KRIGSUDBRUDDET
Den anden Verdenskrig startede 1. september 1939, da Tyskland angreb
Polen. England og Frankrig sendte samme dag Tyskland et ultimatum, der
krævede tilbagetrækning fra Polen. Da Tyskland ikke efterkom dette
ultimatum, erklærede England og Frankrig krig mod Tyskland den 3.
september 1939 fra klokken 12.00 dansk tid.
Den anden Verdenskrig var indledt.
Den 4. september 1939 var en gruppe engelske fly gået på vingerne for at
foretage bombetogt mod tyske krigsskibe. Gruppen bestod af 8
Wellingtonfly, der skulle foretage angreb mod tyske flådestyrker ud for
Brunsbüttel. De engelske fly blev under angrebet splittet, og kom ud af
kurs.
Engelsk Wellingtonfly
Mellem klokken 17.00 og 17.30 kom et vildfarent fly fra denne gruppe ind
mod Esbjerg fra nordvest. Det fulgte Ho bugt, og kom ind over Esbjerg
ved de store oliebeholdere på havnen. Flyet kastede i alt 4 bomber.
Den
første bombe faldt på et ubebygget område på havnen og forårsagede et 5
meter dybt krater på nedslagsstedet.
Den anden bombe faldt ved en papkassefabrik uden at beskadige mennesker
eller bygninger.
Bombe nummer 3 ramte tagryggen i ejendommen Frodesgade 152, hvor den gik
gennem taget og videre ned gennem etagerne og endte i kælderen, hvor den
detonerede. Sprængningen var så kraftig, at det meste af ejendommen nr.
150 styrtede sammen.
Kun en person var hjemme i ejendommen - en kvinde, der blev dræbt på
stedet.
Den 4. bombe faldt i gården til ejendommen Sjællandsgade 24, hvor den
detonerede. Et spædbarn, der stod i en barnevogn i gården, slap uskadt!
Den anden Verdenskrigs - måske første bomber - var faldet i Esbjerg,
kastet af en engelsk maskine ved en fejltagelse!
I alle tilfælde var det Danmarkshistoriens første fly bombardement,
Esbjerg oplevede den 4. september 1939.
Befolkningen var opskræmt og rygterne fik frit spil: - Sønderjylland var
besat - Holsted var bombarderet - og flere hundrede esbjergensere
begyndte at forlade byen.
Esbjergegnens befolkning havde som de første i Danmark mærket, at verden
var i krig.
De følgende måneder søgte man at sikre sig mod gentagelser. Der blev
malet nationalitetsmærker på flere tage rundt om i byen, men livet gik
snart igen sin vante gang.
I Peder Emil Sørensens erindringer fortælles flg. om denne begivenhed:
”En
flyvemaskine, en flyvemaskine" råbte vi, da vi var i færd med at læsse
kornneg af en vogn, som far havde spændt hestene fra i køreporten. Far
var kørt ud på marken for at hente det næste læs. Mor ventede derude. Vi
børn skulle tømme læsset og sætte negene på plads i laden.
Vi sprang
ned af læsset og fra kornpladsen i laden og løb ud for at se fænomenet.
Det hørte til sjældenhederne, at der kom flyvemaskiner over vor ø. Vi
havde set flyvemaskiner tidligere, men ikke i store tal og langt fra
hver dag. Jeg kan huske et flyvestævne i Esbjerg i trediverne med
deltagelse af flyvemaskiner fra Tyskland. Vi erindrer også John Tranum
og hans vovestykke: Faldskærmsudspring fra hidtil ukendte højder,
hvilket som bekendt forårsagede hans død. Og Charles Lindbergs
mesterflyvning over Atlanten havde vi også kendskab til. Vi ville kalde
dette og John Tranums udspring for dumdristige, men imponerende.
Vi stod
ude og glanede op mod den store flyver over vore hoveder. Aldrig havde
vi set så stor en maskine. Den var propeldreven. Og vi lagde ikke mærke
til, om der var kendingsmærker under vingerne. Den havde retning fra
Esbjerg og sydpå. Kort tid efter, at vi havde genoptaget arbejdet inde i
laden, kom far kørende hjem i stor hast og kørte det halvtomme læs ind i
laden og bad mig spænde hestene fra. Han var tydeligt oprevet. Han
skyndte sig ind til radioapparatet. Her sad han i lang tid og ventede
på en nyhed. Hvad var der sket?
Ude på
marken havde far og mor set maskinen over Esbjerg. Pludselig hørte de et
drøn og så røg og ”andet” rejse sig op over byen. De var klar over, at
der var faldet en eller flere bomber i Esbjerg. Men radioen var tavs i
lang tid. Først ved den normale nyhedsudsendelse kom det, vi ventede på:
En ukendt flyvemaskine havde nedkastet bomber over Esbjerg og ramt
boligkvarteret på hjørnet af Stormgade og Frodesgade. En kvinde var
blevet dræbt.
Dagen var
den 4. september 1939. Vi havde hørt om Tysklands angreb på Polen den
1. september uden nogen form for krigserklæring. Og vi havde da også
hørt Neville Chamberlains krigserklæring til Nazi-Tyskland den 2/3.
september og også at Frankrig havde erklæret krig. Og derfor var det
ganske uforståeligt for os, at der nu blev kastet bomber over Esbjerg.
Og så så kort tid efter krigserklæringerne. Det skabte frygt for, at
Danmark ville blive inddraget i krigen. Vi var virkelig bange. Vi
troede, det var en tysk bombemaskine, men det viste sig senere, at det
var en engelsk flyver, hvor piloten sikkert havde taget fejl af grænsen
mod syd. Der blev ikke kort mere korn ind den dag."
