurs end papirerne viste, var ladet med krigskontrabande, satte
sig til modværge eller nærmede sig en eskadre, der blokerede de danske
havne eller kyster.
Havde kaperen held til at indbringe en prise, skulle spørgsmålet om
opbringelse eller ej straks indbringes for en priseret. I hvert stift
blev en sådan nedsat, og for at forhindre unødigt tidsspilde blev det
forbudt parterne at møde ved sagfører i priseretten.
Adskillige kaperførere var hjemmehørende i Ribe stift, men at der var
nogen af dem, der opererede fra havne i stiftet, synes ikke at være
noteret. I alle tilfælde fremgår det ikke af Kay Larsens bog »Danmarks
Kapervæsen«, at skipper Gregers Pedersen Carstensen af Sønderho var
fører af en kaper, der opererede i Vesterhavet og tilmed til Sønderho
indbragte en prise, der den 16. maj 1809 i Ribe dømtes som god prise.
Dommen citeres in extenso, fordi den er meget omhyggeligt udformet og
indeholder mange af kapervirksomhedens aspekter. Så vidt det kan skønnes
formentlig den eneste priseretsdorn afsagt i Ribe.
Udskrift af Ribe stifts Priserets protokol for så vidt den afsagte dom,
den 16. maj 1809 angår udi sagen imellem kaper- kaptajn Gregers Pedersen
Carstensen på Sønderhoe og den opbragte skipper Atte Jansen Schattenborg
fra Ostfriesland.
Dom: Efter at denne sag i går er blevet behandlet ved priseretten og
dermed søgt at erholde al den oplysning som var muligt, derhos om
kaperkaptajnens Competence og derhos om og hvorvidt den opbragte slup
kunne være at prisedømmes eller ikke, har man fundet således:
At
den opbragte skipper Schattenburg var den 22. april sidst udgående med
sin slup og ladning fra Norden i Ostfriesland og destineret til Balstrum
sammesteds, men at han den påfølgende 28.nde er blevet anholdt af
kaperkaptajn G. P. Garstensen efter gisning 6 a 7 mile N.N.O. fra
Helgoland.
Kaperkaptajn G. P. Carstensen har påstået sig slup og ladning tilkjendt
som god prise og henstilt om de retten overleverede 21 enkelte og 2
dobbelte preussiske Louisdører burde tilkjendes ham eller ikke.
Indstævnte, opbragte skipper Atte Jansen Schattenburg forlangede snarest
muligt en retfærdig dom.
For
denne sidste kunne i blandt andet anføres følgende grunde:
1.
at hans ladning indeholdt intet Contrabande.
2.
at han er en med Danmark i venskabelig forbindelse stående magts
undersåt.
3.
at han kommer fra en neutral havn og var destineret til en neutral havn.
4. at dokumenterne nr. 5 og
6 som fandtes i den forseglede pakke i går, godtgiør at ladningen er
uddeklareret fra Norden.
5.
at han ved tyk vejr og pålands vind var kommet af sin kurs og 7 a 8
sømil ud i søen.
For
kaperkaptajnen kan derimod blandt andet siges:
a.
bilagene nr. 5 og 6 i pakken indeholder aldeles intet til fordel for
skipperen, de taler om rug og byg, men her nævnes ikke, hvilket fartøj
det skulle modtage dette korn, ej heller skipperens navn eller hvorhen.
b.
derfor bliver det rigtigt, hvad skipperen har sagt i forhøret på
Sønderhoe og tildels stadfæstet i går, at han aldeles ingen papirer
havde.
c.
Her er altså intet søepas, inten adkomst, intet målebrev, ingen
folkeliste, ingen tolddeklarerings seddel, ingen certeparti, eller
connossememt, som mere eller mindre kunne dokumentere skipperens
udsigende enten om hin ladnings bestemmelse eller hvad landsmand han
selv måtte være.
d.
at stedet, hvor skipperen blev anholdt efter gisning 6 - 7 mil N.N.O.
fra Helgoland var så aldeles ude af sin kurs bestemmelse som alene
skulle være Baltrum, som han selv har opgivet.
e. i
går er det på søekortet befundet, at fra Norden til Baltrum er omtrent 6
½ mile og, som med hans liden slup rigtigt og bequemmest og uden al
fare kunne besejles »over Watten« uden at søge den åbne søe.
f.
For retten i går har skipperen tilstået at have af rygtet hørt, at
engelske krigsskibe låe ved Borkum, og netop er det Borkum, han skulle
forbi for at komme i åben søe, uden nogen nødvendighed som her foran
under litra e er viist, og hvorved bekræfter skipperen fuldkommen det
som hans matros Simon Hendrichsen i forhøret har forklaret, nemlig. For
engelske kapere var de ikke bange.
g.
skipperen har sagt i forhøret, at han havde magt til at sælge sin
ladning, hvor han ville og best kunne, så at Baltrum var uden betydning.
h.
Det hos ham fundne signetaftryk er et såre svagt bevis for, hvem han er.
