Pilot omkommer ved styrt i 2006

Pilot omkommer ved styrt i 2006

En 57-årig mand omkom i aftes den 7. marts 2006 i en soloflyulykke ud for Ho Bugt. Manden var i et tysk indregistreret privatfly på vej fra Bremen i Tyskland til Stauning ved Ringkjøbing Fjord. Flyulykken skete 11 sømil vest, sydvest for Fanøs sydspids. Det er endnu ikke klarlagt, hvorfor flyet styrtede i Ho Bugt.

Klokken 16.56 modtog Skrydstrup Flyvestation et »mayday, mayday« fra flyet, og øjeblikket efter forsvandt opkaldets position fra radaren. Få minutter senere kunne jagerpiloter fra fire F-16-fly, der tilfældigvis var på øvelse over Ho Bugt, rapportere om vragdele og olie i vandoverfladen. En redningshelikopter blev sendt i luften og ankom til ulykkesstedet klokken 17.14. Her blev den 57-årige mand fundet livløs, flydende under havoverfladen. 

Manden blev hurtigt bjærget og fløjet til Esbjerg Lufthavn, hvorfra Falck bragte ham til Sydvestjysk Sygehus. Forgæves - allerede i luften umiddelbart efter bjærgningen måtte helikopterlægen erklære ham for død. 

Havarikommissionen for civil luftfart leder i den erkendelse med lys og lygte efter en måde at bjærge privatflyet på, herunder hvilke fartøjer i umiddelbar nærhed, der vil kunne foretage operationen.
- Der er ikke noget på de radardata, vi har kigget på, der kan give os et fingerpeg om, hvad der er sket, fastslår Martin Puggaard, faglig leder for luftfartsenheden under Havarikommissionen.
- Alt tyder på, at vi foretager en bjærgning i og med, at vi mangler en årsag til styrtet. Det er så godt som sikkert, fortsætter han.



9. marts 2006 kl. 15:23


Havareret fly bjærges når vinden har lagt sig

Soloulykken kostede en 57-årig tysker livet, og Havarikommissionen har på den tragiske baggrund besluttet sig for at dykke ned i årsagen til havariet.
- Vi vil lede efter nogle skader på flyet, som ikke er opstået ved selve nedslaget, men er opstået før. Vi går simpelthen ind og kigger på brudflader og kigger på motoren, fortæller Martin Puggaard, faglig leder for luftfartsenheden under Havarikommissionen.
Flyet af typen Beech 24 ligger på 16 meters dybde. Et skib med en kran, der kan løfte op til otte ton, vil foretage bjærgningen, så snart vejret er mere roligt.
- Der er vind derude i øjeblikket, og det resulterer i høje bølger. Hvis du har noget liggende stille nede på havbunden, og du har et overfladefartøj liggende på bølger, jamen så risikerer du at slå noget i stykker dernede, konstaterer Martin Puggaard, som umiddelbart forventer, at operationen foretages i starten af næste uge.
Hvis alt går vel, vil bjærgningen koste omkring 50.000 kroner. Forinden vil Havarikommissionen videofilme flyet og dets omgivelser på havbunden. Efter bjærgningen bliver flyet transporteret til en hangar i Roskilde, hvor undersøgelsesfaciliteter er til stede.
- Indenfor 60 dage vil vi så komme med en foreløbig redegørelse, som i det her tilfælde er de positioner, flyet er registreret på, samt de oplysninger, vi måtte have fundet frem til og muligvis også en beskrivelse af vejrsituationen den pågældende aften, forklarer den faglige leder af luftfartsenheden.
Havarikommissionen bestræber sig på at afslutte undersøgelsen helt inden for 12 måneder.

Den 57-årige pilot, der styrtede i havet nær Fanø og omkom tirsdag aften, boede i Lehrte nær Hannover. Manden var doktor.

Relaterede artikler

Gå til top