Skibsdata |
|
Navn |
Amete |
Drægtighed KL |
|
Hjemsted |
Nordby |
Brutto tons |
307,36 |
Type |
Skonnert |
Netto tons |
292 |
Kendingsbogstaver |
NTHC |
Længde |
118,5 |
Byggeår |
1881/1882 |
Bredde |
24,5 |
Bygmester |
Søren Abrahamsen |
Dybde |
13,1 |
Byggested |
Nordby |
Forhudning |
Kobberforhudet |
|
|
Bygget på |
Kravel på eg |
Skibsfører(e) |
Ført |
Reder(e) |
Reder for |
Søren Andersen Winther og Julius A. Nielsen |
1882 - 1905 |
Tremastskonnerten Ametes rederi |
1882 - 1905 |
Den tremastede skonnertbrig "Amete" leveredes i 1882 fra skibsbygmester Søren Abrahamsens værft i Nordby til et rederiaktieselskab disponeret af Chr. Hansen Nielsen, Nordby iflg. bilbrev dateret Nordby d. 31.7 1882. Senere blev skibsreder Peder Nielsen Winther bestyrende reder.
Det førtes at kaptajn Søren Andersen Winther (skibsrederens bror) og senere af kaptajn Julius A. Nielsen.
Iflg. Fanø Ugeblad 4.2 1905 har kapt. Pedersen også ført "Amete"?
"Amete" var en langfarer. For eksempel rapporteredes det afsejlet 18. april 1894 fra en lille plads på sydøstkysten at Madagascar til Tamatave, hvorfra den fortsatte til Mauritius og Antanambe. 3. december ankom den til Sydney med sukker fra Mauritius, og næste ladning var kopra fra Tahiti til Punta Delgada for ordre. Lossehavnen blev Hamburg.
14.3 1897 var "Amete" også i Hamburg, hvorfra det afsejlede 22. april med en ladning stykgods til Tahiti.
Det blev en drøj rejse med hårdt vejr, og 1. juli måtte man søge nødhavn i Montevideo paa grund af lækager. Reparationerne tog en hel måned, og først den 29. december nåcde man Tahiti. Efter en mellemrejse til Valparaiso gik turen atter tilbage til Europa med kopra fra Marquesaøerne.
"Amete" solgtes i 1905 til C.J. Simonsen, Marstal og udførte derefter nogle rejser på Østkysten af Sydamerika, indtil det 16.5 1908 afhændedes til Montevideo.
Fanø Ugeblad d. 4.2 1905:
"Amete" som for tiden er på bedding i flydedokken i Svendborg for at få sin kobberforhudning aftaget og blive kalfatret er blevet solgt til Marstal for 14 000 kr.
Da skibet sidste år ankom til Svendborg med en ladning tømmer, var det første gang siden det byggedes i 1882, at det var i dansk havn.
Veritas attest
Kilde: Rosendahl, Troense-samlingen (i kopi Fiskeri- og Søfartsmuseet). F. Holm-Petersen: Fanø Sejlskibe, 1956 og Logbog over Fanø sejlskibe. Hanne og Villy Nielsens samling + Kis Kannegaard
2. styrmand H.C. Madsen ombord i den 3 mastede skonnert "Amete" af Nordby skrev i en lille lommebog fra 1886.
Natten mellem d. 18. og 19. august 1886, da vi havde været 78 dage i søen på rejse fra Hamburg til Celebes og flere havne i Indonesien, passeredes Fanø's meridian, mange kærlige tanker sendes dem derhjemme.
Et udslag af længsel og tanker i et lille sejlskib på ca. 300 brt., hvor kommunikationen med omverdenen kun bestod af signalflagene. Da man efter 114 dage i søen mødte et amerikansk fuldskib, signaliserede dette sit navn, og at det var på rejse fra New York til Shanghai. Man var ikke helt alene på oceanet. Det var det første skib "Amete" havde kontakt med siden afsejlingen fra Nordeuropa.
Dagen efter havde man land i sigte ved Lombok og efter en rejse på 120 dage skiver styrmanden: 20. oktober 1886 ankrede vi i Macassar havn for bagbords anker. Alt Vel.
På tilbagerejsen efter 101 døgn i søen fortæller logbogen:
24. april 1887 sprang stewarden over bord, grunden vides ikke, redningsbøje udkastedes til ham, hvilken han ikke ville tage imod, men svømmede bort fra skibet. Jollen udsættes og bemandes med mig, tømmermanden og en letmatros. Omtrent 1 kvartmil fra "Amete", som lå braset bak, fik vi fat i stewarden, som nu var villig til at blive bjærget, og han lovede ikke oftere at forsøge at berøve sig livet.
Stewarden havde følt sig syg i den sidste tid og led af tungsind, skrev styrmanden senere.
