Mitfanoe
Ane Cathrine, evert, NWHL, Nordby
ship-18-500x332 Skibsdata

 

 

Navn

 Ane Cathrine

Drægtighed KL

 

Hjemsted

 Nordby

Brutto tons

 111

Type

 Evert

Netto tons

14,40

Kendingsbogstaver

 NWHL

Længde

45,6

Byggeår

 1887

Bredde

11,4

Bygmester

 S. Abrahamsen

Dybde

3,3

Byggested

 Nordby

Forhudning

 

 

 

Bygget på

 

 

 

 

Skibsfører(e)

f. / d.

 

Reder(e)

f. / d.

 

 se liste nedenunder

 

 

 

 

 

 

Skibsførere af "Ane Cathrine":

Hans Jensen Rødgaard, Nordby ,bilbrev den 29.7.1887

Peder Hansen Terkelsen, Nordby, skibsskøde Nordby den 19.3.1894

Chr. Christiansen Sørensen, Nordby, skibsskøde Esbjerg den 22.11.1904

Peder Chr. Pedersen, Esbjerg, skibsskøde Nordby den 3.98.1914

Fisker Andreas Jensen Hansen, Ho, skibsskøde Esbjerg den 26.1.1916

Bådfører Johannes Nikolaj Hansen, Nordby, erklæring Nordby den 9.10.1933

Bådfører Jens Lassen Rødgaard, Nordby, skibsskøde Esbjerg den 7.11.1935

Skipper Knud Hansen, Mandø, kvittering fra Esbjerg den 16.8.1948

Mekaniker Arthur E. Abild, Højer, salgserklæring Højer den 7.10.1956

Købmand og fisker Bernhard Andresen, Emmerlev, skibsskøde Højer den 21.11.1959

Direktør Tage Priess, Nykøbing Mors, skibsskøde Højer den 22.11.1960

Mekaniker Chr. Bernhard Petersen, Esbjerg, skibsskøde Nykøbing M. den 3.12.1965

Fiskeri- og Søfartsmuseet, Esbjerg den 4.9.1967

 

Beretning fra Varde Aa - rundt Kap Horn. Beretning

Marius Sørensens beskrivelse af sejlads med faderen Chr. Sørensen, sammen med en beskrivelse af en evert. Beretning

 

Rejser:

 

"Ane Cathrines" rejser 1887 - 1894. 

 

Ane-Cathrine-sejladser

Kilde: A. Hjorth Rasmussen, Evertsejlads i det danske Vadehav, Fiskeri- og Søfartsmuseet, 1972.

 

Skemaet over "Ane Cathrines" sejladser 1887 - 1894 viser kun besejlingen på Esbjerg havn - altså ikke de ældre traditionelle forbindelser mellem Fanø og fastlandet, som på dette tidspunkt nok var ved at gå i opløsning men i deres udløbere fortsatte mange år endnu. det ses at everten i næsten alle tilfælde kom ballastet fra Nordby, men returnerede dertil med varer, som tidligere hentedes i købstæderne eller ved ladepladser og anløbssteder på fastlandet. dette gælder således trælast, halm, tørv, tagrør, kalk, grøntsager og stykgods m.m.

 

De forholdsvis få everter, der var tilbage efter århundredskiftet 1900 kunne ikke klare sig over for Fanø færgeriets monopol på stykgodstransporten, dvs. transport af gods beregnet for flere modtagere, og der blev færre og færre enkeltladninger at sejle med.

 

"Ane Cathrine" klarede sig dog igennem vanskelighederne og fik i 1919 indlagt motor, men over for færgeriets stykgodsmonopol, jernbane, lastvogne, asfaltveje, dæmninger og broer kunne evertsejladsen ikke opretholdes i længden, og også "Ane Cathrine" måtte bukke under. I sine sidste år anvendtes fartøjet som muslingeskraber i Vadehavet, indtil det i 1967 overtoges af Fiskeri- og Søfartsmuseet i Esbjerg..

 

 

 

 

Evert Ane Cathrine

I færd med at losse hø. Oliemaleri af Niels M. Gerald 1901

 

anecathrine-ved-ribe-kammer

Ane Cathrine sejlede betydelige laster til Ribe og ses her ved bygning af Ribe Kammersluse omkring 1910

 

ane-cathrine-af-j-moeller

 

Ane Cathrine losser tørv ved Nordby. Maleri af sadelmager J. Møller, Nordby.

 

scan0006

Everten, Ane Cathrine i Nordby havn.

 

Ane Cathrine

 

Evert "Ane Cathrine" blev bygget 1887 af Søren Abrahamsens skibsværft i Nordby, Fanø, til skibsfører Hans Jensen Rødgaard, Nordby iflg. bilbrev dateret d. 29.7 1887.

Den fladbundede skibstype, som kendes tilbage til middelalderen er specielt velegnet til sejlads på lavt vand.

"Ane Cathrine" er landets bedst bevarede vadehavsevert og blev brugt til transport af bl.a. tømmer, korn, halm og brænde mellem fastlandet og Fanø og Manø.

I 1968 blev "Ane Cathrine" restaureret og tilbageført til sit udseende fra 1900 til 1925, og i dag kan fartøjet ses på Fiskeri- og Søfartsmuseets frilandsafdeling.

 

Kilde: Marius Sørensen, Fiskeri- og Søfartsmuseet og F. Holm-Petersen

Relaterede artikler

Gå til top

End Of Slide Box