Fanøflådens udvikling 1845 – 1875


 

Fanøflådens udvikling 1845 – 1875


 

I 1845 ser skibslisten således ud:

 

Nordby:

 

Skibstype

Navn

K. L.

Skipper

Skonnert

Emil

54

Chr. E. Husted

Skonnert

Johanne Marie  

44 ½

N. N. Svarrer

Skonnert

Jørgiane

43 ½

M. M. Andersen

Galease       

Familien

40

J. J. Warrer

Galease

Minerva

38

S. P. Clausen

Galease

Anne

36 ½

N. Hansen

Galease

Anna Marie

36 ½

S. Ankersen

Skonnert

Johanne

34 ½

C. P. Clausen

Galease       

Leo

33

N. H. Jensen

Galease

Anna

32 ½

N. Ankersen

Galease

Mette Claudiane

32 ½

J. Poulsen

Galease

Ellen

31 ½

P. N. Svarrer

Galease

Anne Cathrine 

31

J. P. Svendsen

Galease

Anne Dorthea Ottilia

31

J. H, Jessen

Galease

Fanø

31

J. N. Jessen

Galease

Cathrine

28 ½

S.P.Svendsen

Galease

Maria

28 ½

N. H. Svarrer

Galease

Emanuel

27

Jes Clausen

Galease

Mette Cathrine

24 ½

J. J. Warrer

Galease

Lovise Cecilie

24

J. M. Pedersen

Galease

Stadt Tondern

23 ½

J. M. Rødgård

Galease

Ingeborg Kjerstine

20 ½

N. J. Warrer

Galease

Lovise

19 ½

H.H.Nielsen

Galease

Dorthea Maria

18 ½

Jens Mortensen

Smak

Emanuel

18

A. Cl. Sørensen

Galease

Dorthe Maria

17

H. P. Clausen

Evert

Ingeborg

14

J. H. Borck

Evert

Johanne

13

P. C. Pedersen

Evert

Johanne

12

N. Hansen 

Evert

Tvende Brødre

12

H. M. Lauridsen

Evert

Anne Kjerstine

12

L. H. Lauridsen

Evert

Stadt Tondern

11

N.H.Jessen

Evert

Fru Sidsel

11

H. M. Winther

Evert

Kirstine

10

S. Mathisen

Evert

Johanne Cecilie

10

N. J. Jessen

Evert

Emanue

10

H. Jensen

Evert

Anna

10

H. J. Brick

Evert

Christine

10

H. Hansen

Evert

Cathrine

9

N. S. Brinck

.

I alt 39 skibe med en drægtighed af 943 ½  K. L.

 

Sønderho:

 

Skibstype

Navn

K. L.

Skipper

Skonnert  

Sophie

38 ½

P. P. Brinch.

Galease     

Aurora

36 ½

S. P. Brinch.

Galease   .

Erindring

36

Th. H. Ibsen

Galease  

Providentia

34 ½

H. H. Pedersen

Galease   .

Concordia

33 ½

N. Nielsen jun

Galease  

Flora

32

S. Mikkelsen.

Galease   .

Hedevig

30

P. N. Nissen

Galease  

Flora

29

Th. N. Thækker.

Galease  

Marie

29

Jep Nielsen.

