Mitfanoe
Anna og Mathias, brig, NCLF, Nordby

ship-18-500x332 Skibsdata

 

 

 

Navn

 Anna og Mathias

Drægtighed KL

 

Hjemsted

 Nordby

Brutto tons

 259

Type

 Brig

Netto tons

 247

Kendingsbogstaver

 NCLF

Længde

 113,4

Byggeår

 1890

Bredde

 23,3

Bygmester

 Søren Abrahamsen

Dybde

 12,2

Byggested

 Nordby

Forhudning

 

 

 

Bygget på

Eg og fyr

 

 

Skibsfører(e)

Ført

Reder(e)

Reder for

Niels Madsen, Christian Christiansen Sørensen og Vilhelm Boysen Eriksen

 1890 - 1901

Mathias Nielsen Mathiasen

M.N. Andersen, Aarhus

1890 - 1898

1898 - 1901

 

  ANNA OG MATHIAS var rigget som brig og byggedes i Nordby 1890 af Søren Abrahamsen til skibsreder Mathias Nielsen Mathiasen m. fl., Nordby. Den målte 259 tons br. og førtes af kaptajn N. Madsen.Skibet var i New York i august 1892 med en last huder fra Rio Grande do Sul, hvorpå det atter returnerede til Brasilien. Efter en mellemrejse på kysten gik skibet til Europa med hudelast. Næste rejse fra Europa gik fra Hamburg til Tahiti, Valparaiso, Cayo, hvorfra Turen gik til Falmouth f. O. Lossepladsen blev Hamburg.

I 1896 og 1897 var briggen hovedsagelig i stillehavsfart. Den var et godt søskib, men ingen hurtigsejler. 9 knob var Højdepunktet.Det hørte til sjældenhederne, at Fanøskibene., efter at de var byg­get, nogen sinde senere viste sig ved hjemstedet, og den eneste gang, at Anna & Mathias så den hjemlige strand, var, da skibet på en rejse fra Blyth med kul til Esbjerg den 28. november 1898 anløb Fanø Red.

I maj 1901 solgtes briggen i Århus til M. N. Andersen, Århus. Under den nye reder sejlede skibet også på Brasilien. I april 1910 solgtes det til Norge og omdøbtes til Takuna. Det forliste ved Island den 12. december 1917 på rejse fra Reykjavik til Martinique i ballast. 

 

Kilde: F. Holm-Petersen, Fanø Sejlskibe, 1956

 

 

Anna & Mathias, brig, Fanø

Anna & Mathias, brig, Fanø

Anna & Mathias, brig, Fanø 

Anna & Mathias, brig, Fanø

FOS 4741-4, Anna & Mathias af Nordby, NCLF, i dansk havn

 

Den sidste brig, der blev bygget på Fanø, søsattes på Søren Abrahamséns værft i 1890 og døbtes ANNA OG MATHIAS. Den var på 259 brt. og tilhørte kaptajn Mathias Nielsen Mathiasen, m.fl. i Nordby.

ANNA OG MATHIAS opnåede det sjældne for et Fanø-bygget skib at vise flaget i hjemstavnen. På en rejse med kul til Esbjerg anløb det med signalflag og dannebrog vajende under gaffelen Fanø den 28. september 1898.

ANNA OG MATHIAS solgtes 1901 til Århus, senere til Norge, og forliste under Island 12. december 1917
 

 Anna & Mathias, brig, Fanø

FOS 4741-4, Anne & Mathias, NCLF, BRIG, i Liverpool

 

Anna & Mathias beretning readmore

 

Rejser med "Anna & Mathias" fra 1892 til 1901.

 


Vis EN REJSE MED BRIGGEN ”ANNA & MATHIAS” AF FANØ på et større kort

 

Dato afg.

Destination fra

Destination til

Dato ank.

