Mitfanoe
Casma, bark, NBRM, Nordby

 

ship-18-500x332 Skibsdata

 

 

 

 

Navn

 Casma

Drægtighed KL

 

Hjemsted

 Nordby

Brutto tons

 674,51

Type

 Bark

Netto tons

 ca. 650

Kendingsbogstaver

 NBRM

Længde

 172,8

Byggeår

 1869

Bredde

 26,9

Bygmester

 W.H. Patter & Co.

Dybde

 18,2

Byggested

 Liverpool

Forhudning

 

 

 

Bygget på

 Jern

 

 

Skibsfører(e)

Ført

Reder(e)

Reder for

 S.H. Sonnichsen, Hans Nielsen Jørgensen, Hans N. Svendsen og Th. A. Thomsen

 1889 - 1905

 Peder Nielsen Winther

A/S "Barkskibet Casmas rederi"

1889 

1889 - 1905

 

 Casma-634-nrt new

 

 

 

 

Barkskibet "Casma" blev bygget i Liverpool i 1869 til engelsk flag hos W.H. Patter & Co. ”Casma” blev købt i England d.23.2 1889 af skibsreder P.N. Winther, pris 79 000 kr. Den 28.2 1893 solgtes skibet til A/S “Barkskibet Casmas Rederi”, nu er prisen 95.000 kr. Skibets engelske logbook slutter d. 25. januar 1889 ved ankomst Liverpool. A/S “Barkskibet Casmas Rederi" havde skibsreder Peder Nielsen Winther som bestyrende reder og skibsreder M.N. Mathiasen som medlem.

 

"Casma" var en god Sejler. Under kaptajn Jørgensen løb den i 1897 fra Newcastle N. S. W. til Valparaiso på 37 dage. Det var ganske vist ikke nogen rekord, men dog godt under gennemsnittet. Efter at have udlosset de australske kul i Antofagasta lastedes chilesalpeter i Caleta Buena. Afsejlingen fandt sted 31. oktober 1897 og ankomsten til lossehavnen, Savannah, 108 dage senere.

I 1898 sejlede "Casma" fra Port Elizabeth til Newcastle N. S. W. på 30 dage, og i 1901 gjorde barken en rejse fra Newport, Mon., til Tamatave, Madagascar, på 72 dage. Fra Madagascar gik turen til Noumea, New Caledonia, efter en ladning malm til Philadelphia. På denne rejse måtte man søge nødhavn i Auckland, New Zealand, efter et haveri 12. december1901. Reparationen varede halvanden måned, og den resterende del af rejsen tog 128 dage.Efter udlosningen i Philadelphia kom ”Casma” for første gang til dansk havn, efter at den var kommet under dansk Flag. Rejsen, der gik til Køge, tog 45 dage med ankomst d. 1.9 1902.

Skibets sidste længere rejse som dansk var fra Liverpool, hvorfra skibet afgik d. 28.12 1904,  ankomst Havanna d. 13.2 – afgang d. 18.3 til Zarga. Ankom til Zarga, Cubas sydkyst d. 1. april 1905 og afgik derfra d. 12. maj med ankomst i Le Havre via Falmouth d. 3. juli 1905.

Mandag d. 10. juli var skibet udlosset og forhalede ud på reden ved Le Havre og blev oplagt med salg for øje. Man modtog d. 28. august telegram med meddelelse om salg til norsk flag med overtagelse i Le Havre. Onsdag d. 30. august 1905 var alle formaliteter i orden og skibet fik norsk flag. Køberen var Thos Berg m. fl. i Stavanger, købsprisen 1100£.

 

Skibet forliste ved Casablanca d. 24.2 1914 under en pålandsstom.

Kilde: K. Kannegaard, F. Holm-Petersen + Rosendahl

 

Casma---1249,-NBRM

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Gå til top

End Of Slide Box