Galease

Håbet

27

N. N. Jepsen

Galease  

Thomsen

27

Hans Nissen

Galease  

Anna

25 ½

S. L. Brinch

Galease  

Anne Dorthea

25 ½

P. Carstensen

Galease  

Anna

25

P. P. Jørgensen

Galease  

Abelone

23 ½

H. M. Ibsen

Galease  

Håbet

23 ½

Niels Sørensen

Galease  

Freden

23

N. J. Nissen

Galease  

Thøgersen og Cecilie

22

Th. N. Jerne

Galease  

Mette

21 ½

H. P. Brinch

Galease  

Tvende Brødre

21

J. Th.  Sonnichsen

Galease  

Håbet

21

N. P. Harreby

Galease  

Concordia

20 ½

N. Th. Nielsen

Galease  

Marie

20 ½

Math. J. Knudsen

Galease  

Henrica

20

P. G. Carstensen

Galease  

Familien

20

Jep. N. Thøgersen

Galease  

Sophie Christiane

20

N. H. Mandø

Galease  

Flora

20

N. Poulsen

Galease  

Ingeborg Anne

19

N. H. Anthonisen

Galease  

Håbet

17

H. H. Jessen.

Galease  

Emanuel

16

J. H. Årre

Galease  

Anna

16

J. P. Andersen

Evert

Catrine

14

H. Andersen

Evert

Edel Cecilie 

14

H. N. Pedersen

Evert

Maria

13

J. H. Mandø

Evert

Fire Søstre

12

J. J. Clemmensen

Evert

Anna Cathrine

11

A. S. Schrøder

Evert

Fru Lene

.8

H. H. Lydom

Evert

Johanne

8

J. P. Fischer

     

 

I alt 38 skibe med en samlet drægtighed af 853 ½  K. L. Nordby har nu for første gang fået et lille forspring i tonnagen. Desuden på hele Fanø 39 under 8 K. L. = 116 skibe med en drægtighed af 2115 K. L.

 

År

Antal skibe

Drægtighed K. L.

1846

116

2025

1847

126

2191

1848

127

2264

1852

131

2792

1854

135

3796

 

 

I 1852 findes nu 1 brig på 74 K. L., 1 skonnertbrig på 57 K. L. 9 skonnerter på ca. 40 K. L. og 68 galeaser på 20 á 25 K. L.

I 1854findes derudover for Nordbys vedkommende 10 skibe, som er indregistreret udenbys på tilsammen 318 K. L.

 

Til sammenligning kan anføres, at Ålborg dette år har 77 skibe med 2751 K. L., Svendborg 199 med 5316 K. L., Marstal 211 med 2789 K. L. og Ærøskøbing 90 med 1501 K. L. Fanø har altså både det største antal skibe og den største tonnage næst efter Svendborg udenfor København,

 

 

kronprinsesse louise copy

 

Stålbark ”Kronprinsesse Louise”, 608 r.t., bygget i Sunderland 1891. Ført af Morten J. Pejsen og Morten A. Pedersen, Nordby


 

Nordby Skibsliste ser for 1854

 

Skibstype

Skibsnavn

K. L.

Skipper

Brig

Anna Jørgiane 

74

M. M. Andersen

Skonnert

Johanne

52

Th. N. Jessen

Skonnert

Rosalia

50

N. H. Svarrer

Skonnert

Anna

48

H. M. Clausen

Skonnert

Onkel

48

Math. P. Clausen

Brig

Nordby

47

M. C. Kræmer

Skonnert

Karen Lovise

44

Hans H. Nielsen

Galease

Mette

43

N. Svarrer

Galease

Maria Cathrine

41

M. H. Winther

Skonnert.

Anna

38

J. P. Svendsen

Skonnert

Anne  Elisabeth

38

M. J. Mortensen

Skonnert

Johanne

37

J. H. Borck

Galease

Anna

36

N. Hansen

Skonnertbrig

Anne Cathrine

35

P. Clausen

Kuf

Concordia

34

P. Sv. Svarrer

Galease

Karen og Maria

33

N. P. Winthersen

Galease

Emanuel

33

Jes Clausen

Galease

Leo

33

N. H. Jessen

Galease

Mette Claudiane

32

N. M. Winther

Galease

Elane

32

N. Ankersen, yng

Galease.

Anna

32

Niels Ankersen

Galease

Ellen

31

N. P. Svarrer

Galease

Fanø

30

Jes N. Jessen

Galease

Formica

29

J. Mortensen

Galease

Flora

28

P. Schmidt

Galease

Dorthea Cathrine

26

Anker Jensen

Galease

Frederikke Marie

24

H. P. Svarrer

Tjalk

Mette Cathrine

24

J. J. Warrer

Galease

Lovise Cecilie

24

J. Math. Pedersen

Galease

Oskar

21

N. M. Jessen

Kuf

Louise

21

P. H. Mathiesen

Galease

Union

21

Las Ankersen

Galease

Dorthe Marie

19

J. Mortensen

Galease

Anne Cathrine

18

M. J. Kolster

Galease

Anne Kjerstine

15

S. H. Fanø

Kuf

Christiane Sophie 

15

N. H. Andersen

Kuf

Ane

14

S. Mathisen

Slup

De tre Brødre

13

J. J. Beck

Galease

Margrethe Mathilde

13

Chr. J. Beck

 

