![]() |
Skibsdata |
|
Gladstone |
Drægtighed KL |
|
|
Hjemsted |
Nordby |
Brutto tons |
1226 |
Type |
Fuldrigger |
Netto tons |
1118 |
Kendingsbogstaver |
NGDV |
Længde |
Ca. 225 |
Byggeår |
1873 |
Bredde |
31 |
Bygmester |
Dybde |
22 |
|
Byggested |
Dumbarton |
Forhudning |
|
|
|
Bygget på |
Jern |
Skibsfører(e) |
Ført |
Reder(e) |
Reder for |
Morten Jensen Christiansen, Christian Christiansen Sørensen, N. H. Gregersen, Harry D, Duysen og Søren Anker Ting |
1891 - 1907 |
A/S "Gladstone" |
1891 - 1907 |
"Gladstone" rigget som bark
En af sine bevægede rejser under dansk flag havde "Gladstone" i 1894, hvor man den 9. maj var afsejlet fra Thjilatjap, Java, bestemt til Barcelona med en ladning kopra. Skibets kaptajn var Morten Jensen Christiansen
Den 17. juni måtte man på 32° 47' sydl. br. og 44° østl. lgd. dreje bi og lægge olieposer ud, idet styreapparatet var gået itu under voldsom storm. Fra den 3. til 5. juli blæste det voldsomt med vestlige storme med Orkanbyger. Store undermærssejl blæste bort, og "Gladstone" blev kastet om på siden med rånokkerne i vejret. Den 6. juli kl. 7 aften skylledes to mand, sejlmageren, Nesdorf og en matros, J. Eriksen overbord fra klyverbommen, medens de, dog uden ordre fra officerernes side, forsøgte at beslå klyveren. Begge forsvandt straks, og ethvert redningsforsøg var umuligt grundet på den store fare, skibet var udsat for i det frygtelige vejr. Den 7. juli knuste en styrtsø skylightet til kahytten. For at forsøge at rette skibet blev en del af ladningen kastet over bord, Olieposerne var stadig ude, og fire mand måtte stå ved styretaljerne, idet roret slog voldsomt. Den voldsomme slingerage bevirkede, at ladningen forskød sig, og en brådsø knuste storbåden. Da situationen var meget faretruende, afholdtes skibsråd, og man besluttede at søge Cape Town som nødhavn. Fra 9. til 12. juli havde man atter svære vestlige storme, under hvilke flere sejl blæste bort og donkeymaskinhuset knustes. Den 18. juli lykkedes det endelig at bjerge skibet ind til Table Bay, hvor en større overhaling forestod, inden rejsen til Europa kunne fortsættes.
Den 11. sept.1894 var man omsider i stand til at afsejle fra Cape Town, den 30. nov. passeredes Gibraltar, og den 18. december 1894 ankom "Gladstone" til Barcelona.
De følgende år sejlede "Gladstone" dels i salpeterfarten på Amerikas Vestkyst, dels på Australien med enkelte afstikkere til Stillehavsøerne og Ostindien. Den 24. marts 1904 ankom skibet således til Antofagasta fra Calcutta. I marts 1906 lastede "Gladstone" kul i Newcastle NSW og afsejlede derfra den 21. marts til Callao i Peru, hvortil man ankom 29. maj for 5. juli at fortsætte rejsen til Lobos Islands. Her lastedes guano til Antwerpen. Den 7. sept. af sejlede skibet fra Lobosøerne og nåede sit bestemmelsessted den 13. december.
1907 solgtes "Gladstone" for £ 2135 til skibsreder G. Mazelle i Genua og omdøbtes samtidig til "Antonio Marcello". I juli 1911 påbegyndtes ophugningen af skibet i Pronda, Italien. En stolt sejlers dage var hermed talte.
Fra bogen "Fra sejl til diesel" af F. Holm-Petersen.
Barken "Gladstone" FOS 4720-5. Efter maleri af Woolton & Barrett, Newcastle, NSW, Gladstone
Fuldriggeren ”Gladstone”, bygget i Dumbarton 1873.
