Mitfanoe
Maren, bark, NFJW, Nordby

ship-18-500x332 Skibsdata

 

 

 

Navn

 Maren

Drægtighed KL

 

Hjemsted

 Nordby

Brutto tons

 602,01

Type

 Bark

Netto tons

 540

Kendingsbogstaver

 NFJW

Længde

 152,3

Byggeår

 1873

Bredde

 27,6

Bygmester

 H. Kraus

Dybde

 17,3

Byggested

 Harburg

Forhudning

 

 

 

Bygget på

 Klink af jern

 

 

Skibsfører(e)

Ført

Reder(e)

Reder for

Morten Andersen Pedersen, Hans Morten Jessen, Niels Jensen Svarrer og Jens Hansen Svarrer

 1888 - 1897

 A/S "Barkskibet Marens Rederi"

 1888 - 1897

 

 

Maren,-bark,-1796,-NFLG

 

Skibet byggedes i Harburg hos skibsbygmester H. Kraus i 1873 og blev døbt "Adolph".

Den 13.6 1888 købte skibsreder Chr. Hansen Nielsen skibet for 57.249 kr. Han solgte skibet videre d. 20.6 1888 til A/S "Barkskibet Marens Rederi" med ham selv som bestyrende reder og skibsreder Carl Chr. Nielsen som bestyrelsesmedlem, aktiekapitalen var 72.000 kr.

Kaptajn Niels Jensen Svarrer døde om bord d. 28.4 1894.

 

Mens skibet ventede på ordre i Cadiz, blev kaptajn Hans Morten Jessen landsat i Cadiz d. 25.4 1895, hvor han døde af sygdom d. 28.4 1895

 

 

Skibet afsejlede fra Ponape til Ponta Delgada for ordre d. 30.6 1897 med 676 ton kopra.

Den 22.10 1897 opdagedes en lækage ved at der pejledes 7' ved pumperne.
Da vandet ikke kunne holdes nede, men stadig steg, besluttedes det efter afholdt skibsråd at søge ind til Falklandsøerne som nødhavn.

Den 3.10 kl. 1300 kom disse øer i sigte, men da "Maren" stadig sank dybere, besluttedes det at landsætte skibet, hvilket skete kl. 1600 på Motley Island.

 

Da skibet huggede stærkt, måtte det kort efter forlades i egen båd. Næste dag lykkedes det at bjærge en del proviant mm.

Hvorefter besætningen afsejlede til Port Stanley.

Herfra vendtes tilbage med assurandørernes repræsentant og besigtigelse foretoges, men d. 10.10 1897 drev "Maren" under en fralandsstorm til søs og sås ikke mere, hvorfor det må antages at være sunket.

 

Årsagen til forlistet var lækagen, som menes opstået af en ud for Cap Horn mødt langvarig NV- lig storm.

Værdi: 50 000 kr. Assurance: 40 000 kr.

 

Kilde: Rosendahl + F. Holm-Petersen

 

 

 

 

Positioner for barken ”Maren” NFJW

1892

 

 

 

 

 

30.01 1892

Afg. Mauritius mod Kanalen for ordre

14.05 1892

Ank. Queenstown

31.05

Afg. Queenstown til Greenock

04.06

Ank. Greenock

21.06

Afg. Greenock til København

07.07

Ank. København

10.07

Afg. København til Oscarshamn

15.07

Ank. Oscarshamn

02.09

Afg. Oscarshamn til Liverpool

25.09

Ank. Liverpool

02.11

Afg. Garston til Buenos Aires

1893

 

 

 

14.01 1893

Ank. Buenos Aires

28.02 1893

Afg. Buenos Aires til Rosario på slæb

 

 

28.02

Afg. Rosario til Falmouth

23.06

Pass. Falmouth til Rotterdam

 

 

26.03

Ank. Rotterdam

27.07

Afg. Rotterdam til Cardiff

09.08

Ank. Newport

24.09

Afg. Newport til Rosario

11.12

Ank. Buenos Aires

 

 

1894

 

 

 

11.01

Ank. Rosario

15.02 1894

Afg. Rosario til Falmouth

20.05

Ank. Falmouth, Kaptajn Niels Jensen Svarrer døde på rejsen

26.05

Afg. Falmouth til Fleetwood

04.06

Ank. Fleetwood

07.07

Afg. Fleetwood til Port Natal

02.09

Ank. Port Natal

14.10

Afg. Port Natal til Padang

23.11

Ank. Padang

22.12

Afg. Padang til Cadiz

1895

 

 

 

25.04 1895

Ank. Cadiz

 

 

29.04

Telegram, kaptajn Hans Morten Jessen død

 

 

 

16.05 1895

Afg. Cadiz til Barcelona

22.05

Ank. Barcelona

25.06

Afg. Barcelona til Marseille

28.06

Ank. Marseille

23.07

Afg. Marseille til Santos

07.08

Pass. Gibraltar

 

 

19.09

Ank. Santos

02.11

Afg. Santos til Manta

1896

 

 

 

04.01 1896

Ank. Manta

24.03 1896

Afg. Manta til Kanalen for ordre

23.08

Ank. Falmouth, syg besætning

26.08

Afg. Falmouth til Hamborg

04.09

Ank Hamborg

21.11

Afg. Hamborg til Jaluit

26.11

Pass. St. Catrine Point

 

 

1897

 

 

 

? maj

Ank. Jaluit

 

 

1897

 

 

 

 

 

30.06 1897

Afg. Ponape til Punta Delgada

22.10 1897

Forlist på Falklandsøerne

 

 

 

maren3

Relaterede artikler

Gå til top

End Of Slide Box