Langfarten var "Amete's" tumleplads i den tid, den var hjemmehørende på Fanø, hvor den var bygget i 1882 til et rederiaktieselskab med Chr. Hansen Nielsen som reder og senere Peder Nielsen Winther. Hans broder, Søren Andersen Winther var fører af skibet
Rejser:
Fra Fanø marinestue, "Amete"
Dato afg. |
Destination fra |
Destination til |
Dato ank. |
|
|
|
|
1892 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Rio Majunga |
Port Natal |
3. marts 1892 |
14. maj 1892 |
Port Natal |
London |
26. september 1892 |
|
|
|
|
1893 |
|
|
|
|
|
|
|
7. februar |
|
Buenos Aires |
|
18. februar |
|
Rosario |
|
15. april |
Rio Janairo |
Algoa Bay |
14. maj |
6. juli 1893 |
Algoa Bay |
Capetown |
14. juli 1893 |
16. oktober |
|
Falmouth |
|
24. oktober 1893 |
|
Hamburg |
|
5. december |
Passerer Cuxhaven |
Madacasgar |
|
24. december |
Passeret Beechy Head |
|
|
|
|
|
|
1894 |
|
|
|
|
|
|
|
18. april 1894 |
|
Madacasgar |
|
8. september |
|
Mauritius |
|
12. oktober |
Mauritius |
Sydney |
3. december |
17. december |
Sydney |
Tahiti |
|
|
|
|
|
1895 |
|
|
|
|
|
|
|
5. marts |
|
Punta Delgada |
12. juni |
|
Punta Dalgada |
Hamburg |
2. august |
1. september |
Hamburg |
Paranagua |
22. november |
|
|
|
|
1896 |
|
|
|
|
|
|
|
12. marts |
Rio Janeiro |
|
|
29. marts |
Rio Janeiro |
Port Elisabeth |
7. maj |
19. maj |
Port Elisabeth |
Cap Verde Isl. |
21. juli |
6. august |
Boa Vista, Cap Verde |
Rio Janeiro |
20. september |
30. oktober |
Rio Janeiro |
Victorie |
20. november |
|
|
|
|
1897 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Victorie |
Lissabon |
17. januar |
6. marts |
Le Havre |
Hamburg |
14. marts |
22. april |
Hamburg |
Tahiti |
29. december |
|
|
|
|
1898 |
|
|
|
|
|
|
|
29. januar |
Tahiti |
Valparaiso |
14. marts |
4. april |
Valparaiso |
Marquesas Isl |
|
15. juni |
Tahiti |
Liverpool |
21. oktober |
21. november |
Liverpool |
Conakry, W. Afr. |
24. december |
|
|
|
|
1899 |
|
|
|
|
|
|
|
6. februar |
Rio Nanez |
Liverpool |
26. marts |
11. maj |
Liverpool |
Rio Janeiro |
14. juli |
21. august |
Rio Janeiro |
Capetown |
22. september |
5. oktober |
Capetown |
Rio Janeiro |
2. november |
|
|
|
|
1900 |
|
|
|
|
|
|
|
1. februar |
Rio Janeiro |
Capetown |
|
16. marts |
Port Elisabeth |
Barbados f.o. |
3.maj |
5. juni |
Barbados |
Cuba til Liverpool |
6. august |
29. september |
Liverpool |
Masenham |
16. november |
|
Anløb Barbabos slutningen af november |
|
|
|
|
|
|
1901 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Cuba |
New York |
9. marts |
26. april |
New York |
Corintho |
24. december |
|
|
|
|
1902 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Corinto |
Kanalen, f.o. |
|
23. juli |
Falmouth |
Bremen |
22. september |
30. september |
Bremen |
Bahia |
23. november |
|
|
Rio Janeiro |
24. december |
|
|
|
|
1903 |
|
|
|
|
|
|
|
5. januar |
Rio Janeiro |
Algoa Bay |
15. februar |
8. april |
Port Natal |
Barbados f.o. |
5. maj |
3. juni |
Barbados |
|
|
9. juli |
Barbados |
Santa Cruz til Liverpool |
|
|
|
Liverpool |
24. august |
Skibet solgte til Marstal i 1905
AMETE FOS 4742-6. Fiskeri- og Søfartsmuseet.
Styrmand H. C. Madsen ombord i 3-mast skonnert "Amete" af Nordby skrev i en lille lommebog fra 1886:
”Natten mellem 18. og 19. august, da vi havde været 78 dage i søen på rejse fra Hamburg til Macassar på Celebes og flere andre havne i Indonesien, passeres Fanøs meridian , mange kærlige tanker sendes dem derhjemme”
"Amete", FOS 4742-8. Fiskeri- og Søfartsmuseet