Gladstone FOS 4720-3
Fra fuldskibet "GLADSTONE'S" salon i agterskibet.
Billedet viser, at det ikke var noget helt almindeligt fragtskib, der her var indlemmet i Fanø-flåden. Kahytter og salon var rummelige og smukt udstyret med udskårne paneler og borde og hylder, alt sammen udført i mahognitræ.
Ved det store bord sidder fra venstre "Gladstone's" kaptajn Morten Jensen Christiansen, kaptajn Christiansen's søn, Christian, der skulle være skibsdreng ombord, i midten kaptajn Christian Christiansen Sørensen, kaptajn Sørensen's hustru? og endnu en ukendt til højre, muligvis skibets agent i pågældende havn, sanssynligvis fotograferet i Landskrona i 1896.
Gladstone FOS 4720-1
Kaptajn Chr. C. Sørensen (med stiv hat) og afløserføreren, kaptajn Morten Jensen Christiansen omgivet af GLADSTONES besætning.
Antagelig fotograferet under skibets ophold i Landskrona februar 1896, hvor det lossede salpeter fra Iquique (Chile).
Næste rejse gik fra Frederikstad med trælast til Port Adelaide, Australien.
Gladstone, fuldskib, KN13327
Der findes en rejseskildring af kaptajn Christian Christiansen Sørensen fra 1895 til 1896 fra en rejse til Sydamerika.
Rejser 1892 til 1906
Dato afg. Destination fra Destination til Dato ank. 14. juli 1892 Halifax New York 1. august 1892 New York/Staten Island Melbourne 16. december 1892 1893 13. februar 1893 Melbourne Canalen f. o Prajet 30 n, 270 w. 29. april 1893 Falmouth 4. juni 1893 6. juni 1893 Falmouth St. Nazire 9. juni 1893 26. juli 1893 St. Nazire New York 25. august 1893 2. oktober 1893 New York Java 26. januar 1894 1894 Anjer Samarang 30. januar 1894 9. maj 1894 Tjilatap Barcelona 19. juli 1894 Cape Town, havari 11. september 1894 Cape Town Barcelona 18. december 1894 1895 25. januar 1895 Barcelona Marseille 3. februar 1895 20. marts Marseille Santos 18. maj 1895 21. juni 1895 Santos Iquiqui 26. august 1895 29. september 1895 Iquiqui Falmouth 30. december 1895 1896 7. januar 1896 Falmouth Landskrona 17. januar 1896 23. februar 1896 Landskrona Frederiksstad 27. februar 1896 22. april 1896 Frederiksstad Pt. Adelaide 2. august 1896 Port Adelaide Port Pirie 20. september 1896 22. oktober 1896 Port Pirie Canalen f. o. 17. februar 1897 1897 26. maj 1897 Rotterdam Sundsvall 13. juni 1897 10. juli 1897 Sundsvall Harnäs 2. juni 1897 Passerer København 23. august 1897 Passerer Hanstholm 3. september 1897 Dover 13. oktober 1897 Prajet 40 N, 330 W 7. august 1897 Skulskär Port Elisabeth f. o. 11. november 1897 26. November 1897 Port Elisabeth Delagoa Bay 9. december 1897 1898 19. januar 1898 Delagoa Bay King George Sound 10. marts 1898 King George Sound Newcastle 21. april 1898 Newcastle, NSW Iquiqui 17. juni 1898 22. august 1898 Iquiqui Honfleur Le Havre Rhed 9. December 1898 1899 20. februar 1899 Passerer Dover 11. februar 1899 Antwerpen Delagoa Bay 1. maj 1899 20. juni 1899 Delagoa Bay East London 17. juli 1899 East London Konano 1. september 1899 29. oktober 1899 New Caledonia Leer 1900 25. marts 1900 Emden Cardiff 30. marts 1900 6. maj 1900 Cardiff Diego Suarez 22. juli 1900 18. September 1900 Diego Suarez Newcastle, NSW 20 . oktober 1900 19. December 1900 Newcastle Taltal 12. februar 