Mitfanoe
Holm, Casper Pedersen, skibsreder og skibsfører

holm.casperp

Fam

Casper Petersen Holm
Født: 21 sep 1848 i Odden, Fanø - Død: 31 maj 1909 i Odden, Fanø
Stilling: Skibsfører og Reder
Hans far: Toldkrydsbetjent Peter Caspersen Holm
Hans mor: Maren Jørgensdatter
Gift 2 dec 1875 i Nordby Kirke, Fanø
Hustru: Anne Cathrine Mortensen
Født: 29 okt 1851 i Odden, Fanø - Død: 20 dec 1920 i Odden, Fanø
Hendes far: Skibsfører og møller Morten Jensen Mortensen
Hendes mor: Maren Mortensdatter

Børn:
Peder Kasparsen Holm
Født: 2 okt 1876 i Odden, Fanø - Død: 27 sep 1894, faldt overbord
Stilling: Skibsdreng
Note: Faldt overbord under en storm ved Cap Horn fra barken "Tercera" NCLG, se nedenstående tildragelse
Morten Jensen Holm
Født: 16 jul 1879 i Odden, Fanø - Død: 25 mar 1902 i København, Kommunehospitalet
Stilling: Handelsbetjent
Caspar Peder Holm
Født: 19 okt 1881 i Odden, Fanø - Død: 8 jun 1932 i Skt. Lukasstiftelsen, Hellerup, København
Stilling: Bankdirektør i København
Gift med Marie Frederikke Emilie Jakobine Jürgensen
Marie Kathrine Holm
Født: 17 apr 1883 i Odden, Fanø - Død: 13 sep 1930 i Odden, Fanø
Marius Casper Holm
Født: 28 apr 1888 i Odden, Fanø
Stilling: Handelsrejsende i London
Gift med Ragnhild Gundersen
Ane Kathrine Holm
Født: 24 apr 1890 i Odden, Fanø - Død: 27 maj 1890 i Odden, Fanø
Kathrine Tercera Holm
Født: 24 jun 1892 i Odden, Fanø - Død: 8 dec 1964 i Odden, Fanø
Gift med Jens Iver Christian Iversen

Kapt

Ca. 1878 - 1886: Fører af "Venus", skonnertbrig, reg.t 191½, NFCT
1889 - 1897 Reder og fører af "Venus", bark, reg.t 447, NWKM
1890 – 1906 Reder og fører af "Tercera", bark, reg.t 1040, NCLG
1895 - 1909 Reder for "Copley", fuldrigger, reg.t 1740, NHFH
1893 - 1909 Reder for "Havila", bark, reg.t 1324, NGVF
1896 - 1897 Reder for "Olga", bark, reg.t 981, NHRG
1896 - 1905 Reder for "Sixtus", bark, reg.t 1707, NHFE
1889 - 1900 Reder for "Erna", bark, reg.t 397, NGDB
1891 - 1904 Reder for "Aalborg", bark, reg.t 614, NGVK
1893 - 1901 Reder for "Franz Schwalbe", bark, reg.t 537, NHCG
1891 - 1907 Reder for "Gladstone", fuldrigger, reg.t 1118, NGVD
1903 - 1906 Reder for "Anna Agnete", bark, reg.t 612, NDLH

Beg

 

Kaptajn Casper Pedersen Holm trak sig tidligt tilbage fra søen og blev da korresponderende reder for flere af de største Fanø skibe. Af hans tillidshverv kan nævnes, at han i 12 år var medlem af sognerådet og i flere år bestyrer af Handelsbankens filial i Nordby.

