Mitfanoe
Thomsen, Jacob, skibsfører og lods

thomsen.jacobFam

 Jacob Thomsen
Født: 18 nov 1848 i Nørre Nebel, Ribe - Død: 11 dec 1928 i Odden, Fanø
Stilling: Skibsreder og skibsfører, lods
Note: Forældre: Skibsfører Thomas Peder Nielsen og Kirstine Jacobsdatter i Præsteby
Gift 8 feb 1874 i Nordby Kirke, Fanø
Hustru: Marensine Gregersen
Født: 6 okt 1853 i Odden, Fanø - Død: 15 mar 1935 i Odden, Fanø
Hendes far: Skibsfører Gregers Peder Gregersen
Hendes mor: Margrete Pedersdatter
Børn:
Nielsine Thomsen
Født: 1 feb 1875 i Nordby - Død: 17 jun 1947 i Nordby
Gift med fotograf Jens Nielsen Kromann
Emilie Thomsen
Født: 9 sep 1876 i Nordby - Død: 1 mar 1877 i Nordby
Marregrethe Emilie Thomsen
Født: 26 sep 1880 i Nordby - Død: 29 sep 1965 i Sædding
Stilling: Lærerinde
Thomine Bertha Thomsen
Født: 1 apr 1882 i Nordby - Død: 21 jul 1947 i Nordby
Gift med skibsfører Laurids Warrer
Petrea Christine Thomsen
Født: 29 feb 1884 i Nordby - Død: 29 jan 1898 i Nordby
Gregers Peder Thomsen
Født: 16 apr 1886 i Nordby - Død: 28 aug 1970 i Esbjerg
Stilling: Førstelærer og Kirkesanger i Sønderhothomsen.jacob1
Gift med Isabel Benn
Emil Peter Thomsen
Født: 21 nov 1887 i Odden, Fanø - Død: 8 maj 1960 i Esbjerg, De Gamles Hjem
Stilling: Toldkasserer i Esbjerg
Gift med Anna Agnete Gregersen
Jakobine Julie Thomsen
Født: 24 dec 1889 i Nordby
Gift med overlærer Søren Laursen

Kapt

1877 - 1879: Fører af "Margrethe", skonnertbrig, reg.t 158, NMBK
1880: Fører af "Coquette", bark, NWFP, reg.t 268,5
1880 - 1881: Fører af "Conrad", brig, reg.t 190, NRHM
1881 - 1892: Ansat ved Esbjerg lodseri
1893 - 1903: Medreder og fører af "Emilie", bark, reg.t 395, NFVW
1903 - 1914: Fører af lystyachten "Phanton"

Beg

Herunder beretning om Jacob's rejser med "Emilie", 1895 - 1897

 

Kaptajn Jacob Thomsens fortælling om en rejse med "Emilie" gennem Sunda strædet
(Efter Dansk Søfartstidene 1896)

 

Da vind og vejrforholdene er meget lidt beskrevne på ruterne efter de østlige stræder mellem Sunda øerne, vil jeg ikke undlade at fremføre, hvad jeg har oplevet og erfaret med "Emilie".
Op til 17 S bredde og 110 Ø længde er der ikke noget særligt at bemærke, kun at de 2 sidst forløbne døgn var i forhold til bredden noget flove, næsten med vindstille. Dette er den 20. december 1895. Dagen efter næsten stille hele etmålet til om aftenen kl. 5, da det pludseligt trak op med en meget truende skybanke i Nnø og Nø, hvori det blæste en stiv kuling uden at falde en dråbe regn og luften antog en mærkelig skiden gulagtig kulør, men inden kl. 8 havde vi atter fulde sejl til og vinden halede mere nordlig. Kl. 9 om aftenen blev det stille.


Den 22. om aftenen kl. 7 kom en let brise igennem af sydøstlig og sydlig. Barometret var på 760 med daglig bevægelse. Om eftermiddagen den 22. antog luften en et mærkeligt diset udseende. Kl. 4½ trak pludseligt en truende skybanke op, ligeledes fra N og NØ, og det sås hurtigt, at der ikke var tid til at tænke på at gøre sejl fast end at greje op lige til undermærssejlene og det blæste meget hårdt med øsende regn i omtrent en time, da det atter modererede. Barometret var fremdeles på 760 og vinden halede atter på Ø og ØSØ, og vi satte efterhånden fulde sejl igen.


