Johannes Christoffersen blev født i Stege
Skibsbygger Christoffersen, der i sin virksomhed beskæftiger 7 - 8 personer, blev født 26. maj 1885 i Stege, og har fået sin uddannelse hos Brdr. Weniche i sin fødeby, endvidere har han arbejdet i Hamborg, samt i en årrække, indtil overtagelsen af sin nuværende virksomhed, sejlet som tømmermand.
Johannes Christoffersen var formand for Fanø Håndværker- & Industriforening samt brandinspektør i Nordby.
Indehaveren af Fanø Skibsværft, Johannes Christoffersen overtog dette i året 1921 og det er lykkedes ham i de relativt få år, der er forløbet siden overtagelsen, at drive værftet frem til at være et af de førende her i landet indenfor bygning af kuttere.
Værftet, der har til huse i egne store ejendomme, og alle nødvendige hjælpemidler til rådighed, bygger specielle Nordsøkuttere.
Fanø Ugeblad lørdag den 19. maj 1928
Fra skibsværftet, skibsbygger Christoffersen, har i denne uge lagt sidste hånd på den store kutter, som har været under bygning de sidste måneder. Kutteren er den niende nybygning i den tid Christoffersen har haft værftet. Den er på 42 tons og er den største kutter både her og i Esbjerg, der er bygget i de seneste år. Den smukke båd, der er forsynet med en Tuxham motor, er solgt til fisker Simon Enevoldsen , og har navnet "Agda". Med redskaber og alt tilbehør vil den stå køberen i 45.000,- kr.
I går eftermiddag løb den af stabelen. En mængde mennesker overværede den ret sjældne begivenhed. Stabelafløbningen foregik uden uheld, og kort efter lå den fortøjet ved Søndre bro med stander og flag i top. Før den endelig afleveres skal den en tur uden for Grådyb for at det kan ses, om grejerne virker, som de skal.
Fanø Ugeblad den 8. april 1939
Fanø Skibsværft satte i lørdags nybygning nr. 34 i vandet. Det var en kutter solgt til fiskeskipper Axel Jensen fra Esbjerg. Den fik navnet "Kathe", E470.
Stabelafløbningen forløb uden uheld, og den ny båd gik straks til søndre Bro for at indtage ballast. Onsdag formiddag gik den så herfra til Esbjerg. Lidt nord for Færgebroen gik den på grund, idet den tog kanten i sejlrendens ene side. Den kom dog fri af egen hjælp.
Nu er Skibsværftet allerede langt fremme med en ny båd, der skal være færdig til 1. juni.
Flydende kran:
Kranen fra Esbjerg havn blev i onsdags slæbt her til Nordby, hvor skibsværftet agter at anvende den til nedramning af pæle i vandet ud for beddingen, hvor bådene løber ned. Isen sidste vinter har taget de gamle pæle med sig.
Luftfoto af værftet ca. 1940
Herunder et billede fra værftet, ca. 1943
Bagerste række fra venstre: Robert Christensen, Fuglsang, Erling Sørensen, savskærer, Viggo. Forreste række fra venstre: Iver Christiansen, Willy Sonnichsen
Fanø Ugeblad d. 9. januar 1943.
Fanø Skibsværft søsatte i tirsdags en ny kutter. Den nye båd, der er på 38 tons, er af samme type, som de, værftet sædvanlig plejer at bygge. Det er en smuk skude at se, og mange mennesker går i disse dage en tur, nedenom ved Havnen for at tage den i øjesyn. Båden er bygget til kapt. H. Mortensen, tidligere fører af "Merkur". Den har fået navnet "Marianne Mortensen" og er nr. 38 i Esbjerg flåden.
Skibsværftet er allerede i gang med den næste nybygning, der ligeledes er bestilt af kapt. Mortensen
Billedet ovenover, som er fra omkr. 1950 - er malet omtrent ved Almosetofts lille frysehus - viser Nordbys skibsværft mens det endnu fungerede. Oppe på beddingen står en nybygning (kutter) i spant - mens et mindre fiskefartøj er halet halvt op på beddingeslidsken. Baggrunden er det nu forsvundne "Svenskerbugt" med "Kesses Hus'" værksted - Radio-Jens' mølle, Pynten og Weies gule gavl.
Kilde: Nordby Sognearkiv og Fanø Ugeblad