Mitfanoe
Amete, skonnert, NTHC, Nordby

ship-18-500x332 Skibsdata

 

 

 

Navn

 Amete

Drægtighed KL

 

Hjemsted

 Nordby

Brutto tons

 307,36

Type

 Skonnert

Netto tons

 292

Kendingsbogstaver

 NTHC

Længde

 118,5

Byggeår

 1881/1882

Bredde

 24,5

Bygmester

 Søren Abrahamsen

Dybde

 13,1

Byggested

 Nordby

Forhudning

 Kobberforhudet

 

 

Bygget på

 Kravel på eg

 

 

Skibsfører(e)

Ført

Reder(e)

Reder for

Søren Andersen Winther og Julius A. Nielsen

 1882 - 1905

 Tremastskonnerten Ametes rederi

 1882 - 1905

 

Den tremastede skonnertbrig "Amete" leveredes i 1882 fra skibsbygmester Søren Abrahamsens værft i Nordby til et rederiaktieselskab disponeret af Chr. Hansen Nielsen, Nordby iflg. bilbrev dateret Nordby d. 31.7 1882. Senere blev skibsreder Peder Nielsen Winther bestyrende reder.

Det førtes at kaptajn Søren Andersen Winther (skibsrederens bror) og senere af kaptajn Julius A. Nielsen.

Iflg. Fanø Ugeblad 4.2 1905 har kapt. Pedersen også ført "Amete"?


"Amete" var en langfarer. For eksempel rapporteredes det afsejlet 18. april 1894 fra en lille plads på sydøstkysten at Madagascar til Tamatave, hvorfra den fortsatte til Mauritius og Antanambe. 3. december ankom den til Sydney med sukker fra Mauritius, og næste ladning var kopra fra Tahiti til Punta Delgada for ordre. Lossehavnen blev Hamburg.

 

14.3 1897 var "Amete" også i Hamburg, hvorfra det afsejlede 22. april med en ladning stykgods til Tahiti.
Det blev en drøj rejse med hårdt vejr, og 1. juli måtte man søge nødhavn i Montevideo paa grund af lækager. Reparationerne tog en hel måned, og først den 29. december nåcde man Tahiti. Efter en mellemrejse til Valparaiso gik turen atter tilbage til Europa med kopra fra Marquesaøerne.


"Amete" solgtes i 1905 til C.J. Simonsen, Marstal og udførte derefter nogle rejser på Østkysten af Sydamerika, indtil det 16.5 1908 afhændedes til Montevideo.

 

Fanø Ugeblad d. 4.2 1905:

"Amete" som for tiden er på bedding i flydedokken i Svendborg for at få sin kobberforhudning aftaget og blive kalfatret er blevet solgt til Marstal for 14 000 kr.
Da skibet sidste år ankom til Svendborg med en ladning tømmer, var det første gang siden det byggedes i 1882, at det var i dansk havn.


Veritas attest

 

Kilde:  Rosendahl, Troense-samlingen (i kopi Fiskeri- og Søfartsmuseet). F. Holm-Petersen: Fanø Sejlskibe, 1956 og Logbog over Fanø sejlskibe. Hanne og Villy Nielsens samling + Kis Kannegaard

 

 

2. styrmand H.C. Madsen ombord i den 3 mastede skonnert "Amete" af Nordby skrev i en lille lommebog fra 1886.


Natten mellem d. 18. og 19. august 1886, da vi havde været 78 dage i søen på rejse fra Hamburg til Celebes og flere havne i Indonesien, passeredes Fanø's meridian, mange kærlige tanker sendes dem derhjemme.
Et udslag af længsel og tanker i et lille sejlskib på ca. 300 brt., hvor kommunikationen med omverdenen kun bestod af signalflagene. Da man efter 114 dage i søen mødte et amerikansk fuldskib, signaliserede dette sit navn, og at det var på rejse fra New York til Shanghai. Man var ikke helt alene på oceanet. Det var det første skib "Amete" havde kontakt med siden afsejlingen fra Nordeuropa.


Dagen efter havde man land i sigte ved Lombok og efter en rejse på 120 dage skiver styrmanden: 20. oktober 1886 ankrede vi i Macassar havn for bagbords anker. Alt Vel.

På tilbagerejsen efter 101 døgn i søen fortæller logbogen:


24. april 1887 sprang stewarden over bord, grunden vides ikke, redningsbøje udkastedes til ham, hvilken han ikke ville tage imod, men svømmede bort fra skibet. Jollen udsættes og bemandes med mig, tømmermanden og en letmatros. Omtrent 1 kvartmil fra "Amete", som lå braset bak, fik vi fat i stewarden, som nu var villig til at blive bjærget, og han lovede ikke oftere at forsøge at berøve sig livet.
Stewarden havde følt sig syg i den sidste tid og led af tungsind, skrev styrmanden senere.