Krigen fik man igen ind på livet den 8. oktober 1939, da et tysk fly
nødlandede i plantagen på Fanø.
Tyske fly havde deltaget i en større operation, der gik ud på at lokke
engelske flådestyrker i en fælde i farvandet ud for Norges kyst.
Operationen blev ikke nogen succes, men en del af flyene havde været så
længe i luften, at brændstoffet slap op.
Et af flyene - et Henkel HE 111 bombefly kom fra nord ind over Fanø.
Flyet gik sydpå mod Sønderho, men drejede så atter mod nord og
nødlandede i plantagen ikke langt fra Plantørboligen.
DANSKE SOLDATER PÅ VAGT VED FLYET
Et andet fly fra samme formation nødlandede næsten samtidig ved
Nymindegab, og det lykkedes her besætningen at sætte flyet i brand.
Flyet
der landede på Fanø blev slemt beskadiget ved nødlandingen, men
besætningen slap uskadt. Her lykkedes det imidlertid ikke at sætte flyet
i brand, så det danske militær havde rig lejlighed til at undersøge
flyet.
Vragdel fra det tyske fly.
Flyet havde været på vej hjem til basen i Lüneburg. Det medførte bl.a. 4
stk. 250 kg bomber.
Besætningen på 4 mand blev taget til fange og under bevogtning
indkvarteret på Palads Hotel i Esbjerg. Kort tid efter blev de sendt
tilbage til Tyskland.
Om nødlandingen fortæller plantør Nielsen til VESTKYSTEN 9.oktober 1939:
Jeg
gik i min have da maskinen kom i ca. 400 meters højde og fløj direkte i
sydlig retning.
Jeg så efter maskinen, men hæftede mig ikke særligt ved den.. Jeg hørte
tydeligt dens motorer, men så blev den monoton motorlyd pludselig
afbrudt. Jeg så efter maskinen på ny, og den befandt sig da over
Sønderho, hvor den vendte. Jeg kunne høre, at maskinen havde fået
motorstop, i alt fald var det tydelig at høre, at der var noget i vejen.
Det peb og skreg i maskinen, og den omstændighed, at maskinen vendte,
sagde mig straks, at maskinen sikkert ville søge nødlanding.
Maskinen gik skråt ned i retning mod, hvor jeg stod, men nødlandingen
fandt dog sted i ca. 300 meters afstand. Jeg kunne se, at maskinen, idet
den nærmede sig jorden, ville lande i Bjergfyr Plantagen. Den ramte
først mod Sønderho telefonledningerne ved Sønderhovejen, derefter tog
den toppen af fyrretræerne, og så landende den endelig mellem fyrrerne,
der knækkede omkring den store maskine som tændstikker. Omgående ringede
jeg politi og redningskorps op, og ilede derefter til hjælp. De fire
flyvere kunne selv redde sig ud af kabinen, der snart var det eneste
nogenlunde hele af maskinens rester.
Vestkysten den 9. oktober 1939
Peder
Emil Sørensen beretter følgende om denne begivenhed:
. Den 9.
oktober 1939 var min bror, Johannes, og jeg i gang med arbejdet i stald
og lade. Igen hørte vi lyden af en flyvemaskine. Vi løb ud på østsiden
af laden og så en flyvemaskine. Den kredsede over statsplantagen mod
syd. Og den lagde an til landing. Vi besluttede os til at cykle hen til
stedet, hvor maskinen åbenbart landede, men først skulle vi være færdige
med syslerne, inden vi kunne tage af sted. Men far havde også i sinde at
cykle hen for at se flyet efter landingen. Vi havde kun to cykler, så
uden at der blev trukket lod, blev far og jeg enige om, at Johannes var
for lille til at tage den tur. Vi fandt flyvemaskinen liggende inde i
plantagen vest for vejen, der fører til Sønderho. Stedet var ca. 1 km
fra plantørboligen, hvor plantagen øst for vejen syd fra begynder. Den
havde kappet de øverste toppe af grantræerne. Propellen var bøjet og
flyet kunne ikke komme op. Politiet fra Esbjerg holdt vagt ved det og
besætningen blev interneret - det var jo tyske soldater og Danmark var
neutral i krigshandlinger. Og derfor kunne de ikke sendes tilbage til
Tyskland. Men Johannes tog revanche. Dagen efter tog han på cykel
derhen. Han fandt en mappe, der var faldet ud af maskinen og afleverede
den. Derved fik han set maskinen indvendig. Det fik vi ikke. Det var
også aften, da far og jeg cyklede derhen på selve dagen.
Men hvad
blev der af maskinen og besætningen. Maskinen blev transporteret til
Esbjerg. Den var ikke meget værd. Men sikkert blev den udleveret til
tyskerne, da Danmark den 9. april 1940 blev besat. Men hvor blev
tyskerne af. Politiken har i en mindre artikel beskrevet deres videre
færden siden tilfangetagelsen. Sammen med en besætning fra et fly, der
landede ved Nymindegab samme dag, blev de alle otte efter et par dages
ophold i Skjern og Esbjerg interneret på Jyske Divisions Kaserne i
Viborg. Senere blev de overflyttet til den daværende folkekuranstalt ved
Hald Ege. Og efter den 9. april 1940 blev de løsladt og kom ud til andre
fronter.
DET VAR
EN MASKINE SOM DISSE, DER NØDLANDEDE I PLANTAGEN