 

Barken "Tercera" var bygget i Hamburg i 1870. Det forliste ved Madagascar d. 19.2 1906

En model af skibet findes i Bredebro kirke

 

En sørgelig tildragelse på fuldriggeren "Tercera" af Nordby i 1893.
Af A. Stockmann


I slutningen af december 1893 mønstrede jeg som ungmand ud med fuldskibet "Tercera" af Nordby, Fanø. Skibet lå i Swansea og lastede kul til Cape Town. Skibets fører var kaptajn Caper Pedersen Holm og 1.styrmand var Niels Peder Pedersen, der som fører senere, forliste med "Tercera" ved Mozambique. 2.styrmand hed Thomas Hansen Thygesen, der senere omkom ved barken "Venner"s forlis, han var da fører af dette skib.
Foruden disse var der endnu 3 unge fannikker om bord – Reinhold Svarrer, søn af fuldmægtig Svarrer, Nordby – Niels Winther, søn af skomager Winther, Nordby samt kaptajnens søn, Peder K. Holm, der ligesom de førnævnte var letmatros.

 

Efter en rejse til Cape Town, ballastet derfra til Newcastle, Wales og med kul derfra til Taltal i Chile, lå vi med en salpeterlast fra sidstnævnte havn til Honfleur, Frankrig i september/oktober måned i 1894 under Cape Horn med én af de noksom bekendte vestlige storme.
Vejret var fælt med sne- og haglbyger af orkanagtig styrke og vi lå alle mand på fokkeråen for at prøve at rebe fokken – og så vidt jeg husker, lå Peder Holm yderst på styrbords nokke ved stikbousen. Vi havde flere gange haft sejlet omtrent oppe, men det var blæst fra os igen. Pludselig hører jeg et skrig og et råb - hjælp mig – det var den unge Peder Holm, der mistede sit tag og styrtede udenbords. Kun få af os var klar over hvad der var sket – stormens brølen var øredøvende, så kun vi, der lå nærmest, anede, hvad der var sket.


Ej heller anede vi de scener, der blev udspillet på dækket mellem kaptajnen, der havde hørt og kendt sin søns råb, og 1. styrmand. Man forstår den fortvivlede fars stilling – at ville dreje sit skib til vinden for om muligt at komme sit barn til hjælp og 1. styrmands mod denne manøvre, der i det oprørte hav ville have tilintetgjort såvel skib som os alle og begravet os i sin våde favn. Vi, der lå deroppe, fik af rorsmanden, som blev sendt op med besked, ordre til at gøre fokken fast – men inden vi nåede dette, tog stormen det meste af sejlet med sig, så det var kun stumperne, vi fik bjerget.

 

Få dage senere var vi blæst rundt Hornet og lå for stille, vi blev alle samlede agter og kaptajn Holm holdt begravelseshøjtidelighed og talte smukke og sande ord om sin søn og hans mor, der ventede ham hjem. Med flaget på halv og med blottede hoveder deltog skib og besætning i denne højtidelige handling, som en sådan altid er, og der gik dage, førend denne betagethed og grebethed blev opslugt af dagens sædvanlige arbejde.


Når jeg omtaler denne begivenhed, er det ikke alene for selve hændelsens skyld – så mangen brav sømand har fundet sin grav på havet – men fordi Peder Holms navn bør mindes i denne samling, han var en meget dygtig ung mand, frisk af humør, en god kammerat, der aldrig snød sig fra sit arbejde, men gik i spidsen, hvor han kunne og samtidig forstod at opmuntre os andre unge til at vise og nære samme interesse som han for sit kald – sømandens herlige håndværk. Så vidt jeg erindrer, blev han kun 18 år, han faldt på ærens mark under udøvelsen af sin pligt.

 

 

Jeg gjorde 2 rejser med "Tercera", først med Casper P. Holm som fører, siden med broderen Peder Holm som fører. Det var i årene 1893 – 1895. På den anden rejse blev "Tercera" rigget om til bark. Af mandskabet om bord i "Tercera" mindes jeg foruden førnævnte 1. styrmand Niels Peder Pedersen og 2.styrmand Thomas Hansen Thygesen endvidere Reinhold Svarrer og Niels Winther. Kaptajn Casper P. Holm har jeg engang truffet på flere år efter, da jeg var 2.styrmand på barken "Erna", da dette skib var strandet på Læsø. Kaptajn Holm var da tilstede som skibets reder.

 

 

Kilde: F. Holm-Petersen, Schneider, Morten Clausen og Kromann

Relaterede artikler

Gå til top

End Of Slide Box