Mitfanoe

Færgeriet gennem tiderne

Fanøoverfartens historie

viggo-faurholdt-forsideI den tid, hvor Fanøs befolkning var henvist til at leve af fiskeri og landbrug, havde man ikke det store behov  for at rejse til fastlandet, ud over et par ture om året for at afsætte fisk, og disse ture foregik i egne både. Af øvrige rejser, var det for det meste øvrighedspersoner som kom over Strandby til Fanø. De få handelsmænd der dukkede op, tog over med fiskerne eller med tørveskuderne enten fra Ribe, Darum eller Varde. Læs mere Fanøoverfartens historie

 
Færgefartens første tid

I 1699 gives der for første gang et privilegie til færgeoverfart, men først i 1793 gives privilegie til kroholder Niels Jacobsen som dog i 1810 ønskes løst fra privilegiet, da overfarten ikke kunne svare sig økonomisk.

Læs mere Færgefartens første tid
 
Kolvig overtager færgeriet

Overfartsforholdene er afhængig af vejer og vind, og der er ikke regelmæssig færgedrift, og monopolet bliver truet af private. Hans J. Jessen dør oh hans søn Jnes Jessen overtager færgeriet. Da han dør gifter hans enke sig med C. Kolvig, som nu tager sig af færgeriet og foretager en del forbedringer.

Læs mere Kolvig overtager færgeriet
 
Nye forslag til færgetakster

Beboerne havde overtaget hvervet med færgefart, men nu ønsker man at Hans J. Jessen bliver den nye ansvarlige for færgedriften. Dette kommer dog ikke på plads i første omgang, og Niels Jacobsen bliver igen færgemand.

Læs mere Nye forslag til færgetakster
 
Den første dampfærge indsættes

Hans Svarrer overtager færgedriften i 1875 og nu kom tanken om at indsætte en dampfærge på overfarten, hvilket skete i 1878, og man var nødt til at bygge en Færgebro i Nordby.

Læs mere Den første dampfærge indsættes
 

End Of Slide Box