Mathilde, bark, NHKJ, Nordby


ship-18-500x332 Skibsdata

 

 

 

Navn

 Mathilde

Drægtighed KL

 

Hjemsted

 Nordby

Brutto tons

 413

Type

 Bark

Netto tons

 385

Kendingsbogstaver

 NHKJ

Længde

 129,5

Byggeår

 1895

Bredde

 28,0

Bygmester

 Søren Abrahamsen

Dybde

 15,9

Byggested

 Nordby

Forhudning

 Gult metalforhudet

 

 

Bygget på

 Eg

 

 

Skibsfører(e)

Ført

Reder(e)

Reder for

 Oluf Thorvald Steffenesn og H.C. Strømberg

 1895 - 1901

 A/S "Barken Mathildes Rederi"

1895 - 1901

 

Mathilde,-bark,-1800---NHKJ

 

Barken "Mathilde" blev bygget i Nordby hos skibsbygmester Søren Abrahamsen i 1895 til A/S "Barken Mathildes Rederi" ved Søren Abrahamsen som bestyrende reder.


Den 15. oktober 1895 afsejlede barken som ny fra Nordby, Fanø til Amsterdam, hvortil det ankom d. 17. oktober og indtog en stykgodslast til Makassar. Efter at have indtaget en ladning i Menado afsejledes d. 29. juli 1896 til Ponta Delgada, Azorerne, for ordre. På rejsen døde kaptajnen, Oluf Thorvald Steffensen d. 18.oktober. Han afløstes som fører af H.C. Strømberg af Dragør i Hamburg, der blev anvist som lossehavn ved anløbet på Azorerne.


Næste rejse gik fra Hamburg til Port Elizabeth og derfra til New York, hvor der lastedes til vestkysten af Amerika. Herfra gik rejsen retur til Le Havre.

I april 1901 lå "Mathilde" på reden ved Menado, Celebes, fortøjet side om side med søsterskibet "Emilie", (også fra Fanø, samme reder). Der skiftedes ballast fra "Mathilde" over i "Emilie".

 

I løbet af eftermiddagen faldt barometret stærkt. Skibene blev derfor halet fra hinanden til nye ankerpladser, hvor de samtidig kunne få fortøjninger i land agter. Ved sekstiden om aftenen sattes arbejderne i land fra begge skibe og kl. godt syv brød uvejret løs. Kaptajnen på "Emilie" gav ordre til at løsne fortøjningerne i land agter og sætte "ridebro" på ankerkæden.

 

 

Han råbte samtidig over til "Mathilde", at de skulle gøre det samme, men råbet blev ikke hørt på grund af uvejret. Kort tid efter brækkede ankerkæderne på "Mathilde" og skibet drev i land. Det kom til at stå med bredsiden til stranden.
Besætningen blev reddet og "Mathilde" solgtes senere til Manila for 5000 kr. Den nye ejer fik skibet bragt flot og det sejlede herefter mange år i ostindiske farvande.

 

 

Kilde: F. Holm-Petersen + Schneider

 

Mathilde-385-nrt new

 "Mathilde" for fulde sejl

 

 

 

Mathilde-og-Emilie,-bark,-Menado-Rhed,-Cebeleg,-6887-13

"Mathilde og "Emilie" til ankers ved Menado i 1901

 

Positioner for "Mathilde"

 

 

År

Ankomst

År

Afgang

1895

 

 

 

 

 

15.10 1898

Esbjerg

17.10 1895

Amsterdam

16.12

Amsterdam

25.12

Prajet på 47 N – 5 W

 

 

1896

 

 

 

11.4 1896

Timor

 

 

1.5

Macassar

25.5 1896

Menado

?

Menado

29.7

Menado til Azorerne

13.12

Hamburg via Azorerne

 

 

1897

 

 

 

 

 

3.3 1897

Hamburg til Port Elizabeth

27.5 1897

Port Elizabeth

30.6

Port Elizabeth til New York

21.8

New York

10.9

New York til Corinto

28.10

Prajet på 3 S – 31 W

 

 

11.12

Prajet på 54 S – 77 w

 

 

1898

 

 

 

16.1 1898

Corinto, Nicaragua

16.2 1898

Corinto til Estero Real

?

Estero Real

?

Estero Real , Nicaragua

?

Corinto

2.4

Corinto til Le Havre

?

Le Havre

?

Le Havre til Gøteborg

?

Gøteborg

?

Gøteborg til Tamatave

1899

 

 

 

5.3 1899

Tamatave

?

Tamatave til Australien

10.5

Westport, Australien

?

Azorerne for ordre

23.10

Pass. St. Helena

 

 

1900

 

 

 

20.1 1900

Azorerne, ordre til Marseille

 

 

15.2

Marseille

?

Marseille

22.4

Pass. Gibraltar til Reunion

 

 

17.5

Prajet på 4 S – 30 w

 

 

1901

 

 

 

April

Forliste ved Menado under en tornado

 

 

 

mathilde.vrag 

 

 

Relaterede artikler

Gå til top