Denne bevismåde opvækker en ikke ugrundet mistanke om at skipperens
hensigter ikke var rene.
i.
hertil kommer endnu at han har søgt ved penge at løskøbe sig fra
kaperen. Sådan en handling giør ikke den mand, der tror at have en
retfærdig sag.
k.
endelig indeholder skipperens udsigende en modsigelse deri, at han
siger, at pålandsvind var en medvirkende årsag til, at han måtte søge
søen. Vi tror med fuldkommen vished, at det modsatte måtte finde sted.
Når foranførte poster fra a til k på det nøjeste overvejes med hensyn
til det kgl. reglement for kaperfarten og prisernes lovlige pådømmelse
af 14. september 1807 vil slutningen blive, at kaptajnens påstand i
bemeldte skib og ladning vil være at følge, men at skipperen bliver
tilbagegivet sine Louisdorer. Og således kjendes og dømmes hermed for
ret:
1.
At det af kaperkaptajn Gregers Pedersen Carstensen til Sønderhoe havn,
den 30 f.m. opbragte båd eller slup, Aurora kaldet med sin ladning
tildømmes ham herved som god prise.
2 .
Denne sags omkostninger som er 11 rdl. udredes af skib og ladning.
3.
Skipper Schattenburg bør selv betale sin og sit mandskabs underholdning
fra den tid, da til Sønderhoe han er indbragt alt efter billig og lovlig
regning.
4.
Når 3die post således af skipperen er opfyldt bør kaper- kaptajnen
Gregers Pedersen Carstensen tilbagelevere ham de her foran berørte 21
enkelte og 2 dobbelte preussiske Louisdorer, som ved denne doms
afsigelse vil af retten blive ham overleveret.
I
Alt foranførte fuldbyrdes under udførlig execution efter loven og
anordningen.
Til
stadfæstelse under vores hænder og signeter med forsikring, at det
behørende stemplede papir virkelig i sagen er forbrugt.
Priseretten for Ribe stift, holden på Ribe Rådstue, den 16. maj 1809.
D.
C. Bagge J. Lund.
Uden
papirer og i nærheden af det besatte Helgoland var sagen tabt på
forhånd, men det er et positivt træk, at de Louisdorer, som ikke har
haft noget med skibet og dets virksomhed at gøre, ikke konfiskeres, det
viser, at smuglergodset og det til virksomheden som smugler nødvendige,
skibet, tildømmes kaperen og ikke andet.
Om
kaptajn Schattenburg så har fortjent det er en anden sag. Et år efter
optræder han som en papenborg skipper i den københavnske priseret, hvor
han blev frifundet. Foranståendc emne er i en lidt anden form tidligere
omtalt i F.R.A. bd. VII, s. 61. (Red.)
Når det ikke
blev til flere for kaperfartøjet fra Fanø, skyldes det ikke kun et
forbud fra kommandant Winckler, men skibets besætning nægtede at opfylde
deres kontrakt med henvisning til, at fartøjet var for langsomt, og
hyren for ringe i forhold til risikoen.
Hyrekontrakt
Underskrevne
Kaptajn Gregers P. Carstensen, førende det her fra Øen hjemmehørende og
udrustede Kaperskib ”Selskabet” kaldet, tilstår herved dertil at have
forhyret undertegnede Mandskab på følgende vilkår:
- Hver Mand giver jeg
straks, når han påmønstres, 12 Rdl. dansk Kurant, der er hans Gage
og Kostpenge for en Krydstur af 3 Uger.
- Desuden nyder
Mandskabet Halvparten af Prisepengene, delt mellem dette og Skibet
efter Skik og Brug.
- Hvis vi kommer ind i
Holsten og derfra udruster, nyder Mandskabet Gage og Kostpenge efter
1ste Post betalt i Slesvig-Holsten. Kurant.
- For hver Tur der
gøres, betales de da som anført efter 1ste og 3die Post.
- Indbringes Prisen i
Holsten, og der gøres i Penge får Mandskabet deres Lod i Slesv-Hols.
Kur., men indbringes de og sælges de på dansk Plads i Dansk Kurant.
I øvrigt
opfører enhver sig på den Post, han betros, efter Lovene, og som det
anstår en ærekær og retskaffen Sømand og går ombord så snart forlanges.
Fanø, 4.
marts 1809.
Gregers P.
Carstensen.
(11 matrosers
underskrift, deraf var 3 fra Nordby, resten fra Ho og Oksby.
Sønderhoningerne syntes ikke at have haft mod til denne færd).
Fanø ligger
med hensyn til kaperfarten langt fra gennemsnittet af de øvrige
skipperbyer i Danmark. Kapervæsnenet blev således på landsplan en
overvældende succes med hundrede af kaperfartøjer og tusinder af
matroser. Når der ikke blev udrustet flere kaperfartøjer på Fanø hænger
det formentligt sammen med den lokale flådes beskaffenhed. Det perfekte
kaperfartøj var en mindre kutter eller lugger med plads til et par
kanoner og en besætning på 10 til 12 mand. Fanøflåden bestod imidlertid
for en stor dels vedkommende enten af små både eller mindre bredbundede
fartøjer. Af større fartøjer var de langsomme galeaser dominerende. Det
var således kun en lille del af Fanøskibene, der egnede sig til denne
sejlads. Dertil kommer, at dens placering tæt ved Helgoland formentligt
heller ikke har opmuntret til udrustning af den slags fartøjer. |