 

Langfarten var "Amete's" tumleplads i den tid, den var hjemmehørende på Fanø, hvor den var bygget i 1882 til et rederiaktieselskab med Chr. Hansen Nielsen som reder og senere Peder Nielsen Winther. Hans broder, Søren Andersen Winther var fører af skibet

 

 

 

 

Rejser:

 


Vis 3m skonnert Amete på et større kort

 

Amete-292-nrt newFra Fanø marinestue, "Amete"

 

Dato afg.

Destination fra

Destination til

Dato ank.

 

 

 

 

1892

 

 

 

 

 

 

 

 

Rio Majunga

Port Natal

3. marts 1892

14. maj 1892

Port Natal

London

26. september 1892

 

 

 

 

1893

 

 

 

 

 

 

 

7. februar

 

Buenos Aires

 

18. februar

 

Rosario

 

15. april

Rio Janairo

Algoa Bay

14. maj

6. juli 1893

Algoa Bay

Capetown

14. juli 1893

16. oktober

 

Falmouth

 

24. oktober 1893

 

Hamburg

 

5. december

Passerer Cuxhaven

Madacasgar

 

24. december

Passeret Beechy Head

 

 

 

 

 

 

1894

 

 

 

 

 

 

 

18. april 1894

 

Madacasgar

 

8. september

 

Mauritius

 

12. oktober

Mauritius

Sydney

3. december

17. december

Sydney

Tahiti

 

 

 

 

 

1895

 

 

 

 

 

 

 

5. marts

 

Punta Delgada

12. juni

 

Punta Dalgada

Hamburg

2. august

      1.    september

Hamburg

Paranagua

22. november

 

 

 

 

1896

 

 

 

 

 

 

 

12. marts

Rio Janeiro

 

 

29. marts

Rio Janeiro

Port Elisabeth

7. maj

19. maj

Port Elisabeth

Cap Verde Isl.

21. juli

6. august

Boa Vista, Cap Verde

Rio Janeiro

20. september

30. oktober

Rio Janeiro

Victorie

20. november

 

 

 

 

1897

 

 

 

 

 

 

 

 

Victorie

Lissabon

17. januar

6. marts

Le Havre

Hamburg

14. marts

22. april

Hamburg

Tahiti

29. december

 

 

 

 

1898

 

 

 

 

 

 

 

29. januar

Tahiti

Valparaiso

14. marts

4. april

Valparaiso

Marquesas Isl

 

15. juni

Tahiti

Liverpool

21. oktober

21. november

Liverpool

Conakry, W. Afr.

24. december

 

 

 

 

1899

 

 

 

 

 

 

 

6. februar

Rio Nanez

Liverpool

26. marts

11. maj

Liverpool

Rio Janeiro

14. juli

21. august

Rio Janeiro

Capetown

22. september

5. oktober

Capetown

Rio Janeiro

2.    november

 

 

 

 

1900

 

 

 

 

 

 

 

             1.    februar

Rio Janeiro

Capetown

 

16. marts

Port Elisabeth

Barbados f.o.

3.maj

5. juni

Barbados

Cuba til Liverpool

6. august

29. september

Liverpool

Masenham

16. november

 

Anløb Barbabos slutningen af november

 

 

 

 

 

 

1901

 

 

 

 

 

 

 

 

Cuba

New York

9. marts

26. april

New York

Corintho

24. december

 

 

 

 

1902

 

 

 

 

 

 

 

 

Corinto

Kanalen, f.o.

 

23. juli

Falmouth

Bremen

22. september

30. september

Bremen

Bahia

23. november

 

 

Rio Janeiro

24. december

 

 

 

 

1903

 

 

 

 

 

 

 

5. januar

Rio Janeiro

Algoa Bay

15. februar

8. april

Port Natal

Barbados f.o.

5. maj

          3.   juni

Barbados

 

 

                   9. juli

Barbados

Santa Cruz til Liverpool

 

 

 

Liverpool

24. august

 

Skibet solgte til Marstal i 1905

 

AMETE-FOS-4742-6

AMETE FOS 4742-6. Fiskeri- og Søfartsmuseet.

p11

Styrmand H. C. Madsen ombord i 3-mast skonnert "Amete" af Nordby skrev i en lille lommebog fra 1886:

”Natten mellem 18. og 19. august, da vi havde været 78 dage i søen på rejse fra Hamburg til Macassar på Celebes og flere andre havne i Indonesien, passeres Fanøs meridian , mange kærlige tanker sendes dem derhjemme”

 

AMETE-FOS-4742-8

"Amete", FOS 4742-8. Fiskeri- og Søfartsmuseet

 

 

Relaterede artikler

Gå til top

End Of Slide Box