Skibsdata |
|
Navn |
Mary |
Drægtighed KL |
|
Hjemsted |
Sønderho |
Brutto tons |
136,91 |
Type |
Skonnertbrig |
Netto tons |
119 |
Kendingsbogstaver |
NPSV |
Længde |
84,5 |
Byggeår |
1867 |
Bredde |
20,4 |
Bygmester |
Theodor Schønau |
Dybde |
10,0 |
Byggested |
Nordby |
Forhudning |
Zinkforhudet |
|
|
Bygget på |
Eg |
Skibsfører(e) |
Ført |
Reder(e) |
Reder for |
Laurids Andreasen Mathiasen, Søren A. Outzen, Jes N. Pedersen, Lauritz Schmidt, Jes Mikkelsen, Jeppe Jessen, Søren Brinch Lydom og M.J. Mathiesen |
1867 - 1905 |
A/S "Skonnertbriggen Marys Rhederi" |
1867 - 1905 |
Bygget i Nordby hos Theodor Schønau 1867 iflg. bilbrev dateret Nordby d. 24.7 1867 til A/S "Skonnertbriggen Marys Rhederi" i Sønderho med skibsfører Søren Andersen Outzen som bestyrende reder
Skibet solgtes af Søren Andersen Outzen's arvinger d. 16.6 1878 til rederiet, nu med Jens Svendsen som korresponderende reder.
Jens Svendsen solgte skibet d. 3.9 1879, nu var skibsreder J.N. Jensen, Sønderho korresponderende reder . I 1889 var Søren Brinch Lydom reder.
På et tidspunkt har Søren Brinck Hansen været medreder.
---
"Mary", NFSV – Påsejling i 1884 iflg. F. Holm-Petersen
Fører: Søren Brinch Lydom – 6 mands besætning
"Mary" afsejlede Geestemünde d. 3.7 1894 til Kronstadt med 140 t koks. Om aftenen d. 7.7 kl. 8, da "Mary" lå bidevind syd over, blev skibet påsejlet af en østgående damper, der viste sig at være damptrawleren "Toni" af Geestemünde, hvorved klyverbom og bovspryd knækkedes samt at stævnen knustes tillige med andre skader.
Med egen slæber blev "Mary" derefter bugseret rundt Skagen af "Toni" og ankom til Frederikshavn d. 8.7 kl. 2 om eftermiddagen for at blive repareret
Årsag: Mangelfuld udkig og uforsigtig manøvrering af trawleren der med 9 miles fart søgte at gå foran om "Mary".
---
Skibet solgtes 15.8 1905 til Sverige og blev omdøbt til "Bertha". "Bertha" forliste d. 2.9 1908 ved Bransewitz på rejse fra Kalmar til Vejle med træ.
Kilde: F. Holm-Petersen + Rosendahl