Erna, bark, NGDB, Nordby

 

ship-18-500x332 Skibsdata

 

 

 

 

Navn

 Erna

Drægtighed KL

 

Hjemsted

 Nordby

Brutto tons

 443,20

Type

 Bark

Netto tons

 397

Kendingsbogstaver

 NGDB

Længde

 133,4

Byggeår

 1867

Bredde

 25,8

Bygmester

 Iliff Mounsay & Co.

Dybde

 16,2

Byggested

 Sunderland

Forhudning

 

 

 

Bygget på

 Klink af jern

 

 

Skibsfører(e)

Ført

Reder(e)

Reder for

Niels Sørensen, Jens Thomsen og Jens Hansen Thomsen

 1889 - 1900

 A/S "Barkskibet Ernas Rederi"

 1889 - 1900

 

Erna-af-Fanoe,-FOS-4735-4

FOS 4735-4, Fiskeri og søfartsmuseet

Skibet blev bygget i Sunderland af Iliff Mounsay i 1867 og fik da navnet "Lyra".  Det indkøbtes fra rederiet Macivar, Marshall & Co, Shoreham til A/S "Barkskibet Ernas Rederi", med skibsreder Peder Poulsen som bestyrende reder, og rederiet havde sæde i Nordby, Fanø. Indførselstolden er oplyst til at være 96 £ = 3% af købesummen på 3200 £ og betalt d. 25.6 1889.

 

Under en Rejse fra Rangoon til Rio Grande anløb skibet Cape Town den 13. oktober 1894 og rapporterede, at kaptajnen (Jens Hansen Thomsen) var død på rejsen. Efter 132 dages rejse fra Rangoon indkom "Erna" den 11. december til Rio Grande. I 1896/97 havde den 219 dages rejse fra Bangkok til Fécamp. Dermed var Ostindienrejserne forbi, og i stedet for blev sejladsen på østkysten af Sydamerika og Vestindien den fremherskende.


I januar 1898 ankom skibet til Liverpool fra Jacksonville og indtog derefter for første gang last til dansk havn: Korsør.

På denne rejse grundstødte det under en nordøstlig storm med snetykning ved Læsø den 7. marts1898, men bjærgedes nogle dage efter af Switzers og bragtes ind til Frederikshavn for undersøgelse. Det kunne fortsætte til Korsør, hvorefter skibet dokkede i Helsingør.

--

 

Fanø Ugeblad d. 12.3 1898

 

Kaptajn Jens Thomsen af Fanø, fører af barkskibet "Erna", som var på rejse fra Liverpool til Korsør med kokes, strandede, iflg. hertil indløbet meddelelse, ved Østerby på Læsø d. 7.3, men er heldigvis atter bragt flot natten til d. 9.3 og indkommen til Frederikshavn. Skibet antages ikke at have taget nogen skade.

 

Erna-af-Fanoe,-FS-4735-6

 

"Erna" på grund ved Læsø"

 

Fanø Ugeblad d. 1.4 1899

 

Bark "Erna"

Kaptajn Jens Thomsen er iflg. telegram af 25.ds. indkommet til Portland med skade på skylight og kahyt. En brådsø kastede en masse vand ned i kahytten og beskadigede en del af provianten.

Desværre blev styrmanden skyllet overbord og 2 mand kom til skade.

"Erna" var på rejse fra London til Santos.

 

---

 

I slutningen af maj 1900 afsejledes i ballast fra Nantes til Cayo da Aneona og Mujeres paa Yucatankysten. Rejsen gik godt indtil den 26. juni. Efter at have haft to observationer, mente kaptajnen ved middagstid samme dag, at man befandt sig ca. 130 Kvartmil fra Antigua. Kursen sattes til at føre mellem Antigua og Guadeloupe. Om aftenen overgav kaptajnen vagten til 2. styrmand med pålæg om at holde skarpt udkig efter land. Ca. 20 minutter senere sås hvidt lys forude. Det antoges for at være fra en damper, men da samtidig noget mørkt sås forude, kaldtes kaptajnen op. Denne, som straks efter så land lidt om bagbord, varskoede bagbord til rorgængeren, men inden roret var lagt i borde, stødte "Erna" på et skær og syntes at passere over et rev. Ræerne brasedes, men straks efter stod skibet fast, fyldtes og faldt om på siden. Redningsbåden sattes i vandet, men besætningen opholdt sig ved skibet, til det blev dag, og roede så i land. "Erna", som var vrag, solgtes på auktion for 1.260 kr.

 

--

 

Fanø Ugeblad d. 7.7 1900

 

Bark "Erna" - forlis

Kaptajn Jens Thomsen af Nordby er iflg. telegram til rederen totalforlist ved Antigua, Vestindien, men mandskabet er bjærget.

 

---

 

Et besætningsmedlem skrev senere hjem til familien om oplevelsen:

Atlanterhavet, 30-7-1900

Kære søster

Ja, du har vel allerede hørt, at "Erna" er forlist på Antigua, Vestindien, natten mellem 26. og 27. juni, så det er nu over en måned siden. Du kan tro kære søster, det var en overraskelse for os, da vi havde fint vejr, luft til alle sejl. Vi kom med 10 mils fart, og så pludselig tørnede vi mod et koralrev. Du kan tro det gav et ordentligt stød, jeg var lige faldet i søvn. Jeg havde ligget og læst i nogle "Familie Journaler", som jeg havde med hjemmefra, og pludselig vågnede ved, at jeg kom op i hovedenden af min køje.
Jeg havde et lille rundt vindue ved min køje, som jeg så ud af. Pludselig så jeg et skarpt punkt. Det var en italiensk bark, som var strandet 14 dage før os, den var ikke 3 skibslængder borte, ellers var der så mørkt, at vi ikke kunne se hinanden på dækket.

