Skibsdata |
|
Navn |
Max |
Drægtighed KL |
|
Hjemsted |
Nordby |
Brutto tons |
603 |
Type |
Bark |
Netto tons |
576 |
Kendingsbogstaver |
NDBV |
Længde |
185,9 |
Byggeår |
1862 |
Bredde |
26,6 |
Bygmester |
T. Vernon & Son |
Dybde |
17,1 |
Byggested |
Liverpool |
Forhudning |
|
|
|
Bygget på |
Jern |
Skibsfører(e) |
Ført |
Reder(e) |
Reder for |
Niels Nissen Aarre og C.M. Poulsen |
1890 - 1900 |
A/S "Barkskibet Max's Rederi" |
1890 - 1900 |
Skibet blev bygget i Liverpool 1862 af T. Vemon & søn som "Lohrengrin", senere omdøbt til "Posithea".
Købt fra C. Matzen i Hamburg d. 6.1 1890 af A/S "Barkskibet Max's Rederi" for 95.000 kr. med P. Cl Svarrer som forretningsfører, senere blev Peder Nielsen Harreby forretningsfører. Det omdøbtes til "Max"
Skibet afsejlede fra Hamburg d. 6.3 1899 med stykgods til Callao. Derfra gik rejsen videre op ad vestkysten til Manta, Mache og endnu et sted, hvor der lastedes stennødder til Genua, hvortil skibet ankom efter en rejse på 180 dage. Under hjemrejsen sprang skibet læk, således at det trak 2 tommer vand i vagten.
Da det ankom til Genua d. 24.3 1900 var skibet fragtet til La Plata med en last marmor, men da myndighederne fik rapporterne fra rejsen forelagt, blev skibet kondemneret d. 26.9 1900 og senere samme år ophugget samme sted.
Kilde: F. Holm-Petersen + Schneider