Galease

Festinalente

12

Gr. P. Gregersen

Galease

Ingeborgs Minde 

12

H. S. Brinck

Jagt

De to Brødre

12

H. M. Lauridsen

Evert

Stadt Tondern

11

N. M. Jessen

Jagt

Emanuel

11

H. Jensen

Jagt

Johanne Cecilie 

10

H. J. Nielsen

Jagt

Krabben

10

T. Chr. Andersen

 

Desuden ca. 20 everter under 10 K. L. og følgende skibe, der er hjemmehørende på de steder, hvor der er medredere: Sk. „Rosalia", fører N. H. Svarrer, medreder P. W. Kiørboe, Århus. — GI. „Oscar", fører N. M. Jessen, GI. „Union", fører Lars Ankersen og GI. „Christiane Sophie, fører N. H. Ankersen, medreder Konsul H. P. Rygård, Holstebro. — GI. „Anne Elisabeth", N. J. Mortensen, medreder M. Schmidt, Lemvig. — Sk. „Marie", føret N. Svarrer, medreder C. A. Kondrup, Randers. — Jg. „Frederikke Marie", fører H. P. Svarrer, medreder M. Thorup, Skive.

 

Årene 1850—56 var særlig skæbnesvangre for Nordby. Der blev i disse år 39 mand på havet.

 

 

Sønderho. Skibsliste for. 1854 ser således ud:

 