Den 23. om morgen kl. 3 var barometret faldet til 758 med byger og meget ustadig kuling, men da kom det for 3. gang fra N og NNØ og alt blev beslået til undermærssejlene. Vinden drejede atter tilbage helt på SØ og SSØ med storm og regn. Barometret var faldende og luften meget truende. Kl. 10 formiddag var vinden igen til ØSØ, hvorfor vi halsede rundt og lagde til for bagbords halse "for nogen rigning" og alle sikkerhedsforanstaltninger blev truffet for at tage imod en cyklon, som utvivlsomt var i nærheden. Det blæste en storm med øsende regn, så man hverken kunne se eller høre.
Vinden holdt sig fast på ØSØ og Ø til middag samme dag (d. 23.) Kl. 4 eftermiddag Ø til N, ingen forandring i luftens udseende. Kl. 8 aften var vinden ØNØ, luften meget lettere. Til midnat Nø til N, lidt aftagende i stormen.

 

Den 24. december kl. 4 Nø og byget luft, satte begge undermærssejlene og inden kl. 8 modererede vejret og vi satte fulde sejl og arbejdede østefter, derefter fik vi flovt og stille omløbende til d. 26. kl. 4, da passatvinden atter halede igennem og holdt sig for 16 timer.
Det var på omtrent 14 S bredde og 100 østlig længde, vi havde stormen, og jeg tror sikkert, at en cyklon har været nord for skibet og er vandret i vestlig retning. Vindskagningen viste tydeligt nok, at vi havde været i dens sydlige og sydøstlige side. Den laveste barometerstand var 756 den 23. om eftermiddagen mellem kl. 4 og 8.
Man må i disse farvande nøje agte på luftens udseende. Barometrets falden er svagt i forhold til vindstyrken. Man kan let få et sejl splittet ad, vi slap heldigt med nogle rifter og tillige var det vel nok vort held, at stormen blæste af modvind, ellers var man jo nok blevet fristet til at sejle længere ind i uvejret og derved udsat sig for stor fare.


Ingen væsentlig strømsætning observeredes syd for 10 S bredde, men derimellem og landet satte strømmen øst på med mere end 1 knobs fart, endda vestmonsunen, som skulle være i fuld kraft, var mere flov og næsten stille, så man må på denne årstid være sikker på at gøre landkending vesten for strædet, man agter at gå igennem. Vi så bjerget Semeru, der er over 10.000 fod højt, omtrent i 80 kvartmil og blev derved opmærksomme på, at vort kronometer viste os omtrent 2o´ for vestlig i længden.

 

 

Den 30. december 1895 kl. 5 om morgenen var vi tværs af SØ pynten af Java med vinden vestlig, flov brise, og jeg styrede straks op efter Kap Stoko for at gå gennem Bali strædet, men efterhånden faldt vinden nordlig og vi drev med en østlig gående strøm tværs over mundingen. Om eftermiddagen kl. 2 passerede vi 2 kml. Syd om Taffel Hook og styrede ind i Lombok strædet tæt under Bali kysten. Til kl. 9 aften havde vi ingen avance, men da kom strømmen med og tillige en let landbrise, som bragte os gennem strædet, meget tæt under land hele tiden, men ingen lodskud at få.

 

 

Den 31. december kl. 9½ om formiddagen passerede vi i 1 kml. Østenom Kap Manok (nordøst pynten af Bali). I disse 12 timer havde vi ingen modstrøm bemærket og vinden var så flov, at den alene ikke kunne føre os igennem. Det var netop fuldmåne og det skulle efter beskrivelserne vær højvande i Lombok strædet omtrent kl. 11.
I Javasøen var det meget flovt og vinden omløbende til i nærheden af Makassar, da det satte frisk kuling igennem af NV med regnbyger.


Den 4. januar 1896 eftermiddag kl. 8 ankrede vi på Makassar ydre red, da vi havde en del krudt med, som ikke måtte losses udfor byen. Det var en lang rejse til Makassar, 124 dage fra Amsterdam.
I 1897 d. 27. februar var Jacob Thomsen i Makassar for 4. gang med en rejse på kun 102 dage fra Amsterdam.


-----


Jacob Thomsens svigersøn, Laurids Warrer var styrmand ombord i "Emilie" (senere fører af "Emilie") og beretter her om episoden, da "Emilie" og søsterskibet "Mathilde" lå sammen i april 1901 i Menado og "Mathilde" forliste i en cyklon:


I april 1901 lå barkskibene "Emilie" og "Mathilde" fortøjet side om side på reden udfor Menado, Celebes for at skifte ballast over fra "Mathilde" til "Emilie". I løbet af eftermiddagen begyndte barometret at falde stærkt og der var optræk til en tornado. Skibene blev halet fra hinanden til deres ankerpladser, hvor de fik en fortøjning i land agter. Kl. 6 eftermiddag fik styrmand Warrer fra "Emilie" ordre til at gøre den store redningsbåd klar for at sætte arbejderne i land. Kl. 7 om eftermiddagen kom styrmanden ombord på "Emilie" igen, firede båden agterud og fortøjede den. Et kvarters tid senere kom tornadoen.

