Mitfanoe
Hans, bark, NGQB, Nordby

 

ship-18-500x332 Skibsdata

 

 

Navn

 Hans

Drægtighed KL

 

Hjemsted

 Nordby

Brutto tons

 408

Type

 Bark

Netto tons

 376

Kendingsbogstaver

 NGQB

Længde

 125,5

Byggeår

 1894

Bredde

 27,3

Bygmester

 Søren Abrahamsen

Dybde

 15,5

Byggested

 Nordby

Forhudning

 

 

 

Bygget på

 Eg og fyr

Skibsfører(e)

Ført

Reder(e)

Reder for

 Hans Morten Beck, Peter Frederik Jacob Marius Jensen, C. Kirk og Steffensen

 1894 - 1909

 A/S Søren Abrahamsen

 1984 - 1909

Bark-Hans-Kromann-neg-nr-11728

 

Barkskibet "Hans" blev bygget hos skibsbygmester Søren Abrahamsen i Nordby i 1894 til et aktieselskab med Søren Abrahamsen som koresponderende reder. I 1909 indtrådte C. Breinholt, Esbjerg som aktionær.  Skibet solgtes til Sverige d. 13.2  1909 for 16.100 kr.

I 1912 var skibet på rejse fra West Hartlepool til Hernøsand og forliste d. 4. maj 1912 på Spikerbakken ved Kandestederne.

 

Skibets klokke hænger endnu i 1942 på Hjorts Hotel i Kandestederne.

 

 

Barken ”Hans”, var en af flere store træbyggede barkskibe på op imod 400 tons fra Søren Abrahamsens værft i Nordby.

Om disse skibe sagde en skibsfører engang: ”De sejler og manøvrerer godt,vender og drejer som en top, er fortrinlige og stærke søskibe, der klarer sig fortræffeligt i storm. Jeg vil meget hellere gøre en rejse rundt Kap Horn i et af disse end i de større jern- eller stålskibe.

 

 

groh.hans

Hans Grohmann var gudmor til "Hans"

Hans var født d. 12.7 1880. Han døde i en ulykke d. 18.1 1895

 

Herunder ses skibets positioner i 1899

hans31

 

 

Hans bark 18061900 Macassar-havn---Celebes KN13544

Hans bark 18061900 Macassar-havn---Celebes KN13542

"Hans" kæntrede i  Macassar, Celebes i juni 1900, man frygtede,at skibet ikke kunne repareres, men det blev slæbt til Surabaya og repareret der

 

 

 

Barken "Hans", der i 1901 udførte en rejse for The Hudson Bay Company fra London til Moore-River i Hudson-bugten kom ud for flere faretruende situationer i den isfyldte Hudson-bugt. Maleriet af Hans fortæller om den dramatiske situation, hvor skibet var indesluttet af isfjelde og isflager. Efter 58 dages rejse nåede Fanø barken dog godt frem til bestemmelsesstedet. Søsterskibet, barken "Sørine" gjorde en lignende rejse i 1910, bortset fra at "Hans" en tid sad fast i isen, slap det godt fra denne rejse.

 

Kilde: F. Holm-Petersen + Schneider

Bark-HANS-FOS-4949-9

 

FOS 4749 - 9, Fiskeri og søfartsmuseet

 

 

 

 

 

 


Gå til top

End Of Slide Box