Omkring 1977 kom den første henvendelse vedrørende uddannelse af folk til
offshore. Den uddannelse, man ønskede, gik udelukkende på søredning og
brandbekæmpelse. Henvendelsen blev rettet til den daværende søfartsskole i
Esbjerg, vel nok fordi offshore smagte lidt af søfart og derfor
umiddelbart kunne bruge søfartsskolens pensum på de ønskede uddannelser.
Kurserne, som var få, blev afviklet med søfartsskolens lærere som
instruktører.
I
1979 blev det første rigtige kursus sat op. Det skete i forbindelse med
ønsket om et specielt kursus for rustabouts med følgende hovedindhold:
anhugning, vægte og vægtberegning, losse-lasteudstyr, knob og stik samt
sikkerhed ved losning - lastning. Dette kursus blev nøje beskrevet.
Elevmaterialet blev udviklet, diverse udstyr indkøbt. Stadigvæk kørte det
hele i søfartsskolens regi.
Udarbejdelsen og afviklingen af de første tre kurser for rustabouts gav
god erfaring, hvilket kom skolen til gode, da udviklingen pludselig
begyndte at løbe stærkt.
Basiskurset som var starten på det hele, udviklede sig efterhånden til et
5-dages kursus. Elevantallet voksede stille og roligt.
I
1982 kom der pludselig ønske om uddannelse af besætninger til vagtskibe.
Det blev besluttet, at et sådant kursus skulle være på 3 uger, og det
første startede i januar 1983. det var en stor opgave at få sat på plads.
Af den grund blev en af skolens lærere trukket ud af undervisningen ved
søfartsskolen udelukkende at varetage offshoreaktiviteterne mht.
planlægning og afvikling.
Samtidig opstod der nye kursusbehov. Først og fremmest for contractors
folk, der normalt kun er ude i forbindelse med hook-ups eller
reparationer. Det blev bestemt, at disse folk kunne nøjes med et 1-dages
kursus, bestående af 4 timers brandundervisning og 4 timer søredning. Det
blev ret hurtigt klart, at denne undervisning var for kort, hvorfor disse
kurser kaldet Elementær Sikkerhed, ret hurtigt ble udvidet til 2-dages
kurser med 8 timer brandundervisning og 8 timer søredning.
Der
viste sig yderligere behov for udvikling af nye kurser. Derfor blev
samarbejdet mellem de offentlige myndigheder, operatører og private
formaliseret ved at Danish Offshore Safety and Technology School officielt
startede 23. januar 1983 på Fanø. Dette betød starten på et endnu tættere
samarbejde mellem myndigheder og brugere, samt at uddannelsesstederne
vedrørende sikkerhed og teknologi kunne styres endnu bedre, specielt
angående planlægning og udvikling af kurser.
Det
betød samtidig, at flere instruktører måtte ansættes; at der skulle
udvikles yderligere undervisnings og elevmateriale - både på engelsk og
dansk, at lokale og træningsfaciliteter skulle udvides, sådan at skolen
hele tiden kunne være klar til at dække opståede behov.
Opgaverne var under konstant udvikling, eftersom forandringer i
offshoreindustrien gik stærkt. Skolens instruktører besad et højt
uddannelsesniveau og skulle konstant efteruddannes. Samtidig påtog skolen
sig elevernes indkvartering og bespisning, hvilket naturligt medførte en
meget koncentreret koordinering.
På et
informationsmøde i oktober 1984 oplyste leder Søren Pinnerup, at skolen
regner med en omsætning på godt 4 millioner kr., 2500 elever, der tilbydes
27 forskellige uddannelser.
Der
tilbydes kurser på flere niveauer i bl.a.: overlevelse til søs, søredning,
førstehjælp, åndedrætsbeskyttelse, brandbekæmpelse, olieeftersøgning,
boreplatformsstyper, udstyr, målesystemer, elektronik, geologi m.m.
Uddannelser som skolen regner med i løbet af kort tid vil få en norsk og
på længere sigt en bred international anerkendelse. Noget tyder meget
hurtig på det sidste, idet skolen, på trods af sin "unge alder" allerede
har fået en del oversøiske henvendelser og besøg. Vissse af skolens kurser
blev godkent i I.A.D.C (International association of Drlling contractors)
og S. T. O. P. (Safety Technology and Oilfield protectas).
Skolen underviste også sikkerhedspersonel fra lufthavne og man udsendte
instruktører til Kina og Færøerne.
Bag
uddannelserne står en styregruppe sammensat af Energistyrelsen, Esbjerg
Brandskole, Mæsk Olie & Gas, Mærsk Drilling, Mærsk Supply og JL Offshore,
Svendborg Maskinmesterskole, Esbjerg lufthavn og Fanø Søfartsskole,
hvorfra der udstedes certifikater efter endt uddannelse.
 |