 

 

Kaptajnen fra "Emilie" gav ordre til at løsne fortøjningerne i land agter og sætte "ridebro" på ankerkættingen, råbte samtidig over til "Mathilde", at de skulle gøre det samme, men råbet blev ikke hørt på grund af uvejret. Kort tid efter brækkede ankerkæden på "Mathilde", og skibet drev i land, det kom til at stå med bredsiden til stranden.


Efter uvejret kunne folk gå tørskoet omkring "Mathilde" og det viste sig, at skibet ingen overlast havde lidt, men det blev alligevel kondemneret og besætningen sendt hjem. Senere blev det solgt som det stod på stranden, hvorefter det blev halet ud og igen brugt til farte, Kaptajnen på "Mathilde" hed Strømberg og var fra Dragør.

 

 

 

Herunder ses guldbrudeparret, Marensine og Jacob i 1924

thomsen.jacob2

 

 

Omtale i Fanø Ugeblad d.2.2 1924:

 

Guldbryllupsomtale, Fanø Ugeblad 2.2 1924:

Fhv. skibsreder og skibsfører Jacob Thomsen og hustru kan fredag d. 8. februar fejre deres guldbryllup. Thomsen er født d. 18.11 1848 i Nr, Nebel og hans hustru, Marensine, født Gregersen er født i Nordby d. 6.10 1853.

 

Jacob Thomsen kom til Fanø i 1870 og gik på navigationsskolen, hvor han tog de forskellige eksaminer med glans og var derefter en tid hjælpelærer. Senere sejlede han som styrmand og skibsfører med flere skibe fra Fanø, bl.a. i 1879 med skonnertbriggen "Margrethe", samme år fører af barken "Coquette" og i 1880 med briggen "Conrad".

 

I 1881 blev han ansat ved lodseriet i Esbjerg og var der indtil 1892, da han på det herværende værft fik bygget barkskibet "Emilie", hvilket han sejlede med i 10 år indtil det solgtes til kaptajn Beder, København.

 

Derefter blev Thomsen fører af lystyachten "Phantom", der tilhørte grosserer Grøn i København, hvilken stilling han havde indtil 1914, da skibet, på grund af krigen blev oplagt i København og senere solgt til Sverige.

 

Af offentlige stillinger har Thomsen været medlem af skolekommissionen og havneudvalget i en del år og er nu kasserer for Fanø Bombebøsse.
Fru Thomsen har alle dage været en søgt og eftertragtet kvinde for den beredvillighed, hvormed hun har ydet assistance på mange alvorlige måder og i mange kritiske tilfælde, hvorfor der i mange hjem i Nordby skyldes hende tak.

 

Ægteparret har 6 levende børn, alle i gode stillinger; 3 er døde. Thomsen og hustru, der er ærede og agtede borgere i Nordby, vil sikkert fra mange sider blive vist stor opmærksomhed i dagens anledning.
Et af Thomsens ældste børn, Nielsine, der er gift med fotograf Kromann her i byen, fejrer samme dag deres sølvbryllup, så der er dobbelt fest i familien. Efter den tagne beslutning, fejres guldbrylluppet fredag d. 8 og sølvbrylluppet d. 9. februar ved en større festlighed i Industriforeningens lokaler.

 

 

Nekrolog i Fanø Ugeblad d. 15.12 1928

 

Torsdag aften er forhenværende skibsfører Jacob Thomsen afgået ved døden efter længere tids sengeleje, han blev 80 år gammel.

 

Da han ikke for så længe siden fejrede guldbryllup og 80 års fødselsdag skrev vi her i bladet en artikel om ham og vi skal da denne sidste gang indskrænke oplysninger, vi tidligere har anført, idet vi tilføjer at Jacob Thomsen ved sin død efterlader sig hustru og 6 børn, af hvilke de 4 er bosat på Fanø, de andre 2 i Esbjerg.

 

Begravelsen finder sted i morgen onsdag d. 16.12 1928

 

Kilde: Schneider, Kromann, F. Holm-Petersen og Morten Clausen

Relaterede artikler

Gå til top

End Of Slide Box