 

I kan tro jeg kom ud af min køje, fik et par bukser på, og kniven i bæltet. I skulle se en forvirring, kaptajnen græd som et lille barn, da skibet ikke var forsikret for mere end 20.000 kr. og det var kun ¼ af dets værdi. Det var nogle slemme øjeblikke, da skibet slingrede ganske forfærdeligt. Endelig råbte kaptajnen "bras bak", måske den ville gå af igen, men vi havde aldrig så snart udført det, før vandet begyndte at fosse ned i lasten.

Revet var gået gennem bunden, skønt det var et jernskib. Vi måtte så til at fire sejl, og give op, alt til vejrs, det var dårligt vi kunne holde os fast. Da vi var færdige og havde fået en lille dram, siger kaptajnen: "Ja, folkens I kan jo nok se den ikke er til at redde". "Vi må gøre storbåden klar til at gå i". Det var vi jo enige med ham i, og efter 3 kvarters forløb var alle klar til at gå fra borde. Men da den ikke kunne synke for revet, syntes vi ikke, det hastede med at gå i båden - Vi fik så lov til at gå ned og pakke det vigtigste af vores tøj, men vi skulle være klar hvert øjeblik til at gå i båden.

 

Jeg havde lige fået det vigtigste pakket i min køjesæk, da kaptajnen råbte: "Fald på båden", og vi måtte så lade tøjet stå, og entre ned i båden, og da sidste mand, kaptajnen, var kommet ned, lå skuden med kølen over vandet. Ingen af os reddede andet end skjorte og et par bukser. Jeg mistede alle mine papirer: Koppeattest, dåbsattest, skolebevis, konfirmationsbevis, mine papirer fra marinen, kort sagt "alt". Jeg havde over 50 fotografier - men det vigtigste bjergede jeg, og det var LIVET. Men vi er nu svært forkomne. I 14 dage var vi på Antigua, og fik ikke andet end negerkost, og den er sløj. Så kom der en damper, engelsk, vi kom med til St., Thomas, dansk, der levede vi ikke bedre, og så sultede vi.

 

Du og Søren og børn og alle bekendte, hjertelig hilsen fra mig,

Din bror Marinus

Hils onkel, da jeg ikke brevveksler med ham som du vel ved. Undskyld min skrift, da vi ikke har noget bord. Jeg har et bræt over mine knæ, og skibet slinger en del. Rejsen koster 50 dollars, omtrent 200 kr. fra St. Thomas til Hamburg.

 

Kilde: Rosendahl + F. Holm-Petersen

 

groh.erna

 

Erna Stapel, født Grohmann, skibets gudmor. Født 10.3 1874, død. 21.4 1963       

 

Erna-af-Fanoe,-FOS-4735-7               Det er kaptajn Niels Sørensen til venstre

                                                  

  Positioner for "Erna" - 1893 - 1900

 

 

År

Ankomst

År

Afgang

1893

 

 

 

11.01

Buenos Aires fra Hamburg

 

 

 

 

22.03

Rosario f. ordre

04.06

Falmouth

06.06

Falmouth til Antwerpen

17.06

Antwerpen

28.09

Antwerpen til Rio

12.10

Pass. Dungeness

 

 

18.12

Rio de Janeiro

 

 

1894

 

 

 

 

 

08.03

Rio til Port Elisabeth

26.04

Port Elisabeth

15.05

Port Elisabeth til Rangoon

16.07

Rangoon

29.07

Rangoon til Rio Grande

13.10

Cape Town – landsatte kaptajn Jens Hansen Thomsen – der var død på rejsen

11.12

Rio Grande do Sul

 

 

1895

 

 

 

 

 

21.01

Rio Grande til Mona Island

31.03

Mona Island

30.04

Mona Island f. ordre

24.06

Pass Dungeness

 

 

27.06

Rotterdam

 

 

02.08

Antwerpen

 

 

18.09

Pass. Deal til Port Natal

 

 

1896

 

 

 

06.01

Port Natal

24.01

Port Natal til Bangkok

19.05

Bangkok

17.07

Bangkok til Europa

28.12

Pass. St. Helena til Fecamp

 

 

1897

 

 

 

26.02

Fecamp

?

Fecamp til Belfast

01.03

Pass. Portland

 

 

11.03

Belfast

 

 

14.05

Ardrossan, Skotland

01.06

Ardrossan til Santos

16.08

Santos

04.09

Santos til Jacksonville

 

 

03.12

Jacksonville til Liverpool

1898

 

 

 

12.01

Liverpool

21.01

Liverpool til Korsør

23.02

Pass. Lizard

 

 

07.03

Strandet på Læsø, bragt flot af Svitzer

09.03

Frederikshavn

 

 

19.03

Korsør

 

 

05.04

Helsingør – på værft

16.04

Helsingør til Drammen

17.04

Drammen – en hurtig rejse!

?

Drammen til Cardiff

26.05

Cardiff/Barry

30.06

Barry til Para

13.08

Para

15.09

Para til Barbados

01.10

Barbados

10.10

Barbados til Trinidad

20.10

Trinidad

12.12

Trinidad til London

1899

 

 

 

18.01

London

21.03

London til Santos

26.03

Portland med havari

 

 

04.04

Appledore for reparation

 

 

?

Santos

05.08

Santos til Barbados

?

Aruba

17.10

Aruba til Hamburg

16.12

Hamburg

 

 

1900

 

 

 

 

 

11.01

Hamburg til Portland

22.01

Portland

28.01

Portland til Aruba

08.03

Aruba

20.03

Aruba til Nantes

11.05

Nantes

30.05

Nantes til Yucatan kysten

27.05

Forliste ved Antigua

 

 

 

 


Gå til top