Mitfanoe
Gladstone, fuldrigger, NGDV, Nordby

ship-18-500x332 Skibsdata

 

 

vn
 Gladstone

Drægtighed KL

 

Hjemsted

 Nordby

Brutto tons

 1226

Type

 Fuldrigger

Netto tons

 1118

Kendingsbogstaver

 NGDV

Længde

 Ca. 225

Byggeår

 1873

Bredde

 31

Bygmester

 

Dybde

 22

Byggested

 Dumbarton

Forhudning

 

 

 

Bygget på

 Jern

 

 

Skibsfører(e)

Ført

Reder(e)

Reder for

 Morten Jensen Christiansen, Christian Christiansen Sørensen, N. H. Gregersen, Harry D, Duysen og Søren Anker Ting

 1891 - 1907

 A/S "Gladstone"

 1891 - 1907

 

glastoneriggetsombark

 
 "Gladstone" rigget som bark

 

 

Fuldriggeren GLADSTONE af Fanø var bygget af jern i Dumbarton 1873 og havde en tid været dampskib. Den målte Brutto 1226 tons og Netto 1118. Mens skibet lå i London i maj 1891, indkøbtes det fra Sydney af rederiaktieselskabet "Gladstone" ved skibsreder C. P. Holm og Peder Nielsen Harreby, Nordby, og fik nu kaptajn Morten Jensen Christiansen som fører. Købssummen var 122.000 kr. På et tidspunkt er skibet blevet omrigget til bark, sandsynligvis kort tid efter overtagelsen

En af sine bevægede rejser under dansk flag havde "Gladstone" i 1894, hvor man den 9. maj var afsejlet fra Thjilatjap, Java, bestemt til Barce­lona med en ladning kopra. Skibets kaptajn var Morten Jensen Christiansen

Den 17. juni måtte man på 32° 47' sydl. br. og 44° østl. lgd. dreje bi og lægge olieposer ud, idet styreapparatet var gået itu under voldsom storm. Fra den 3. til 5. juli blæste det voldsomt med vestlige storme med Orkanbyger. Store undermærssejl blæste bort, og "Gladstone" blev kastet om på siden med rå­nokkerne i vejret. Den 6. juli kl. 7 aften skylledes to mand, sejlmageren, Nesdorf og en matros, J. Eriksen overbord fra klyverbommen, medens de, dog uden ordre fra officerernes side, forsøgte at beslå klyveren. Begge forsvandt straks, og ethvert redningsforsøg var umuligt grundet på den store fare, skibet var udsat for i det frygtelige vejr. Den 7. juli knuste en styrtsø skylightet til kahytten. For at forsøge at rette skibet blev en del af ladningen kastet over bord, Olieposerne var stadig ude, og fire mand måtte stå ved styretaljerne, idet roret slog voldsomt. Den voldsomme slingerage bevirkede, at ladningen forskød sig, og en brådsø knuste storbåden. Da situationen var meget faretruende, af­holdtes skibsråd, og man besluttede at søge Cape Town som nødhavn. Fra 9. til 12. juli havde man atter svære vestlige storme, under hvilke flere sejl blæste bort og donkeymaskinhuset knustes. Den 18. juli lykkedes det endelig at bjerge skibet ind til Table Bay, hvor en større overhaling forestod, in­den rejsen til Europa kunne fortsættes.

 

Den 11. sept.1894 var man omsider i stand til at afsejle fra Cape Town, den 30. nov. passeredes Gibraltar, og den 18. december 1894 ankom "Gladstone" til Barce­lona.

 

De følgende år sejlede "Gladstone" dels i sal­peterfarten på Amerikas Vestkyst, dels på Austra­lien med enkelte afstikkere til Stillehavsøerne og Ostindien. Den 24. marts 1904 ankom skibet således til Antofagasta fra Calcutta. I marts 1906 la­stede "Gladstone" kul i Newcastle NSW og afsej­lede derfra den 21. marts til Callao i Peru, hvortil man ankom 29. maj for 5. juli at fortsætte rejsen til Lobos Islands. Her lastedes guano til Antwerpen. Den 7. sept. af sejlede skibet fra Lobosøerne og nåede sit bestemmelsessted den 13. december.

 

1907 solgtes "Gladstone" for £ 2135 til skibs­reder G. Mazelle i Genua og omdøbtes samtidig til "Antonio Marcello". I juli 1911 påbegyndtes op­hugningen af skibet i Pronda, Italien. En stolt sej­lers dage var hermed talte.

 

Fra bogen "Fra sejl til diesel" af F. Holm-Petersen.


 

barkskibet-Gladstone

 

Barken "Gladstone" FOS 4720-5. Efter maleri af Woolton & Barrett, Newcastle, NSW, Gladstone


 

 p120

 

Fuldriggeren ”Gladstone”, bygget i Dumbarton 1873.

