Skibsdata |
|
Navn |
Johanne |
Drægtighed KL |
|
Hjemsted |
Nordby |
Brutto tons |
548 |
Type |
Bark |
Netto tons |
504 |
Kendingsbogstaver |
NHBF |
Længde |
171,4 |
Byggeår |
1867 |
Bredde |
27,3 |
Bygmester |
Alexander Stephens |
Dybde |
17,5 |
Byggested |
Glasgow |
Forhudning |
|
|
|
Bygget på |
Jern |
Skibsfører(e) |
Ført |
Reder(e) |
Reder for |
Andreas Adolph Møller, Laurids Madsen Nielsen, Hans Peder Thomsen og M. Pedersen |
1894 - 1904 |
A/S ved Peder Nielsen Harreby og Hans Peder Thomsen |
1894 - 1904 |
Skibet blev bygget i 1867 i Glasgow hos Alexander Stephens som en fuldrigger med navnet "Grace Gibbons" til rederiet White Star Line, det blev omrigget til bark i 1889.
I forbindelse med omrigningen til bark skriver kaptajn Hans Peder Thomsen:
Een af White Star Lines kaptajner ved navn Thompson førte skibet fra nybygning, men kom af een eller anden grund i land fra skibet. Skibet blev omrigget til bark, vel nærmest fordi rigningen har været for svær, idet skibet skulle have 100 t ballast for at ligge tom i en havn og 300 tons for at sejle i ballast.
Efter nogen tids fravær fra skibet skulle kaptajn Thompson igen om bord som kaptajn, men da han kom på kajen og så skibet liggende omrigget til bark, vendte han om og gik med bemærkningen "That is not my "Grace Gibbons", it is not the ship I want"
Det var et hurtigt skib, hurtigste rejse fra England til Valpariaso i Chile var på 70 dage, men skibet var egentlig bygget til passagerfart mellem Australien og England.
"Grace Gibbons" var 1. skib, der besejlede Manchester Ship Canal.
Senere solgtes det til rederiet William Shervin, der solgte skibet d. 3.4 1894 til et aktieselskab ved skibsreder Peder Nielsen Harreby og skibsfører Hans Peder Thomsen i Nordby, prisen var da 34.000 kr.
Skibet havde en række uheld under dansk flag og måtte flere gange have dyre reparationer på udenlandsk værft.
"Johanne" blev solgt d. 6.9 1904 for 1100 £ til et rederi i Kristianssand i Norge og omdøbtes til "Synnøve"
På en rejse fra Dakar til Aruba i ballast forliste skibet d. 6.11 1909 om aftenen på sydkysten af Little Curacao. Den daværende kaptajn fik en bøde for skødesløs navigation
Kilde: F. Holm-Petersen, Kis Kannegaard, Fanø Skibsfarts- & Dragtsamling + Schneider
"Johanne" i Liverpool i 1894. Forrest sidder styrmand Lauritz Nielsen og bagerst skibets første fører under dansk flag, A.A.Møller
"Johanne" i dok i Nantes i 1901, kaptajn H.P. Thomsen står i bagerste række, nr. 2 fra venstre
"Johanne" under dokning i Hamburg i august - septeber 1898