For
at sikre et stærkt maritimt uddannelsesmiljø i det jyske, besluttede de
maritime skoler i området, at indgå i en sammenlægning. Det drejede sig om
Esbjerg Maskinmesterskole, Fanø Navigationsskole, Fanø Søfartsskole og
Danish Offshore School. Sammen havde de, hvad der skulle til: gode
faciliteter, stærke traditioner, kraftige rødder og betydning i
lokalsamfundene og sidst men ikke mindst dygtige medarbejdere der gennem
årene havde opbygget en meget stor erfaring og ekspertise. Planen var at
skolerne 1. januar 2001 sammenlagdes under "Maritimt Uddannelsescenter
Vest", MUV.
På et
kaotisk bestyrelsesmøde i december 2000 i MUV besluttedes det med 2
stemmer mod 2 (formandens stemme var afgørende), at al videregående
uddannelse skal flyttes fra Fanø Navigationsskole til Esbjerg
Maskinmesterskole i foråret 2001. Forslaget byggedes på en rapport fra den
konstituerede leder Anders Bjerre, Esbjerg Maskinmesterskole der var
udarbejdet i samarbejde med inspektør på Navigationsskolen, Kurt Lützhøft.
Anbefalingen var ensidig, men man gjorde opmærksom på, at der var andre
muligheder "som måske endda kan være mere økonomisk attraktive, og at man
i den foreliggende model ignorerer tesen om, at der ad åre kunne skabes et
unikt studiemiljø ved at samle centret ét sted, nemlig Fanø".
2
bestyrelsesmedlemmer, Henrik Boyhus og Kjeld Nielsen bad om at få andre
muligheder belyst, men dette afvistes. De to medlemmer mente så, at de
måtte træde ud af bestyrelsen, samtidig med at de kraftigt opfordrede til
at ændre beslutningen.
Lokalpolitiske interesser og stærke følelser fik bestyrelsens medlemmer
til at smække med døren i debatten om en fremtidig centerdannelse der
udgøres af 4 maritime skoler på Fanø og i Esbjerg.
Konflikten havde sit udgangspunkt i to modstridende ønsker. "Fanø siden"
ønskede at alle aktiviteter flyttes til Fanø, en model der ville gøre det
sandsynligt, at salg af maskinmesterskolen blev nødvendig. Et flertal i
bestyrelsen fastholdte derimod løsningen om at beholde maskinmesterskolen
og lægge skibsofficer uddannelserne der, mens faciliteterne på Fanø skulle
anvendes til grunduddannelse og kursusvirksomhed. Denne etablering skulle
bl.a. tilgodese fremtidens uddannelsesbehov, samarbejdet med øvrige
videregående uddannelser i Esbjerg samt de unges behov for at været i et
storbymiljø.
De
offentliggjorte planer om flytning af Fanø Navigationsskole medførte mange
reaktioner fra lokal side, hvor nyheden spredte sig som en chokbølge. Fanø
Skibsrederforening sendte et åbent brev til Søfartsbestyrelsen med
opfordring til omgørelse af beslutning, og den ene forfatter af
visionsdokumentet der lå til grund for beslutningen inspektør ved Fanø
Navigationsskole indrykkede en længere artikel i Fanø Ugeblad, med en
forklaring af indholdet i visionsdokumentet.
Heldigvis genetableredes dialogen i bestyrelsen, der ved et møde i januar
besluttede at der ikke som tidligere udmeldt skulle flyttes udannelser til
Esbjerg. Det nævnte notat ville sammen med et visionsoplæg udarbejdet af
forstander K. E. Lykke Hansen, forstander Kjeld Kristensen og forstander
Peter Frey sammen med andet materiale indgå i et grundigt analysearbejde
om uddannelsesstrukturen, der sigter mod at finde den mest bæredygtige
løsning for Maritimt Uddannelsescenter Vest. Dermed undgik man en
sprængning af bestyrelsen.
Centeret fik en overraskende stor "julegave" ved et møde i
Søfartsstyrelsen i form af et særligt tilskud, hvis størrelse gjorde det
muligt at opstille et budget for 2001, der kunne balancere. Noget der
kunne skabe ro om at få MUV op at stå.
Som
rektor for MUV, udnævntes lodsinspektør i Farvandsvæsenet, Torben Frerks.
Den nye rektor, havde i farvandsvæsenet ansvaret for Lodsvæsenets samlede
operative drift og økonomi.
![]()
Med
en skibsførereksamen fra Marstal Navigationsskole og en cand. Jur. Eksamen
fra henholdsvis Århus Universitet og Nordisk Institut for Sjørett på Oslo
Universitet, følte den nyre rektor sig godt rustet til de nye opgaver. Han
udtaler: "Jeg tror på fusionen og på værdien af centrets placering i en
aktiv havne-, offshore-, fiskeri- og uddannelses by. MUV har potentiale
til at udvikle sig til et uddannelsesmæssigt kraftcenter, og der er
allerede basis for et godt studiemiljø".
