Skibsdata |
|
Navn |
Laura |
Drægtighed KL |
|
Hjemsted |
Nordby |
Brutto tons |
384,18 |
Type |
Bark |
Netto tons |
368,50 |
Kendingsbogstaver |
NBCK |
Længde |
124,6 |
Byggeår |
1889 |
Bredde |
25,5 |
Bygmester |
Søren Abrahamsen |
Dybde |
15,5 |
Byggested |
Nordby |
Forhudning |
Gult metalforhudet |
|
|
Bygget på |
Eg og fyr |
Skibsfører(e) |
Ført |
Reder(e) |
Reder for |
Marcus Klod K. Kallesen, J.P. Toft, Peder Hansen Clausen og Hans Svarrer |
1889 - 1906 |
A/S "Barkskibet Lauras Rhederi" |
1889 - 1906 |
Barken "Laura" blev bygget i Nordby i 1888/1889 hos skibsbygmester Søren Abrahamsen iflg. bilbrev dateret Nordby d. 24.4 1889 til A/S "Barkskibet Lauras Rhederi" stiftet i Nordby d. 25.4 1889 med sæde i Nordby og med skibsreder Jes Nielsen Hansen som forretningsførende reder og skibsfører Peder Hansen Clausen som medlem.
Skibet blev solgt i marts 1906 til B. Jacobsen i Arendal, Norge for 18.000 kr. ved skibsmæglerne Knöhr & Buchardt i Hamburg med bundbesigtigelse.
I 1907 blev skibet beskadiget i en storm, hovedmasten knækkede ved foden. Samtidig blev det solgt til mrs. Amy Burrows i Sydney. I 1910 blev skibet omrigget til barkentine.
I 1912 blev det påny solgt, nu til Samoa Shipping & Trading Co. Sydney
I 1917 blev ejeren Laura Shipping, Melbourne, igen i 1918 solgtes det til C.H. Cole, Auckland, New Zealand.
Påny solgtes skibet i 1920 til mr. M.H. Hogan i Auckland.
I 1924 blev det ophugget og brændt i Sydney.
Kilde: F. Holm-Petersen og Rosendahl
"Laura" for fulde sejl
Besætningen nyder livet på Tahiti iført sarongs
"Laura" i New York i december 1900