Skibstype

Skibsnavn

K. L.

Skipper

Skonnert

Plutus 

55

Mikkel J. Fischer

Skonnert

Ane

47

J. Th. Sonnichsen

Skonnert

Cito

44

Jes N. Nissen

Skonnert

Fides

44

P. N. Nissen

Skonnert

Anna

44

N. Nielsen, jun

Skonnert

Peder og Jens

43

Jens N. Jensen

Skonnert

Dorthea

40

Mikkel J. Brinch

Skonnert

Erindring

40

Mikkel J. Ibsen

Skonnert

Sophie

39

P. P. Brinch

Skonnert

Ida

39

H. P. Harreby

Skonnert

Abelone

38

Sonnich Mathiasen

Galease

Minerva

38

Jes. H. Schmidt

Galease

Abba

38

P. P. Harreby

Galease

Abelone

38

Poul P.  Jørgensen

Skonnert

Mathilde

38

P. N. Jensen

Skonnert

Fortuna

37

Th. Meinertz

Galease

Anne Marie

37

P. Gr. Carstensen

Galease

Flora

37

Niels Poulsen

Galease

Aurora

37

S. P.  Brinch

Galease

Familien

36

H. N. Pedersen, y

Galease

Providentia

34

H. H. Pedersen

Skonnert

Maria

34

N. H. Jessen

Galease

Anne Marie

34

H. N. Mandø

Galease

Else

34

Hans Nissen

Galease

Edel

34

Jørg. Th. Schmidt

Galease

Anne Dresine

34

S. N. Thøgersen

Galease

Theodor

34

Th. Sonnichsen

Galease

Anne Cathrine

34

M. Joh. Ibsen

Galease

Irene

33

Th. J. Anthonisen

Galease

Concordia

33

Th. H. Ibsen

Galease

Marie

32

Jens J. Anthonisen

Galease

Flora

32

Th. L. Brinch

Galease

Familien

32

P. P. Thomsen

Galease

Patnoten

31

H.J.Frederiksen

Galease

Familien

31

Jes P. Andersen

Galease

Anna Cathrine 

31

Jens Mikkelsen

Galease

Anne Kjerstine 

31

Poul P.  Jørgensen

Galease

Cecilie

31

H. N. Pedersen

Galease

Fanø

30

H. N. Thøgersen

Galease

Cathrine

30

Mikkel J. Fischer

Galease

Anne Lovise

30

H. H. Jessen

Galease

Lene

30

N. H. Anthonisen

Skonnert

Karen Bothilde 

30

Math. J. Knudsen

Smak

Hedevig

30

Hans P. Madsen

Smak

Fides

30

Jens Svendsen

Skonnert

Ellen

30

H. C. Berg

Skonnert

Karen Anne Sophie

29

Jes. N. Jessen

Galease

Maria

29

Jep Nielsen

Galease

Edeline

29

Peder N. Jensen

Galease

Abelone

28

A. J. Clemmensen

Galease

Håbet

28

Niels Sørensen

Galease

Rasmus

26

Niels Andersen

Galease

Thomsen

26

Jens J. Sonnichsen

Galease

Anne

26

H. H. Johansen, y

Galease

Fortuna

26

H. N. Fischer

Tjalk

Ringkjøbing

25

H. N. Thøgersen

Galease

Anna

24

Peder P. Jørgensen

Galease

Meta

24

S. J. Sonnichsen

Galease

Anne Dorthea

24

Hans Jessen

Galease

Anne Lene

24

H. J. Årre

Galease

Anne Magdalene 

24

P. N. Poulsen

Galease

Alart

24

J. Th. Sonnichsen

Galease

Emanuel

23

P. J. Årre

Galease

Freden

23

N. J. Nissen

Galease

Thøgersen og Cecilie

22

Th. N.  Jerne

Galease

Anna Caroline

22

Anth. P. Sørensen

Galease

Håbet

21

N. P. Harreby

Galease

Sophie Christiane

21

H. Johansen

Galease

Concordia

20

N. Th. Nielsen

Galease

Maria.

20

H. H. Jessen, y

Galease

Maria

20

Peder Mathiasen

Galease

Sophie Christiane

20

P. C. Lunde

Galease

Familien

20

H. N. Pedersen

Galease

Trine Marie

20

Chr. Callesen

Tjalk

Christiane

19

Hans Andersen

Jagt

Edel Cecilie

14

Peder Olesen

Galease

Anna

12

H. H. Lydom

Evert

Lovise Nicoline

12

Jørg. A. Schmidt

Evert

Anna

6

S. N. Sørensen

                        .

 

Desuden 18 everter på under 10 K. L. Sønderho er nu igen Nordby langt overlegen i antal og tonnage.

 

År

Antal skibe

Drægtighed K. L.

1856

129

3061

1857

149

3512

1858

155

3833

1860

141

2453

1863

162

4833

1865

159

5354

1869

161

7045

1871

161

7045

1873

163

7342

1874

160

7411

1875

163

7982

 

 

Der var i 1860 usædvanligt mange forlis; Sønderho mistede 4 skibe alene i en hård storm 19. april med tab af alle mandskaber.

 

Tonnagen er i 1865 kongerigets 3. største.

 

I de sidste 10 år er både nybygget og tilkøbt mange skibe i ind- og udland for omtrent 2 millioner Rdl.

 

antalskibe18261875

 

tonnageikl18261875

 

 

Opgangstiden for skibsfarten i 1850'erne kom i rigt mål Fanø skibsfarten til gode, og navnlig tjente man store penge ved den enorme korneksport til England. Man søgte nu i større udstrækning om til bælthavnene og tog i lighed med de sydfynske skibe fragter derfra med korn til England og kul tilbage. Denne opgangsperiode gav stødet til, at skibe i stigende tal blev indkøbt, ligesom der også byggedes flere og flere skibe på øens ni skibsværfter, men disse kunne dog langt fra alene dække behovet, hvorfor der også byggedes skibe, det gælder navnlig de lidt større skonnerter, andre steder i landet, fx. Vejle, Haderslev og Middelfart, ja endog i Altona byggedes der skibe til Fanøskipperne.