MUV
tilbød følgende uddannelser:
 |
Maskinmester |
 |
Skibsmekaniker |
 |
Skibsofficer |
 |
Voksenstyrmand |
 |
Skibsassistent |
 |
Shipping |
 |
HF-fart |
 |
Skipper |
 |
Fiskeskipper |
Og
følgende kurser var på programmet:
Offshorekuser:
 |
Grundlæggende Norsk Sikkerhedsoplæring |
 |
Elementary Safety |
 |
Extended Basic Safety |
 |
Lifeboat Captain / Coxwain |
 |
Helicopter Landing Officer |
 |
Mand over bord |
 |
Refuelling Refresher |
 |
Fireleader |
 |
First AID |
 |
heliterUnderwater Escape Training |
 |
Fast Rescue Boat |
 |
§-14, adfærdssikkerhed m.m. oddshore |
 |
Personal safety, social responsibilities, fire fighting |
Simulatorkurser
 |
ARPA |
 |
ECDIS incl. Anvendelse af simulator |
 |
Full Mission Simulation |
 |
Ship Handling |
 |
Bridge Team Management |
 |
Search and Rescue |
Radiokurser
 |
Restricted Operative Certificate |
 |
Long Range Certificate |
 |
General Operative Certificate |
 |
Short Range Certificate |
Maskintekniske kurser
 |
Køleteknik generelt |
 |
Procesregulering |
 |
PLC-styring |
 |
Elektriske installationer i eksplosionsfarlige områder |
Diverse
 |
Instruktionsteknik for uddannelsesofficerer |
 |
Inspektion, syn & nye regler, tørlastskibe |
 |
Transport af farligt gods |
 |
Projektledelse |
 |
ISPS-koden, Ship Security, Port Facility Security Officer |
 |
Teambuilding |
 |
"Skræddersyede" kurser |
I
2001 indviede Fanø Navigationsskole Danmarks mest moderne skibssimulator,
der sammen med et nyt sejlplanlægningsværksted skulle styrke uddannelsen
af navigatører. Anlægget bestod af 3 fuldt udstyrede styrehuse, hvorfra
man kan se de omgivelser som navigatørerne normalt ser fra deres skibsbro.
Broerne er med styrehusfronter, manøvrekonsoller og alt, hvad hjertet kan
begære af navigations- og kommunikationsudstyr. På alle broer præsenteres
et fast synsfelt på 1800 og et 4-kanals lydsystem, hvilket
giver en høj grad af realisme.
I
forvejen indtog MUV en position som førende på verdensplan indenfor
uddannelse i anvendelsen af en ny standard inden for elektroniske søkort,
ENC, som vil afløse papirsøkortet.
Senest udviklede og afholdt MUV et kursus i Bridge Team Management, BTM,
som er et krav for tankskibsnavigatører. Kurserne omfattede teori og en
række simulatorøvelser, hvor stress, kommunikation og ledelsesformer
sættes i et overordnet perspektiv.
I
2002 havde MUV stor succes med en shippinguddannelse for mægler- og
rederielever, og senere søsatte man kurser for elever der ville supplere
deres viden inden for skibsregnskab og befragtning.
MUV
gik ud af 2002 med et underskud på 3.7 millioner kr. bl.a. bundet i
overgangen til selveje og taxametertilskud, men rektor Frerks forventer at
budgettet balancerer i 2003. Midlet er besparelser, opsigelser, lukning af
Navigationsskolen på Fanø samt markedsføring af nye uddannelser, som skal
lokke flere studerende til.
![]()
Offentliggørelsen af Søfartsstyrelsens søfartspolitiske vækststrategi i
2003, hvor i det fremgår, at der i de kommende år skal satses ekstra meget
på udvikling af de maritime kompetencer, dvs. optimering af uddannelse og
forskning, baner vejen for skabe et maritimt kraftcenter i Esbjerg/Fanø
regionen. Optimismen fejlede ikke noget hos MUV's rektor Torben Frerks,
der mente at regionen var hjemsted for et enestående maritimt
kompetenceklynge. Med to universiteter og landets eneste maritime
forskningscenter uden for København, har regionen særlige forudsætninger
for at udvikle forskningsbaserede officersuddannelser af høj kvalitet.
Aktuelle planer om etablering af en maritim masteruddannelse åbner
samtidig mulighed for videreuddannelse af de mange søfolk, som på et
tidspunkt i deres karriere vælger at gå i land. |