Mitfanoe
NorWester, bark, NHLQ, Nordby

 

ship-18-500x332 Skibsdata

 

 

 

Navn

 NorWester

Drægtighed KL

 

Hjemsted

 Nordby

Brutto tons

 567

Type

 Bark

Netto tons

 547

Kendingsbogstaver

 NHLQ

Længde

 163,5

Byggeår

 1864

Bredde

 29,2

Bygmester

 

Dybde

 16,8

Byggested

 Glasgow

Forhudning

 

 

 

Bygget på

 Jern

 

 

Skibsfører(e)

Ført

Reder(e)

Reder for

 Thomas Nielsen

 1895 - 1900

 A/S v. N.H. Svarrer

 1895 - 1900

 

norw1

 

Nor-Wester bark KN12236

 

 

 Den 18. maj 1900 afsejlede man fra Port Natal bestemt for Port Hamelin på sydvestkysten af Australien, hvortil man ankom først i juli 1900. Hamelin Bay er ofte hjemsøgt af voldsomme storme, hvorfor skibene må fortøjes ekstra godt med stærke fortøjninger fra land. Efter at "Nor Wester" med meget besvær var kommet indenfor skærene og ind til broen, der gik vinkelret ud fra land mod det åbne hav, blev skibet fortøjet med 100 favne kæde ude på hvert anker og med tampen af ankerkæden manet rundt om fokkemasten. Desuden blev der fortøjet med 4 tykke græskabler med kætting i tampen til broen samt 2 varp af tykt græskabel til den modsatte side af broen. Her lå skibet nu og sled i fortøjningerne og arbejdede som om det var til søs. Det stormede næsten altid og der lå flere vrag på stranden.

Den 22.juli 1900 blæste det op til en enestående orkan, så det var umuligt at bevæge sig oprejst, man måtte krybe på alle fire. Skibet drev for begge ankre, sprængte græskablerne og strandede på klippeskærene i nærheden af land. Lastrummene blev hurtigt fulde af vand og skibet blev stående på grunden med dækket over vand.

 

Da der var fare for at rigningen skulle falde ned, opholdt hele besætningen samt kaptajnens datter, Cathrine, sig hele natten under bakken, men heldigvis blev rigningen stående, den anden datter, Laura Atlanti, opholdt sig denne nat i land. Næste dag havde vejret bedret sig og man så da, at en tysk bark, "Katinka", der dagen før havde ligget fortøjet til en bøje udenfor havnen, klar til at sejle, var drevet i land på klipperne og brækket midt over. Mandskabet havde hele natten været surret fast i rigningen og 3 mand var druknet, resten blev reddet.

 

På den anden side af den bro, hvortil "Nor Wester" havde ligget fortøjet, lå en norsk bark, "Løvspring" og også dette skib blev vrag, men hele besætningen reddedes. Besætningen fra de 3 forliste skibe blev alle indkvarteret på et halmloft og fik kosten hos forskellige folk i land. Hvor stærk orkanen har været, kan man forstå, når man hører at albatrosserne blæste langt ind i landet og at 375 store træer var blæst omkuld og lå hen over jernbaneskinnerne på en strækning af 10 miles. Derfor varede det adskillige dage, før de skibbrudne kunne komme i forbindelse med omverdenen.

 

Besætningen blev over Freemantle gennem konsulatet sendt hjem eller fik anden hyre. Ved auktion over de 3 skibe blev "Nor Wester" solgt for 50£ (ca. 900 kr.), den norske bark for 10£ og det tyske skib "Katinka" for 10£ og 10 shilling.

 

"Nor Wester" blev senere taget af grunden og endte sine dage som kullægter i Melbourne.


 

norw2

norw3

norw4

 

 

 

 

 

 


Gå til top

End Of Slide Box