Skibsdata |
|
Navn |
Serapis |
Drægtighed KL |
|
Hjemsted |
Nordby |
Brutto tons |
1036,82 |
Type |
Fuldrigger |
Netto tons |
965 |
Kendingsbogstaver |
NFHC |
Længde |
212,2 |
Byggeår |
1876 |
Bredde |
33,0 |
Bygmester |
J.E. Scott |
Dybde |
19,5 |
Byggested |
Greenock |
Forhudning |
|
|
|
Bygget på |
Klink af jern |
Skibsfører(e) |
Ført |
Reder(e) |
Reder for |
Morten Nielsen Winther, Niels Morten Winther, M.J. Mathiasen, L.A. Lauersen, Hans Lauridsen Hansen og Ingvard Mathiasen |
1889 - 1906 |
A/S "Jernskibet Serapis' Rederi" |
1889 - 1906 |
"Serapis" blev bygget hos J.E. Scott i Greenock ved Glasgow i 1876.
Det indkøbtes til Nordby i 1889 til A/S "Jernskibet Serapis' Rederi", stiftet d. 14.9 1889 med sæde i Nordby og med skibsreder Peder Nielsen Winther som bestyrende reder og Chr. Hansen Nielsen som medreder.
Aktiekapitalen var 160.000 kr. I 1893 blev "Serapis" omtaklet til bark fra af være en fuldrigger.
Skibet solgtes til Italien i 1906 og blev ophugget i 1912.
Serapis var den sidste theclipper, men kom aldrig i thefarten under dansk flag.
Kilde: F. Holm-Petersen + Rosendahl
kom efter 122 dages rejse d. 5. maj 1906
Serapis for fulde sejl