![]() |
Skibsdata |
|
Navn |
Prins Valdemar |
Drægtighed KL |
|
Hjemsted |
Nordby |
Brutto tons |
1361,43 |
Type |
Bark |
Netto tons |
1239 |
Kendingsbogstaver |
NDSB |
Længde |
219,5 |
Byggeår |
1892 |
Bredde |
32,0 |
Bygmester |
Helsingør Maskin- og Skibsbyggeri |
Dybde |
20,9 |
Byggested |
Helsingør |
Forhudning |
|
|
|
Bygget på |
Klink af jern |
Skibsfører(e) |
Ført |
Reder(e) |
Reder for |
S.A. Winther, Hans Morten Beck og Hans Svarrer Hansen |
1892 - 1911 |
A/S "Barkskibet Prins Valdemars Rederi" |
1892 - 1911 |
Bygget på Helsingør skibsvært iht. bilbrev dateret d. 12.1 1892 til A/S "Barkskibet Prins Valdemars Rederi", stiftet d. 10.1 1892 med sæde i Nordby og med skibsreder P.N. Winther som bestyrende reder og skibsrederne J.N. Hansen og S.A. Winther som medlemmer af bestyrelsen.
Efter afleveringen i Helsingør gik skibet i ballast til Cardiff for at indtage en ladning kul til Mexico.
Solgt til USA d. 20. oktober 1911 og blev efter et omtumlet levned endelig ophugget i 1952!
Kilde: F. Holm-Petersen + Rosendahl
Den 8. juli 1892 ankom det til Santa Rosalia, Mexixo efter 110 dages rejse fra Cardiff og fortsatte efter ud-
----
I forbindelse med salget i 1911 er her et brev fra en utilfreds aktionær.
Billedet er fra ca. 1901 og taget i Port Natal. Kaptajnen fra "Prins Valdemar", Hans Morten Beck sammen med kaptajn Søren Anker Thing, barken "Gladstone" i rickshaw.
Her er skibet rigget som 4mastet skonnertbrig under 1. verdenskrig