Skibsdata |
|
Navn |
Fides |
Drægtighed KL |
|
Hjemsted |
Sønderho |
Brutto tons |
491,55 |
Type |
Bark |
Netto tons |
449,5 |
Kendingsbogstaver |
NFPR |
Længde |
147,0 |
Byggeår |
1869 |
Bredde |
25,8 |
Bygmester |
A. Stephens & Sons |
Dybde |
16,4 |
Byggested |
Glasgow |
Forhudning |
|
|
|
Bygget på |
Jern |
Skibsfører(e) |
Ført |
Reder(e) |
Reder for |
Niels Sørensen og Hans Christiansen |
1890 - 1905
|
J. Svendsen A/S "Barkskibet Fides Rederi" |
1890 - 1892 1892 - 1905 |
Barken "Fides" blev bygget hos Alexander Stephens & Son i Glasgow i 1869 med navnet "Henry Stempe". I Sønderho var man glade for skibsbygmester Alexander Stephens & Son, der byggede skibe i høj kvalitet. På et senere tidspunkt sælges skibet til Hamburgrederen C.M. Matzen og det bliver omdøbt til "Elsa".
Barken bliver købt til Fanø d. 9.8 1890 af skibsreder Jens Svendsen, Sønderho for 90.000 RMK. Jens Svendsen solgte skibet d. 5.12 1892 til A/S "Barkskibet Fides Rederi", stiftet d. 22.1 1891 med sæde i Sønderho og med skibsreder Jens Svendsen som bestyrende reder og skibsreder Søren Meinertz som medbestyrer for 70.000 kr.
"Fides" kom straks i langfarten på vestkysten af Sydamerika og Mexico og gjorde senere rejser til Marshalløerne og New Zealand. Navnet "Fides" med Sønderho som hjemsted havde tidligere været anvendt af skonnertbriggen "Fides", NGMS af Sønderho, der havde haft samme reder som nu bark "Fides" . Efter havari solgtes barken i 1905 i England for 1075 £ og vistnok ombygget til lægter og senere ophugget.
Kilde: Rosendahl + F. Holm-Petersen
FOS 4721 - 1, Fiskeri og Søfartsmuseet
På billdet ses kaptajn Hans Christiansen i midten
FOS 4721-11, Fiskeri og Søfartsmuseet
"Fides" efter havari i 1905
FOS 4721-12, Fiskeri og Søfartsmuseet