 

 

 

 

1892

 

 

 

 

 

 

 

25. februar 1892

Cadiz

St. Catharina

12. april 1892

 

St. Catharina

Tur/retur Rio Grande

19. april 1892

 

 

 

 

1.                         juli 1892

Rio Grande

New York

22. august 1892

9. September 1892

New York

Pelotas

 

 

 

Rio Grande

8. december 1892

 

 

 

 

1893

 

 

 

 

 

 

 

27. januar 1893

Rio Grande

Massero

 

 

Massero

Rio Grande

 

30. juli

Rio Grande

Falmouth

17. december 1893

 

 

 

 

 

Hamborg

Tahiti

 

 

 

 

 

1894

 

 

 

 

 

 

 

5. august 1894

Valparaiso

Cayo

 

30. September 1894

Cayo

Falmouth f. o.

13. januar 1895

 

 

 

 

1895

 

 

 

 

 

 

 

17. januar 1895

Falmouth

Hamborg

24. januar

4. april 1895

Hamborg

Guayaquil

 

 

 

 

 

1896

 

 

 

 

 

 

 

16. april 1896

Hamborg

Bahia

28. maj 1896

26. april 1896

ud for Cap Finisterre

 

 

3.maj 1896

passeret Maderia

 

 

6. maj 1896

270 N, 21 W

 

 

10. maj 1896

Sct. Antonie i sigte (den vestligste af Cap Verdeøerne)

 

 

17. maj 1896

3 gr. n.b. og 27 gr. v.l

 

 

4. juli 1896

Bahia

Sydney

17. september 1896

19. juli 1896

28 gr. s.b. og 25 gr. v.l

 

 

19. august 1896

64 gr. ø.l og 41 gr. s.b

 

 

2.    september 1896

117 gr. ø.l. og 40 gr. s.b

 

 

10. oktober

Sydney

Jaluit (Marshall-øerne)

14. november 1896

 

 

 

 

 

6 måneders fart på øerne for at optage copralast til den tyske hovedstation på Jaluit

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1897: Stillehavsfart

 

 

 

 

 

 

 

16. maj 1897

Jaluit

Valparaiso

29. juli 1897

6. juni 1897

24 gr. s.b. og 171 gr. ø.l

 

 

15. juni 1897

35 gr. s.b. og 176 gr ø.l

 

 

20. juni 1897

35½ gr. s.b. og 169 gr. v.l

 

 

30. juni 1897

35½ gr. s.b. og 141 v.l

 

 

11. juli 1897

34½ gr. s.b. og 117 gr. v.l

 

 

3.september 1897

Valparaiso

Jaluit

31. oktober 1897

19. september 1897

17½ gr. s.b. og 102 v.l

 

 

26. september 1897

15½ gr.s.b. og 121 v.l

 

 

5. oktober 1897

136 gr. v.l. og 12 gr. s.b. Ikke langt fra Marquese øerne

 

 

10. oktober 1897

11 gr. s.b. og 148 gr. v.l

 

 

 

17. oktober 1897

5½ gr. s.b. og 166 gr. v. l

 

 

24. oktober 1897

1 gr. s.b. og 176½ gr. ø.l

 

 

 

 

 

 

 

5 måneders fart på øerne, blandt hvilke nævnes Maloelap og Butaritari

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1898

 

 

 

29. marts 1898

Jaluit

Punta Delgado (Azorerene)

6. august 1898

11. maj 1898

42½ gr. s.b. og 116 gr. v.l

 

 

20. maj 1898

46 gr. s.b. og 96 gr. v.l.

 

 

19. juni 1898

30 gr. s.b. og 32 gr. v.l

 

 

18. juli 1898

26 gr. n.b. og 34 gr. s.l

 

 

 

 

 

 

9. august 1898

Punta Delgada

Lissabon

18. august 1898

19. September

Passeret Prawle Point

Frederikshavn

28. september 1898

28. November 1898

Fanø Rhed fra Blyth

Esbjerg

 

 

 

 

 

1899

 

 

 

 

 

 

 

1.januar 1899

Esbjerg

Cadiz

1.    februar 1899

9. april 1899

Rio Grande

 

 

 

Rio Grande

Algoa Bay

4. november 1899

 

 

 

 

Maj 1901

Solgt til M. N. Andersen, Århus

 

 

 

 

Relaterede artikler

Gå til top

End Of Slide Box

Related Articles