Den egentlige langfart får nu for alvor betydning, og især tager farten på Syd­amerika og Vestindien et stærkt opsving, således at der snart ikke var den havn i disse fjerne egne, som ikke havde været besøgt af en Fanøskonnert. Også på Amerikas vest­kyst kom man, fx. var C. E. Husted i 1850'erne i Californien med sin skonnert ”Emil" på 54 K. L. Det var i de år, hvor guldfeberen rasede, og ligesom så mange andre søfolk derude deserterede ”Emil's besætning for at gå til guldminerne. Da det var umuligt at hverve nyt mandskab, solgte Husted sit skib og blev selv guldgraver, hvorved han tjente mange penge og snart kunne vende næsen hjemover som en holden mand. Flåden udvidedes stadig, og man fik flere større skibe. Rigningen skiftede til brigger og barkskibe, og først i 60'erne finder man også Fanøskibe i fart på Kinakysten. Den første Kinafarer fra Fanø var H. M. Clausen, der i årene 1863 - 67 deltog i den lønnende kystfart derude med sin brig ”Conrad". 1864 efterfulgtes han af Peder Clausen, som lige­ledes med godt udbytte sejlede på Kinakysten i nogle år med sin nybyggede skonnert­brig ”Cathrine". Barken ”Fanø'', der løb af stabelen i Nordby i 1866 og med sine 274 reg. tons var det største skib, der hidtil havde forladt et Fanøværft, var bygget netop med henblik på denne fart. Den førtes indtil 1877 af N. L. Nørby. Så meget kastede Kinafarten af sig, at M. Rødgård, der i 1870 gik derud med sin nybyggede brig ”Ca­thrine" på 225 reg. tons, tjente skibet frit i løbet af to år, og det er derfor ikke mærkeligt, at disse første Kinafareres eksempel gav stødet til, at mange andre Fanø-skippere fulgte efter.

Som tidligere nævnt var hovedparten af Fanøskibsflåden, især skonnerter eller galeaser, stadig beskæftiget i Nord- og Østersøfarten, og de sejlede i reglen med trælast fra Sverige og Finland eller med korn til England, indtil vor korneksport næsten totalt ophørte under landbrugskrisen i 80’erne. I 1870’erne var der i øvrigt mange Fanøskibe, der sejlede på Nord- og Østersøen, som gik bort, enten ved salg eller forlis. De var blevet så gamle og utætte, at de kun var brugelige til farten med trælast og altså ”flød på lasten", som man sagde. Det udbytte, de havde givet, var efterhånden blevet ringe, idet de i reglen højest kunne gøre fire å fem rejser om året og måtte lægge op tidligt om efteråret, når stormene satte ind

.


Frugtfarten på Messina, der ikke mindst kom til at spille en stor rolle for den born­holmske skibsfart, deltog også adskillige Fanøskibe i fra begyndelsen af 60'erne. For at undgå den for Nord- og Østersøfarerne ellers nødvendige oplægning på Fanø om vinteren søgte man hen på efteråret til Norge eller Island, og lastet med klipfisk eller stokfisk herfra satte skibene kursen mod Middelhavet for tidligt det kommende år at vende tilbage med olie, vin og især sydfrugter til København eller Østersøhavnene, bl.a. St. Petersborg, Af Fanøskibe, der deltog i Messinafarten, kan nævnes skonnert­briggen ..Anna" af Nordby og skonnerterne ”Mette" og ”Karen Bothilde". En særlig glans stod der om skonnertbriggen ”Åcrne!" af Nordby, der målte 66 K. L. og var byg­get 1857, idet den med kaptajn Anker S. Ankersen som fører tre gange tog præmie for sin hurtige sejlads med sydfrugter til St. Petersborg.

 

 

Fra 1876 angives Drægtigheden i Register Tons.  1 Reg. Ton er ca. 2 K. L.

 

1876 har hele Fanø 163 skibe m. en drægtighed af 17,686 reg. tons.

1877 har hele Fanø 162 skibe m. en drægtighed af 17,947 reg.

tons.

I dette år er tilkøbt 8 skibe og nybygget 5; der er solgt 5 og forlist 9


jernbark-Phoenix-af-Fanoe

 

Jernbark ”Phønix”, 683 r.t. Ført af Anth. J. Øhle, Sønderho


Gå til top