Mitfanoe
Coranna, bark, NDGP, Nordby

ship-18-500x332 Skibsdata

 

 

 

 

Navn

 Coranna

Drægtighed KL

 

Hjemsted

 Nordby

Brutto tons

 797,85

Type

 Bark

Netto tons

 759

Kendingsbogstaver

 NDGP

Længde

 174,0

Byggeår

 1876

Bredde

 29,8

Bygmester

 Birrell, Stenhouse & Co.

Dybde

 18,0

Byggested

 Dumbarton, Skotland

Forhudning

 

 

 

Bygget på

 Jern

 

 

Skibsfører(e)

Ført

Reder(e)

Reder for

 Hans Jessen Jessen

1888 - 1894 

 Peder Clausen Svarrer

A/S "Barkskibet "Corannas Rederi"

1888 - 1891 

1891 - 1894

 

 Coranna-copy

Hos Birrell, Stenhouse & Co. i Dumbarton byggedes barken "Corina" i 1876. Skibet købtes d. 28.4 1888 af skibsreder Peder Clausen Svarrer i Nordby for 5000 £ og skibet omdøbtes til "Coranna". P.C. Svarrer videresolgte d. 25.5 1891 skibet til A/S "Barkskibet Corannas Rederi", stiftet d. 30.9 1889 med skibsreder P.C. Clausen som bestyrende reder og bankdirektør Morten Clausen, Ringkøbing som medlem af bestyrelsen.

I en indberetning dateret Nordby d. 25.11 1893 er bestyrelsen ændret, således at skibsreder Søren Andersen Dam nu er bestyrende reder.

 

Den 3. november 1894 afsejlede ”Coranna” fra Bordeaux til Cardiff med 884 tons pitprops, hvoraf 25 tons og 60 baller var stuvet på dækket. De første dage i søen gik godt, men da skibet den 10. november befandt sig i Biscayabugten og havde haft pejling af Penmark og Penfrat fyr, rejste der sig en storm, som snart blæste med orkanagtig styrke.

Søen var så voldsom, at det viste sig umuligt at krydse ud fra landet. Samtidig blæste stormsejlene bort, og for at lette skibet i den svære sø, begyndte man at kaste dækslasten.

 

 

I den voldsomme slingerage havde storråen arbejdet sig løs. Den styrtede ned på dækket og lavede meget ravage. Efter afholdt skibsråd besluttedes det om muligt at forsøge at løbe i læ af en af øerne ud for Bretagnes sydkyst. Kl. 11 om formiddagen så man imidlertid land forude, og det var ikke muligt at komme klar af kysten. Kort efter kastedes skibet mod klipperne ud for øen Groix.

Heldigvis var strandingen blevet observeret fra kysten, og man fik en line skudt ud over skibet. Det lykkedes de skibbrudne danske søfolk at få tag i linen, en trosse blev derefter fastgjort i denne og halet i land. Ved hjælp af trossen lykkedes det den 15 mands store besætning at redde sig i land.

Det var i sidste øjeblik, for en time senere skiltes skibet ad i to dele, og intet blev bjerget.

 

Kilde: F. Holm-Petersen + Schneider


 

 

 

Coronna,-FOS-4738-11

FOS 4738-11, Fiskeri og Søfartsmuseet

 

Coronna,-FOS-4738-10

FOS 4738-10, Fiskeri og Søfartsmuseet

 

 

 Fanødrengen Hans Peter Winther beretter om sine rejser med "Coranna"   readmore

 

 


Gå til top

End Of Slide Box