Skibsdata |
|
Navn |
Hans |
Drægtighed KL |
|
Hjemsted |
Nordby |
Brutto tons |
408 |
Type |
Bark |
Netto tons |
376 |
Kendingsbogstaver |
NGQB |
Længde |
125,5 |
Byggeår |
1894 |
Bredde |
27,3 |
Bygmester |
Søren Abrahamsen |
Dybde |
15,5 |
Byggested |
Nordby |
Forhudning |
|
|
|
Bygget på |
Eg og fyr |
Skibsfører(e) |
Ført |
Reder(e) |
Reder for |
Hans Morten Beck, Peter Frederik Jacob Marius Jensen, C. Kirk og Steffensen |
1894 - 1909 |
A/S Søren Abrahamsen |
1984 - 1909 |
Barkskibet "Hans" blev bygget hos skibsbygmester Søren Abrahamsen i Nordby i 1894 til et aktieselskab med Søren Abrahamsen som koresponderende reder. I 1909 indtrådte C. Breinholt, Esbjerg som aktionær. Skibet solgtes til Sverige d. 13.2 1909 for 16.100 kr.
I 1912 var skibet på rejse fra West Hartlepool til Hernøsand og forliste d. 4. maj 1912 på Spikerbakken ved Kandestederne.
Skibets klokke hænger endnu i 1942 på Hjorts Hotel i Kandestederne.
Barken ”Hans”, var en af flere store træbyggede barkskibe på op imod 400 tons fra Søren Abrahamsens værft i Nordby.
Om disse skibe sagde en skibsfører engang: ”De sejler og manøvrerer godt,vender og drejer som en top, er fortrinlige og stærke søskibe, der klarer sig fortræffeligt i storm. Jeg vil meget hellere gøre en rejse rundt Kap Horn i et af disse end i de større jern- eller stålskibe.
Hans Grohmann var gudmor til "Hans"
Hans var født d. 12.7 1880. Han døde i en ulykke d. 18.1 1895
Herunder ses skibets positioner i 1899
"Hans" ankom d. 27. marts til St. Croix, lastede sukker til New York og ankom der d. 2. maj.
Skibet lastede sammesteds petroleum hvormed det afsejlede d. 25. maj til Kolding, hvor skibet ankom d. 4. juli.
Afgik fra Kolding d. 18. juli til Kramfors, lastede brædder og afgik d. 17. august til Amsterdam.
Barken ankom til Amsterdam d. 8 september og lastede sammesteds en ladning stykgods til Molukkerne.
Afsejlede fra Amsterdam d. 16. november 1899.
"Hans" kæntrede i Macassar, Celebes i juni 1900, man frygtede,at skibet ikke kunne repareres, men det blev slæbt til Surabaya og repareret der
Barken "Hans", der i 1901 udførte en rejse for The Hudson Bay Company fra London til Moore-River i Hudson-bugten kom ud for flere faretruende situationer i den isfyldte Hudson-bugt. Maleriet af "Hans" fortæller om den dramatiske situation, hvor skibet var indesluttet af isfjelde og isflager. Efter 58 dages rejse nåede Fanø barken dog godt frem til bestemmelsesstedet. Søsterskibet, barken "Sørine" gjorde en lignende rejse i 1910, bortset fra at "Hans" en tid sad fast i isen, slap det godt fra denne rejse.
Kilde: F. Holm-Petersen + Schneider
FOS 4749 - 9, Fiskeri og søfartsmuseet