Mitfanoe
Ines Røhl, brig, NSVR, Nordby

 

ship-18-500x332 Skibsdata

 

 

 

Navn

 Ines Røhl

Drægtighed KL

 

Hjemsted

 Nordby

Brutto tons

 264,36

Type

 Brig

Netto tons

 248,50

Kendingsbogstaver

 NSVR

Længde

 111,8

Byggeår

 1881

Bredde

 23,6

Bygmester

 A.F. Bring

Dybde

 12,3

Byggested

 Varnanäs

Forhudning

 Gult metalforhudet

 

 

Bygget på

 Kravel af eg og fyr

 

 

Skibsfører(e)

Ført

Reder(e)

Reder for

 Georg Theodor Jessen, P.M. Nørby, Th.M. Andersen og Peder H. Therkelsen

 1881 - 1900

 Mathias Mathiasen Andersen

A/S "Briggen Ines Røhls Rederi"

 1881

 

1881 - 1900

 

 Ines-Roehl KN1187

"Ines Røhl" under indsejling til Le Havre i december 1898

 

Briggen "Ines Røhl" blev bygget hos A.F. Bring i Varnanäs iflg. bilbrev af 1.8 1881 til skibsreder M.M. Andersen.Solgt igen af skibsreder Mathias Mathiasen Andersen til A/S "Briggen Ines Røhls Rederi d. 29.8 1881 for 36 327,88 kr. Rederiet var stiftet d. 5.7 1881 med skibsreder M.M. Andersen som bestyrende reder og skibsreder Søren Brinch Hansen i bestyrelsen og med sæde i Nordby. I 1892 afløses afløses skibsreder M.M. Andersen som bestyrende reder af skibsreder Christian Hansen Nielsen d. 27.10 1892.

 

Skibet blev solgt d. 28.6 1900 for 14 000 kr. til N.M. Malmquist, Kivik, og omdøbt til ”Ines”.

 

Den 23.12 1894 kl. 1000, da skibet lå til ankers på Buenos Aires red, druknede kokken ved badning. Efter indhentet tilladelse var 4 af mandskabet fra en stilling anbragt ½ fod over vandet sprunget i vandet, da kokken kom til og sprang ud på hovedet. Først nogen tid senere kom han op,tilsyneladende i bevidstløs tilstand. 2. styrmand sprang da ud efter kokken og fik tag i ham, der antoges at have fået krampe, men styrmanden måtte slippe taget, da kræfterne svigtede. For at redde sig selv måtte han gribe én af kaptajnen udkastet tovende, ved hvilken han med besvær blev halet om bord. På grund af flodvandets mudrede tilstand og den stærke strøm, samt da den forulykkede ikke var til at opdage, måtte yderligere redningsforsøg anses for at være unyttige.

 

På rejse fra Halmstad til Island med træ blev skibet opbragt ved midnat mellem 22. og 23. maj 1917 opbragt af et engelsk patruljeskib, der satte prisemandskab om bord og beordrede skibet til Stornoway for undersøgelse. Dette skete på 61.41 N og 09.44 W.

29.5 1917 blev skibet prajet af en tysk ubåd, der tog prisemandskabet til fange og satte skibet i brand. Besætningen gik i redningsbåden og sejlede mod ØSØ til kl. 16.00, da de blev optaget af den engelske patruljebåd ”Saxon”, der gik tilbage til vraget og blev der indtil det sank d. 30.5 kl. 02.30.

 

Kilde: F. Holm-Petersen + Rosendahl

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Gå til top

End Of Slide Box