Skibsdata |
|
Navn |
Concordia |
Drægtighed KL |
|
Hjemsted |
Sønderho |
Brutto tons |
69,51 |
Type |
Galease |
Netto tons |
Ca. 67 |
Kendingsbogstaver |
NLQG |
Længde |
60,5 |
Byggeår |
1844 |
Bredde |
17,5 |
Bygmester |
Søren Jessen Sonnichsen |
Dybde |
8,3 |
Byggested |
Sønderho |
Forhudning |
|
|
|
Bygget på |
Kravel af eg |
Skibsfører(e) |
Ført |
Reder(e) |
Reder for |
Anders Peder Thomsen, Thomas Hansen Ibsen, Hans Mathiasen Clausen og N.J. Sonnichsen, Varde |
1844 - 1878 |
1844 - 1874 1874 - 1878 |
Anders Peder Thomsen med flere. "A/S Galeasen Concordias Rederi" |
Skibet blev bygget i Sønderho hos skibsbygmester Søren Jessen Sonnichsen iflg. bilbrev dateret Sønderho d. 25.3 1844 til skibsfører Anders Peder Thomsen med flere.
Den 9.3 1874 stiftedes "A/S Galeasen Concordias Rederi" med sæde i Sønderho med skibsfører Anders Peder Thomsen som bestyrende reder.
I 1876 er den bestyrende reder gæstgiver S.J. Sonnichsen, København
Skibet fik en mindre ombygning i 1878.
Iflg. rederen og førerens anmeldelse dateret København d. 7.11 1878 er skibet på rejse fra København til Pappås i Island, efter at det var ankommet til bestemmelsesstedet, i en orkan drevet på klipperne, hvor det blev slået til vrag.
Det blev kondemneret og solgt til folk fra Island for 430 kr.
Mandskabet blev alle reddet.
Skibet var kaskoassureret for 8.000 kr – om ladningen var assureret vides ikke.
Skibet blev slettet fra dansk register d. 17.12 1878
Kilde: Rosendahl, Kromann og F. Holm-Petersen