I 1614 grundlagdes der i Holland et
selskab med hvalfangst i Nordhavet for øje. Adskillige beboere fra
Vadehavsøerne, også fra Fanø tog hyre på hvalfangerskibene. Dels på grund
af de gode penge der var at tjene på hvalfangerskibene og dels fordi man
da undslap udskrivning til orlogstjeneste, en tjeneste man kunne risikere
at skulle være i indtil 8 år.
I Holland anskaffedes efterhånden et
stort antal skibe til hvalfangsten, i 1701 talte flåden 207 skibe med et
udbytte på 2071 hvaler.
På samme tid havde Hamborg 54
hvalfangstskibe og tog 544 hvaler.
Omkring 1720 tiltager hvalfangsten
betydeligt, og Föhr, Sild og Rømø udruster skibe til hval- og sælfangst og
herudover besætter man københavnske og andre selskabers skibe med mandskab
og førere - sidstnævnte blev kaldt kommandører. I Nyck på Föhr var der
omkring 1720 blevet oprettet en navigationsskole, hvor matroserne fra
Vesterhavsøerne fik undervisning i navigation og efter praktisk uddannelse
om bord i hvalfangerskibene, kunne de ansættes som kommandører. Fanøboerne
vedblev dog at sejle som matroser på hvalfangerskibene.
Farvelagt tavle fra omkring 1750
med hvalfangstmotiver og beskrivelser af kendte hvalarter. Tavlen er
publiceret i et Natur- og Kunstatlas, Nürnberg 1760.
Sejladsen og fangsten i Nordishavet
var besværlig og livsfarlig og kostede mange menneskeliv. Man finder
jævnligt i kirke- og tingbøgerne omtalt, at Fanø matroser ”blev i
strædet”: omkom i Davidsstrædet.
Sidst i marts sejlede
hvalfangerskuderne fra hjemhavnene mod nord. Det var en flere uger lang
tur, at komme til fangstpladserne mellem Spitsbergen og Grønland, ved Jan
Mayen eller i Davidsstrædet vest af Grønland.
Henricus Hondius's (1588-1658)
polkort fra 1636 omgivet af hvalfangstmotiver fra Svalbard
Det var en hård tjans at sejle oppe
nordpå og jage de store havdyr. Disciplinen var streng og religionen blev
brugt i tugtens tjeneste; det kostede mulkt at udeblive fra andagt og bøn,
og sløseri og drukkenskab kunne koste hele den samlede hyre. Heller ikke
diskrimination og mobning på grund af sprog og kultur blev tolereret.
Hvalfangst i isen. I slutningen af
det 17. århundrede blev det mere og mere almindeligt at drive hvalfangst
uden brug af landstationer. Hvalspækket blev enten kogt ombord eller
transporteret til kogerier i hjemlandet. Billedet er en pennetegning af A.
V. Salm fra 1706.
Farligt var det også; skibet kunne
blive knust oppe i isen og den enkelte kunne komme galt af sted i kampen
med en såret, men endnu stærk hval. Og skørbugen hærgede som regel på
grund af ensidig kost og vitaminmangel.
Fangsten forgik de første år i mindre
både direkte fra kysten, men snart søgte hvalerne til havs og så måtte
hvalfangerne følge efter.