Holger Drachmann skildrer Nordby havn 1893-94

Holger Drachmann (1846-1908) besøgte vestkysten i årene 1882 til 1896, og han kom af meget forskellige og interessante grunde. Mængder af arbejder viser ikke blot hans talent, men også det dilemma som var kendetegnende for kunstnerne fra denne æra, nemlig tradition versus modernitet, kunstmarkedets stigende indflydelse og kunstnerens ønske om at gøre opmærksom på sig selv - hvilket ikke er meget forskelligt fra i dag! 

De to første ferier på Fanø var i 1882 og 1883, på den sidste ferie var Drachmann ledsaget af sin kone Emmy. Han boede sædvanligvis på hotel »Nordby«, fortæller han i sine breve. Desværre var vejret næsten altid dårligt, og derfor ønskede han at rejse til en anden frisisk ø, ofte Norderney i Østfriesland eller Helgoland, hvor han fik gratis ture på dampbådene. Holger Drachmann var nemlig uhyre interesseret i datidens dampskibe, hvilket hans mange tegninger af den dampdrevne Fanøfærge er et vidnesbyrd om.

Hans yndlingsplet på Fanø synes at have været Pakhusbanken nær Grønningen, hvor køerne og fårene græssede og blev drevet sammen, og hvor der var en fantastisk udsigt over Esbjerg og Nordby havn og alle de smukke sejlskibe. 

I 1890'erne kom Drachmann som en del af et stort publicityfremstød for Fanø Bad. Det var i juni 1892, og han var på det tidspunkt under indflydelse af den østrigsk/tyske forretningsmand Sigmund Weisz, og han omtalte derfor stedet som Nordsøbad i stedet for Vesterhavbad. Han boede i Hamborg på det tidspunkt, ligesom »musen« Edith, der i virkeligheden hed Amanda Nilsson. Drachmann kaldte hende altid »Måge«. Hele 47 breve blev det til til hende alene fra Fanø, og de er alle opbevaret i Det Kongelige Bibliotek.

Drachmann boede som gæst hos kaptajn Hans Rødgaard i Nordby i oktober 1893, og selvfølgelig boede han også på det splinternye Kurhotel - et vigtigt sted at opholde sig, når man gerne vil møde indflydelsesrige gæster og selv tiltrække flere. Han inviterede Georg Brandes og Peter Nansen, samt sin udgiver fra Gyldendals Forlag, direktør Jakob Hegel, berømtheder og andre kunstnervenner.

 

Her ses et udvalg af Drachmann’s tegninger fra en skitsebog.

Klik på et billede for stor størrelse


Gå til top