Batteritur 1937

Batteritur 1937

Batteritur sådan kaldte man den sidste del af overfarten mellem Esbjerg og Fanø i isvintre. Når isen forhindrede færgen i at nå land på Fanø siden blev der kun sejlet til Fanøs nordspids (Batteriet), hvor passagererne måtte ned i en isbåd, der blev basket ind til Iskanten, hvorfra passagererne blev båret i land af matroserne. Et meget besværligt arbejde for matroserne og for passagererne en meget kold fornøjelse, da det ofte kunne tage både halve og hele timer med denne omlæsning.

 

Da motorfærgen "Fanø" kom i brug viste den sig i midlertidig at være en hel lille isbryder. Den brød endda isen på Esbjerg-Fanø overfarten i vinteren 1929 hvor Store Bælt frøs til. Derfor troede man at med M/F "Fanø" var batteriturene blevet en saga blot, men i vinteren 1937, hvor dette billede er taget, satte vedvarende østlige og sydøstlige storme ind, så vandstanden i Sejlløbet kun var en ½ meter. Disse forhold gjorde sejllads umulig og batteriturene kom atter i anvendelse.


Gå til top