1901 1901 18. april 1901 Taltal Canalen f. o. 8. august 1901 8. august 1901 Falmouth 9. September 1901 Dunkerque Cardiff 12. september 1901 10. oktober 1901 Cardiff Tamatave 12. december 1901 1902 12. marts 1902 Tamatave Newcastle, NSW 26. juni 1902 New Castle Valparaiso 16. august 1902 6. november 1902 Tocopilla Europa 22. februar 1903 1903 Falmouth Ostende 2. marts 1903 6. juni 1903 Antwerpen Port Natal 19. august 1903 24. september 1903 Port Natal Calcutta 20. november 1903 28. december 1903 Calcutta Antofagasta 24.marts 1904 1904 24. juni 1904 Antofagusta Junin-Canalen f. o. Falmouth Antwerpen 24. oktober 1904 25. december 1904 Hamborg 1905 19. januar 1905 Elben Port Natal 23. marts 1905 10. maj 1905 Port Natal Delagoa Bay 17. maj 1905 23. juni 1905 Delagoa Bay Newcastle, NSW 6. august 1905 13. September 1905 Newcastle, NSW Callao 16. November 1905 1906 21. marts 1906 Newcastle, NSW Callao 29. maj 1906 7. September 1906 Callao Lobosøerne Lobosøerne Antwerpen 13. december 1907
1907: Skibet solgt for 2135 pund st. til skibsreder G. Mazelle, Genua
Gladstones rejser i 1895 med Chr. C. Sørensen som kaptajn.
Stedangivelserne stammer fra kaptajn Sørensens rejseberetning.
Dato afg. |
Destination fra |
Destination til |
Dato ank. |
1895 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
25. januar 1895 |
Barcelona |
Marseille |
1. februar 1895 |
20. marts |
Marseille |
Santos |
18. maj 1895 |
3. april 1895 |
Gibraltar |
|
|
11. april 1895 |
Canariske øer |
|
|
14. april 1895 |
22,6 nordlig bredde og 19,5 vestlig længde |
Endelig passat vinde |
|
17. april 1895 |
Cap Verdiske øer |
|
|
23. april 1895 |
30 nordlig bredde, 250 vestlig længde |
|
|
25. april 1895 |
2, 16 grader nordlig bredde, 25 grader vestlig længde |
|
|
28. april 1895 |
Passerer Ækvator |
|
|
30. april 1895 |
2 grader sydlig bredde og 26 grader vestlig bredde |
|
|
4. maj 1895 |
Udfor Bahia |
|
|
|
|
|
|
11. maj 1895 |
19 grader sydlig bredde |
|
|
|
Santos |
|
18. maj 1895 |
|
|
|
|
21. juni 1895 |
Santos |
Iquiqui |
25. august 1895 |
7. juli 1895 |
Udfor La Platafloden |
|
|
10. juli 1895 |
43,5 grader sydlig bredde og 53,5 vestlig længde |
|
|
21. juli |
52,5 sydlig og 65,5 vest, tæt ved Magellanstrædet. |
|
|
5. august 1895 |
Syd Pacific Ocean. 71,4 vestlig længde og 57 sydlig bredde. |
|
|
9. august 1895 |
45 grader sydlig bredde og 81 grader vestlig længde |
|
|
18. august 1895 |
33,5 sydlig bredde og 78 vestlig længde. Næsten ud for Valpariso |
|
|
29. September 1895 |
Iquiqui |
Falmouth |
30. december 1895 |
13. oktober 1895 |
32 grader sydlig bredde og 89 grader vestlig længde |
|
|
2. november 1895 |
48,5 grader sydlig bredde og 48 grader vestlig længde |
|
|
17. november 1895 |
26 grader sydlig bredde og 25 grader vestlig længde |
|
|
8. december 1895 |
Passeret linjen og er nu på 12 grader nordlig bredde |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1896 |
|
|
|
|
|
|
|
7. januar 1896 |
Falmouth |
Landskrona |
17. januar 1896 |
Herunder kan der læses en meddelelse fra rederen, Casper Pedersen Holm, der belyser de dårlige tider i 1904
Kilde: Kromann, Schneider, Fanø Skibsfarts- - Dragtsamling og F. Holm-Petersen