Skibsdata |
|
Navn |
Ines Røhl |
Drægtighed KL |
|
Hjemsted |
Nordby |
Brutto tons |
264,36 |
Type |
Brig |
Netto tons |
248,50 |
Kendingsbogstaver |
NSVR |
Længde |
111,8 |
Byggeår |
1881 |
Bredde |
23,6 |
Bygmester |
A.F. Bring |
Dybde |
12,3 |
Byggested |
Varnanäs |
Forhudning |
Gult metalforhudet |
|
|
Bygget på |
Kravel af eg og fyr |
Skibsfører(e) |
Ført |
Reder(e) |
Reder for |
Georg Theodor Jessen, P.M. Nørby, Th.M. Andersen og Peder H. Therkelsen |
1881 - 1900 |
Mathias Mathiasen Andersen A/S "Briggen Ines Røhls Rederi" |
1881
1881 - 1900 |
"Ines Røhl" under indsejling til Le Havre i december 1898
Briggen "Ines Røhl" blev bygget hos A.F. Bring i Varnanäs iflg. bilbrev af 1.8 1881 til skibsreder M.M. Andersen.Solgt igen af skibsreder Mathias Mathiasen Andersen til A/S "Briggen Ines Røhls Rederi d. 29.8 1881 for 36 327,88 kr. Rederiet var stiftet d. 5.7 1881 med skibsreder M.M. Andersen som bestyrende reder og skibsreder Søren Brinch Hansen i bestyrelsen og med sæde i Nordby. I 1892 afløses afløses skibsreder M.M. Andersen som bestyrende reder af skibsreder Christian Hansen Nielsen d. 27.10 1892.
Skibet blev solgt d. 28.6 1900 for 14 000 kr. til N.M. Malmquist, Kivik, og omdøbt til ”Ines”.
Den 23.12 1894 kl. 1000, da skibet lå til ankers på Buenos Aires red, druknede kokken ved badning. Efter indhentet tilladelse var 4 af mandskabet fra en stilling anbragt ½ fod over vandet sprunget i vandet, da kokken kom til og sprang ud på hovedet. Først nogen tid senere kom han op,tilsyneladende i bevidstløs tilstand. 2. styrmand sprang da ud efter kokken og fik tag i ham, der antoges at have fået krampe, men styrmanden måtte slippe taget, da kræfterne svigtede. For at redde sig selv måtte han gribe én af kaptajnen udkastet tovende, ved hvilken han med besvær blev halet om bord. På grund af flodvandets mudrede tilstand og den stærke strøm, samt da den forulykkede ikke var til at opdage, måtte yderligere redningsforsøg anses for at være unyttige.
På rejse fra Halmstad til Island med træ blev skibet opbragt ved midnat mellem 22. og 23. maj 1917 opbragt af et engelsk patruljeskib, der satte prisemandskab om bord og beordrede skibet til Stornoway for undersøgelse. Dette skete på 61.41 N og 09.44 W.
29.5 1917 blev skibet prajet af en tysk ubåd, der tog prisemandskabet til fange og satte skibet i brand. Besætningen gik i redningsbåden og sejlede mod ØSØ til kl. 16.00, da de blev optaget af den engelske patruljebåd ”Saxon”, der gik tilbage til vraget og blev der indtil det sank d. 30.5 kl. 02.30.
Kilde: F. Holm-Petersen + Rosendahl