 

 

p32

 

Gladstone FOS 4720-3

 

Fra fuldskibet "GLADSTONE'S" salon i agterskibet.

 

Billedet viser, at det ikke var noget helt almindeligt fragtskib, der her var indlemmet i Fanø-flåden. Kahytter og salon var rummelige og smukt udstyret med udskårne paneler og borde og hylder, alt sammen udført i mahognitræ.

 

Ved det store bord sidder fra venstre "Gladstone's" kaptajn Morten Jensen Christiansen, kaptajn Christiansen's søn, Christian, der skulle være skibsdreng ombord, i midten kaptajn Christian Christiansen Sørensen, kaptajn Sørensen's hustru? og endnu en ukendt til højre, muligvis skibets agent i pågældende havn, sanssynligvis fotograferet i Landskrona i 1896.

 


p33

 

Gladstone FOS 4720-1

 

Kaptajn Chr. C. Sørensen (med stiv hat) og afløserføreren, kaptajn Morten Jensen Christiansen omgivet af GLADSTONES besætning.

Antagelig fotograferet under skibets ophold i Landskrona februar 1896, hvor det lossede salpeter fra Iquique (Chile).

Næste rejse gik fra Frederikstad med trælast til Port Adelaide, Australien.

 

Gladstone-copy

 

 

Gladstone-1118-nrt new

 

 

Gladstone fuldskib KN13327

Gladstone, fuldskib, KN13327

 

Der findes en rejseskildring af kaptajn Christian Christiansen Sørensen fra 1895 til 1896 fra en rejse til Sydamerika.  readmore

 Rejser 1892 til 1906

 


Vis Fuldskibet "Gladstone"s rejser på et større kort

 

Dato afg.

Destination fra

Destination til

Dato ank.

 

 

 

 

14. juli 1892

Halifax

New York

           1 august 1892

 

New York/Staten Island

Melbourne

16. december 1892

 

 

 

 

1893

 

 

 

 

 

 

 

13. februar 1893

Melbourne

Canalen f. o

 

 

Prajet 30 n, 270 w. 29. april 1893

 

 

 

 

Falmouth

4. juni 1893

6. juni 1893

Falmouth

St. Nazire

9. juni 1893

26. juli 1893

St. Nazire

New York

25. august 1893

2.     oktober 1893

New York

Java

26. januar 1894

 

 

 

 

1894

 

 

 

 

 

 

 

 

Anjer

Samarang

30. januar 1894

9. maj 1894

Tjilatap

Barcelona

 

 

 

 

19. juli 1894

 

 

Cape Town, havari

 

11. september 1894

Cape Town

Barcelona

18. december 1894

 

 

 

 

 

 

 

 

1895

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

25. januar 1895

Barcelona

Marseille

       3.   februar 1895

20. marts

Marseille

Santos

18. maj 1895

21. juni 1895

Santos

Iquiqui

26. august 1895

29. september 1895

Iquiqui

Falmouth

30. december 1895

 

 

 

 

 

 

 

 

1896

 

 

 

 

 

 

 

7. januar 1896

Falmouth

Landskrona

17. januar 1896

23. februar 1896

Landskrona

Frederiksstad

27. februar 1896

22. april 1896

Frederiksstad

Pt. Adelaide

2. august 1896

 

Port Adelaide

Port Pirie

20. september 1896

22. oktober 1896

Port Pirie

Canalen f. o.

17. februar 1897

 

 

 

 

1897

 

 

 

 

 

 

 

26. maj 1897

Rotterdam

Sundsvall

13. juni 1897

10. juli 1897

Sundsvall

Harnäs

 

 

 

 

 

2. juni 1897

Passerer København

 

 

23. august 1897

Passerer Hanstholm

 

 

3.    september 1897

Dover

 

 

13. oktober 1897

Prajet 40 N, 330 W

 

 

 

 

 

 

7. august 1897

Skulskär

Port Elisabeth f. o.

11. november 1897

 

 

 

 

26. November 1897

Port Elisabeth

Delagoa Bay

9. december 1897

 

 

 

 

1898

 

 

 

 

 

 

 

19. januar 1898

Delagoa Bay

King George Sound

10. marts 1898

 

King George Sound

Newcastle

 

21. april 1898

Newcastle, NSW

Iquiqui

17. juni 1898

22. august 1898

Iquiqui

Honfleur

 

 

Le Havre Rhed

 

9. December 1898

 

 

 

 

 

 

 

 

1899

 

 

 

 

 

 

 

20. februar 1899

Passerer Dover

 

 

11. februar 1899

Antwerpen

Delagoa Bay

1.     maj 1899

20. juni 1899

Delagoa Bay

East London

 

17. juli 1899

East London

Konano

1.     september 1899

29. oktober 1899

New Caledonia

Leer

 

 

 

 

 

1900

 

 

 

 

 

 

 

25. marts 1900

Emden

Cardiff

30. marts 1900

6. maj 1900

Cardiff

Diego Suarez

22. juli 1900

18. September 1900

Diego Suarez

Newcastle, NSW

20 . oktober 1900

19. December 1900

Newcastle

Taltal

12. februar 1901

 

 

 

 

1901

 

 

 

 

 

 

 

18. april 1901

Taltal

Canalen f. o.

