H.C. Berg, bark, NVGM, Sønderho

 

ship-18-500x332 Skibsdata

 

 

  

Navn

 H.C. Berg

Drægtighed KL

 

Hjemsted

 Sønderho

Brutto tons

 379,76

Type

 Bark

Netto tons

 356,5

Kendingsbogstaver

 NVGM

Længde

 122,5

Byggeår

 1868

Bredde

 25,4

Bygmester

 

Dybde

 14,9

Byggested

 Burg, Bremen

Forhudning

 Gult metalforhudet

 

 

Bygget på

 Eg

 

 

Skibsfører(e)

Ført

Reder(e)

Reder for

 Niels Jeppesen Outzen, Niels Nissen Aarre, Anthonis Øhle og Jes Poulsen Jensen

 1881 - 1891

 Niels Jeppesen Outzen

A/S "Barkskibet H.C. Bergs Rederi"

 1881 - 1884

1884 - 1891

 

 

Barken "H.C. Berg" blev bygget i Burg nær Bremen i 1868 og fik navnet "Wilhelm 1". Det blev købt fra Kiel d. 12.12 1881 for 25.000 RMK til et rederi i Sønderho ved kaptajn Niels Jeppesen Outzen. Han solgte skibet d. 14.7 1884 skibet til A/S "Barkskibet H.C. Bergs Rederi" med sæde i Sønderho og ham selv som bestyrende reder.

 

 

Skibet blev i foråret 1891 forladt af besætingen på 30.54 N og 77.58 V på rejse fra Apalachecola til Buenos Aires med 245.139 kubikfod pitch pine. Besætningen gik i bådene og blev senere optaget af barkskibet "Scotland" af Windsor, Nova Scotia.

 

Det blev slettet fra dansk register d. 9.3 1891

 

Kilde: Rosendahl + F. Holm-Petersen


 

 

 

Thyge Mikkelsens oplevelser til søs
Jeg er født i Sønderho 1870, mine forældre er skibsfører Anthonis Jensen Mikkelsen, død 1891 og Cathrine, født Jensen, død 1899. Efter min konfirmation kom jeg ud at sejle med min fader, der førte skonnerten "Emanuel". Her var jeg ombord i 2 år til 1889, da skibet blev solgt.

Herefter fik jeg hyre med barken "H.C. Berg", ført af kaptajn Niels Jepsen Outzen af Sønderho. Med den gjorde jeg en rejse til vestkysten af Mexico. Mens vi lå der, faldt min kammerat og bysbarn, Søren Thomas Meinertz, en dag ned i lasten og brækkede benet og da der ingen læge vat at få, forsøgte styrmanden, Niels Nissen Aarre, at forbinde benet og med det gode resultat, at han aldrig fik mén af skaden.

 

På min næste rejse med samme skib var vi på nogle pladser på Sydamerikas vestkyst, hvor vi indtog en ladning stennødder til Hamborg. Denne gang var Niels Nissen Aarre fører og hans svoger, Niels, styrmand. På hjemturen døde en af vore matroser, en københavner, som vi under megen højtidelighed sænkede i havet.
Ankommet til Hamborg skulle jeg opleve endnu en sørgelig begivenhed. Idet styrmanden faldt ned i lasten og døde kort efter. Hans hustru, Maren, født Mikkelsen (siden gift med opsynsmand ved Sønderho redningsstation, dannebrogsmand Jes S. Frederiksen) var lige ankommet til Hamborg for at være sammen med sin mand under udlosningen.

 

På min næste rejse med "H.C. Berg", var Anthonis Øhle fører og turen gik til La Plata flodens pladser. Mine bysbørn Hans N. Fischer var styrmand og Hans N. Pedersen (død 1938) var 2. styrmand.
Denne rejse blev min sidste med "H.C. Berg", thi på hjemrejsen sprang den læk i søen og da den var lige ved at synke, måtte vi i egen båd forlade skibet, men blev dog kort tid efter optaget af en Nova Scotia bark, som landsatte os i New York, det var i foråret 1891.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Gå til top