Elisabeth, bark, NDVM, Nordby

 

ship-18-500x332 Skibsdata

Navn

 Elisabeth

Drægtighed KL

 

Hjemsted

 Nordby

Brutto tons

 512,47

Type

 Bark

Netto tons

 461

Kendingsbogstaver

 NDVM

Længde

 148,9

Byggeår

 1967

Bredde

 24,8

Bygmester

 Brown & Simpson

Dybde

 16,7

Byggested

 Dundee

Forhudning

 

 

 

Bygget på

 jern

Skibsfører(e)

Ført

Reder(e)

Reder for

S.L. Harreby og H.L. Meinertz

 1890 - 1902

Peder Nielsen Harreby

A/S "Barkskibet Elisabeths Rederi"

1890 - 1892

1892 - 1902

 

 
 

 

 

  Barken blev bygget i 1867 hos Brown & Simpson  i Dundee, Skotland og fik navnet "Sidlaw". Skibet blev købt af skibsreder Peder Nielsen Harreby og skibet omdøbtes til "Elisabeth" d. 23.4 1890, købsprisen var 3300 £. Skibsreder Peder Nielsen Harreby solgte d. 30.3 1892 skibet til  A/S "Barkskibet Elisabeths Rederi", stiftet d. 23.5 1890 med skibsreder Peder Nielsen Harreby som bestyrende reder og Peder Clausen Svarrer som medbestyrer, salgsprisen var nu 60.000 kr - aktiekapitalen i selskabet var på 80.000 kr.

 

På rejse fra Dunkerque til Tamatave på Madagaskar måtte skibet søge ind til Lissabon den 13. februar 1900 efter havari, og først den 8. april kunne rejsen fortsættes. Fra Tamatave gik man videre til Sydney og Jaluit på Marshalløerne, hvor der lastedes kopra til Libau. Også på denne rejse måtte der søges nødhavn efter havari, og den 13. april 1901 indkom fartøjet til Sydney. Skibet fortsatte rejsen den 1. juni, anløb Auckland 18. juni og Hel­singør den 20. november 1901. 10 dage senere ankom det til Libau, hvor det senere solgtes d. 7.8 1902. Det hørte siden hjemme i Kragerø, nu med navnet "Bertha" i 1907 og afriggedes i 1911.

 

Kilde: Rosendahl + F. Holm-Petersen

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Gå til top