Mitfanoe
Nørby, Søren Lauridsen, dampskibsfører

noerby,-s

Søren Lauridsen Nørby
Født: 10 jan 1858 i Nørby, Fanø - Død: 30 aug 1937 i Esbjerg, St. Josefs Hospital
Stilling: Dampskibsfører
Hans far: Jens Sørensen Nørby
Hans mor: Mette Cathrine Mortensen Rødgaard

Gift 1. gang d. 24. sep 1882 i Nordby Kirke, Fanø med
Hustru: Else Cathrine Christiansen
Født: 16 jul 1857 i Odden, Fanø - Død: 17 maj 1886 i Nørby, Fanø
Hendes far: Christian Hartvig Christiansen - Hendes mor: Anne (Yngre) Jensdatter

Barn:
Ane Nørby
Født: 25 feb 1886 i Nørby, Fanø - Død: 26 apr 1958 i Esbjerg, De Gamles Hjem
Stilling: Husbestyrerinde

Søren blev gift 2. gang d. 4. sep 1888 i Nordby Kirke, Fanø med
Hustru: Anne Svarrer
Født: 19 okt 1857 i Odden, Fanø - Død: 25 mar 1933 i Boldesager, Jerne, Ribe
Hendes far: Niels Pedersen Svarrer - Hendes mor: Karen Hansdatter

Børn:
Elise Nørby
Født: 20 nov 1891 i Odden, Fanø - Død: 12 feb 1917 i Nørby, Fanø
Jens Nørby
Født: 1 feb 1896 i Odden, Fanø - Død: 5 dec 1941 i Gentofte Amtssygehus, København
Stilling: Eksportør, forretningsfører
Gift med Anna Katrine Jacobine Jacobsen og senere med Karen Marie Petersen 

B1466 Soeren-Lauridsen-Noerby-og-Anne Svarrer

 

Anne Svarrer og Søren Lauridsen Nørby. -  Billede fra Nordby Sognearkiv.

 

1889 – ca. 1919:  Skibsfører i engelske skibe fra West Hartlepool

 

Født i Nordby den 10. januar 1858, han tog skibsførereksamen på Fanø Navigationsskole og et par måneder efter fik han hyre med skonnertbriggen ”Maren” af Fanø, kaptajn Jens Mortensen Rødgaard, skonnertbriggen var bygget i Höganäs i Sverige.

I 1885 tog han engelsk skibsførereksamen i West-Hartlepool og kom ind i firmaet C. Nielsen & Sønner, hvis grundlægger var Jens Christian Nielsen og stammede fra Nordby.

I 1885 blev Nørby styrmand i S/S »Embleton«, S/S »Allice«, S/S »Carrie«, S/S »Fannie« og en kort tid afløsningsfører i S/S »Fannie«. Under en oplægning var han fører i et andet rederi og førte S/S »John Redhead« af Middlesbrough, derefter S/S »Gladis« af Hartlepool.

I 1889 blev han fører af damperen ”St. Hilda”. I næsten 15 år sejlede han udelukkende fra Englnd og de russiske havne ved Sortehavet og Asovske Hav med kul ud og korn tilbage. Så stor var trafikken i den tid, at man i halvfemserne regnede med, at ca. 175.000 tdr. korn passerede Konstantinopel hver eneste dag i året.

Desuden sejlede han i mange år i Atlanterhavsfarten, hvor han tog mangen drøj tørn, når han gik ud i ballast og kom hjem med korn eller bomuld. 

I ca. 30 år sejlede han for ovennævnte firma og var i den tid fører af fire forskellige skibe, nemlig: "Johanne", "St. Hilda", "Wiennie" og "Jessie".

Skudsmålet, han fik, da han forlod firmaet, var, at han i alle disse år ikke havde forlist et skib eller en mand. Så tog Nørby hjem til Fanø, hvor han stadig - trods udlændigheden - havde været bosiddende

 

Omkring 1915 tog Nørby hjem til Fanø. Kommunen købte senere hans ejendom til indretning af et alderdomshjem, men på grund af de dårlige tider, blev alderdomshjemmet ikke til noget, og kommunen solgte ejendommen til lærer Birkelund.

 

Da Nørby solgte sin ejendom, drog han til Boldesager ved Esbjerg, hvor han nød sit otium med godt helbred og godt humør. I nogle år drev en mindre ægeksport med England.

 

 Læs her om skonnertbriggen "Maren, NQGH"

 

Kilde: F. Holm-Petersen, Morten Clausen og Kromann

 

Relaterede artikler

Gå til top

End Of Slide Box