8. august 1901

8. august 1901

Falmouth

 

 

9. September 1901

Dunkerque

Cardiff

12. september 1901

10. oktober 1901

Cardiff

Tamatave

12. december 1901

 

 

 

 

 

 

 

 

1902

 

 

 

 

 

 

 

12. marts 1902

Tamatave

Newcastle, NSW

 

26. juni 1902

New Castle

Valparaiso

16. august 1902

6. november 1902

Tocopilla

Europa

22. februar 1903

 

 

 

 

1903

 

 

 

 

 

 

 

 

Falmouth

Ostende

       2.    marts 1903

6. juni 1903

Antwerpen

Port Natal

19. august 1903

24. september 1903

Port Natal

Calcutta

20. november 1903

28. december 1903

Calcutta

Antofagasta

24.marts 1904

 

 

 

 

1904

 

 

 

 

 

 

 

24. juni 1904

Antofagusta

Junin-Canalen f. o.

 

 

Falmouth

Antwerpen

24. oktober 1904

25. december 1904

Hamborg

 

 

 

 

 

 

1905

 

 

 

 

 

 

 

19. januar 1905

Elben

Port Natal

23. marts 1905

10. maj 1905

Port Natal

Delagoa Bay

17. maj 1905

23. juni 1905

Delagoa Bay

Newcastle, NSW

6. august 1905

13. September 1905

Newcastle, NSW

Callao

16. November 1905

 

 

 

 

1906

 

 

 

 

 

 

 

21. marts 1906

Newcastle, NSW

Callao

29. maj 1906

7. September 1906

Callao

Lobosøerne

 

 

Lobosøerne

Antwerpen

13. december 1907

 

 

 

 

1907: Skibet solgt for 2135 pund st. til skibsreder G. Mazelle, Genua

 

Gladstones rejser i 1895 med Chr. C. Sørensen som kaptajn.

Stedangivelserne stammer fra kaptajn Sørensens rejseberetning.

Dato afg.

Destination fra

Destination til

Dato ank.

1895

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

25. januar 1895

Barcelona

Marseille

      1.   februar 1895

20. marts

Marseille

Santos

18. maj 1895

3.                         april 1895

Gibraltar

 

 

11. april 1895

Canariske øer

 

 

14. april 1895

22,6 nordlig bredde og 19,5 vestlig længde

Endelig passat vinde

 

17. april 1895

Cap Verdiske øer

 

 

23. april 1895

30 nordlig bredde, 250 vestlig længde

 

 

25. april 1895

2, 16 grader nordlig bredde, 25 grader vestlig længde

 

 

28. april 1895

Passerer Ækvator

 

 

30. april 1895

2 grader sydlig bredde og 26 grader vestlig bredde

 

 

4.                         maj 1895

Udfor Bahia

 

 

 

 

 

 

11. maj 1895

19 grader sydlig bredde

 

 

 

Santos

 

18. maj 1895

 

 

 

 

21. juni 1895

Santos

Iquiqui

25. august 1895

7. juli 1895

Udfor La Platafloden

 

 

10. juli 1895

43,5 grader sydlig bredde og 53,5 vestlig længde

 

 

21. juli

52,5 sydlig og 65,5 vest, tæt ved Magellanstrædet.

 

 

5.                         august 1895

Syd Pacific Ocean. 71,4 vestlig længde og 57 sydlig bredde.

 

 

9. august 1895

45 grader sydlig bredde og 81 grader vestlig længde

 

 

18. august 1895

33,5 sydlig bredde og 78 vestlig længde. Næsten ud for Valpariso

 

 

29. September 1895

Iquiqui

Falmouth

30. december 1895

13. oktober 1895

32 grader sydlig bredde og 89 grader vestlig længde

 

 

     2.   november 1895

48,5 grader sydlig bredde og 48 grader vestlig længde

 

 

17. november 1895

26 grader sydlig bredde og 25 grader vestlig længde

 

 

8. december 1895

Passeret linjen og er nu på 12 grader nordlig bredde

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1896

 

 

 

 

 

 

 

7. januar 1896

Falmouth

Landskrona

17. januar 1896

 

Herunder kan der læses en meddelelse fra rederen, Casper Pedersen Holm, der belyser de dårlige tider i 1904

gladstone31

 

 

Kilde: Kromann, Schneider og F. Holm-Petersen

 

 


Gå til top

End Of Slide Box