Skibsdata |
|
Navn |
Elisa |
Drægtighed KL |
|
Hjemsted |
Nordby |
Brutto tons |
144,20 |
Type |
Skonnert |
Netto tons |
136 |
Kendingsbogstaver |
NQHP |
Længde |
80,3 |
Byggeår |
1862/1863 |
Bredde |
20,8 |
Bygmester |
Theodor Schønau |
Dybde |
10,4 |
Byggested |
Nordby, Fanø |
Forhudning |
Gult metalforhudet |
|
|
Bygget på |
Eg |
Skibsfører(e) |
Ført |
Reder(e) |
Reder for |
Peder Svendsen Svarrer, Hans Andersen Jørgensen, N. Chr. Spangsberg, Hans Christensen Nielsen og Hans Nielsen Jørgensen |
1863 - 1886 |
Peder Svendsen Svarrer A/S"Skonnerten Elises Rederi" |
1863 - 1876 1876 - 1886 |
Skonnerten "Elise" blev bygget hos skibsbygmester Theoder Schønau i Nordby iflg bilbrev dateret Nordby d. 30.7 1863 til skibsfører Peder Svendsen Svarrer.
Han sælger i 1876 skibet til A/S "Skonnerten Elises Rederi" , stiftet i Nordby d. 1.9 1876 med skibsfører Hans Andersen Jørgensen som bestyrende reder og Peder Svarrer som medlem.
Peder Svarrer afløses i 1878 som medlem af skibsreder Christian Hansen Nielsen. I 1882 er skibsreder Jens Svendsen, Sønderho selskabets enebestyrer.
Skibsfører Hans Christensen Nielsen faldt overbord og druknede på rejse fra Varda til Mistina d. 6.1 1873
Iflg. rederens anmeldelse dateret Fanø d. 14.4 1886 er skibet på rejse fra Maracaibo til Le Havre forladt i Atlanterhavet på 49.19 nordlig bredde og 11.10 vestlig bredde i synkefærdig tilstand d. 7.3 1886.
Mandskabet på 5 mand blev reddet af barken "Magellan" af Liverpool, ført af captain Ellis.
Skibet var kaskoforsikret for 20.000 kr. Lasten, på 50 t ibenholt og 148 t buxbom, hvis værdi og assurance er ukendt.
Kilde: F. Holm-Petersen og Rosendahl