Skibsdata |
|
Navn |
Maren |
Drægtighed KL |
|
Hjemsted |
Nordby |
Brutto tons |
602,01 |
Type |
Bark |
Netto tons |
540 |
Kendingsbogstaver |
NFJW |
Længde |
152,3 |
Byggeår |
1873 |
Bredde |
27,6 |
Bygmester |
H. Kraus |
Dybde |
17,3 |
Byggested |
Harburg |
Forhudning |
|
|
|
Bygget på |
Klink af jern |
Skibsfører(e) |
Ført |
Reder(e) |
Reder for |
Morten Andersen Pedersen, Hans Morten Jessen, Niels Jensen Svarrer og Jens Hansen Svarrer |
1888 - 1897 |
A/S "Barkskibet Marens Rederi" |
1888 - 1897 |
Skibet byggedes i Harburg hos skibsbygmester H. Kraus i 1873 og blev døbt "Adolph".
Den 13.6 1888 købte skibsreder Chr. Hansen Nielsen skibet for 57.249 kr. Han solgte skibet videre d. 20.6 1888 til A/S "Barkskibet Marens Rederi" med ham selv som bestyrende reder og skibsreder Carl Chr. Nielsen som bestyrelsesmedlem, aktiekapitalen var 72.000 kr.
Kaptajn Niels Jensen Svarrer døde om bord d. 28.4 1894.
Mens skibet ventede på ordre i Cadiz, blev kaptajn Hans Morten Jessen landsat i Cadiz d. 25.4 1895, hvor han døde af sygdom d. 28.4 1895
Skibet afsejlede fra Ponape til Ponta Delgada for ordre d. 30.6 1897 med 676 ton kopra.
Den 22.10 1897 opdagedes en lækage ved at der pejledes 7' ved pumperne.
Da vandet ikke kunne holdes nede, men stadig steg, besluttedes det efter afholdt skibsråd at søge ind til Falklandsøerne som nødhavn.
Den 3.10 kl. 1300 kom disse øer i sigte, men da "Maren" stadig sank dybere, besluttedes det at landsætte skibet, hvilket skete kl. 1600 på Motley Island.
Da skibet huggede stærkt, måtte det kort efter forlades i egen båd. Næste dag lykkedes det at bjærge en del proviant mm.
Hvorefter besætningen afsejlede til Port Stanley.
Herfra vendtes tilbage med assurandørernes repræsentant og besigtigelse foretoges, men d. 10.10 1897 drev "Maren" under en fralandsstorm til søs og sås ikke mere, hvorfor det må antages at være sunket.
Årsagen til forlistet var lækagen, som menes opstået af en ud for Cap Horn mødt langvarig NV- lig storm.
Værdi: 50 000 kr. Assurance: 40 000 kr.
Kilde: Rosendahl + F. Holm-Petersen
Positioner for barken ”Maren” NFJW |
|||
1892 |
|
|
|
|
|
30.01 1892 |
Afg. Mauritius mod Kanalen for ordre |
14.05 1892 |
Ank. Queenstown |
31.05 |
Afg. Queenstown til Greenock |
04.06 |
Ank. Greenock |
21.06 |
Afg. Greenock til København |
07.07 |
Ank. København |
10.07 |
Afg. København til Oscarshamn |
15.07 |
Ank. Oscarshamn |
02.09 |
Afg. Oscarshamn til Liverpool |
25.09 |
Ank. Liverpool |
02.11 |
Afg. Garston til Buenos Aires |
1893 |
|
|
|
14.01 1893 |
Ank. Buenos Aires |
28.02 1893 |
Afg. Buenos Aires til Rosario på slæb |
|
|
28.02 |
Afg. Rosario til Falmouth |
23.06 |
Pass. Falmouth til Rotterdam |
|
|
26.03 |
Ank. Rotterdam |
27.07 |
Afg. Rotterdam til Cardiff |
09.08 |
Ank. Newport |
24.09 |
Afg. Newport til Rosario |
11.12 |
Ank. Buenos Aires |
|
|
1894 |
|
|
|
11.01 |
Ank. Rosario |
15.02 1894 |
Afg. Rosario til Falmouth |
20.05 |
Ank. Falmouth, Kaptajn Niels Jensen Svarrer døde på rejsen |
26.05 |
Afg. Falmouth til Fleetwood |
04.06 |
Ank. Fleetwood |
07.07 |
Afg. Fleetwood til Port Natal |
02.09 |
Ank. Port Natal |
14.10 |
Afg. Port Natal til Padang |
23.11 |
Ank. Padang |
22.12 |
Afg. Padang til Cadiz |
1895 |
|
|
|
25.04 1895 |
Ank. Cadiz |
|
|
29.04 |
Telegram, kaptajn Hans Morten Jessen død |
|
|
|
|
16.05 1895 |
Afg. Cadiz til Barcelona |
22.05 |
Ank. Barcelona |
25.06 |
Afg. Barcelona til Marseille |
28.06 |
Ank. Marseille |
23.07 |
Afg. Marseille til Santos |
07.08 |
Pass. Gibraltar |
|
|
19.09 |
Ank. Santos |
02.11 |
Afg. Santos til Manta |
1896 |
|
|
|
04.01 1896 |
Ank. Manta |
24.03 1896 |
Afg. Manta til Kanalen for ordre |
23.08 |
Ank. Falmouth, syg besætning |
26.08 |
Afg. Falmouth til Hamborg |
04.09 |
Ank Hamborg |
21.11 |
Afg. Hamborg til Jaluit |
26.11 |
Pass. St. Catrine Point |
|
|
1897 |
|
|
|
? maj |
Ank. Jaluit |
|
|
1897 |
|
|
|
|
|
30.06 1897 |
Afg. Ponape til Punta Delgada |
22.10 1897 |
Forlist på Falklandsøerne |
|
|