Skibsdata |
|
Navn |
Emilie |
Drægtighed KL |
|
Hjemsted |
Nordby |
Brutto tons |
409,36 |
Type |
Bark |
Netto tons |
395 |
Kendingsbogstaver |
NFVW |
Længde |
126,7 |
Byggeår |
1893 |
Bredde |
25,4 |
Bygmester |
Søren Abrahamsen |
Dybde |
15,5 |
Byggested |
Nordby, Fanø |
Forhudning |
Kobberforhudning |
|
|
Bygget på |
Kravel af Eg, bøg og fyr |
Skibsfører(e) |
Ført |
Reder(e) |
Reder for |
Emil Becker, Jensen, Strømberg, Jacob Thomsen, Laurids Warrer, Jens Nielsen Brinck og Julius August Nielsen |
1893 - 1909 |
A/S "Barkskibets Emilies Rederi" |
1893 - 1909 |
Barken "Emilie" byggedes i Nordby hos skibsbygmester Søren Abrahamsen iflg. bilbrev dateret Fanø d. 28.5 1893 for A/S "Barkskibet Emilies Rederi", stiftet d. 10.5 1893 med bygmester Søren Abrahamsen som bestyrende reder og skibsreder Jørgen Nielsen Hansen som medbestyrer.
Da skibet var tilrigget og delvist udrustet, afsejlede det fra Fanø Red d. 7. juni 1893 til Amsterdam. Den første rejse til Hollandsk Indien påbegyndtes d. 17. august 1893, da man kvitterede lodsen ved Ymuiden. og 4. december 1893 kunne ”Emilie” efter 107 dages udrejse ankre på Macassar Red.
I februar 1899, på en rejse fra Amsterdam, løb skibet ind i en storm og en mand blev dræbt af nedfaldende rigning. Skibet ankom 138 dage senere til Soemalate efter en rejse med storm efter storm, sygdom og død.
Også i 1903 og 1904 havde barken en meget besværlig og ikke så lidt dramatisk rundrejse til Ostindien og Sydhavet. Om denne rejse, hvor både skib og hele besætning nær kunne være gået til, gengives i det følgende en beretning, skrevet og fortalt af havnefoged Nicolas Lorenz, Nordby, der var med "Emilie", mønstret som matros i nævnte periode:
I året 1903, den 10. november, korn jeg om bord i barkskibet "Emilie " af Fanø i Amsterdam, og den 14. november afsejlede vi med stykgods til Molukkerne i Hollandsk Indien. Pladserne, hvor vi skulle losse, var Macassar, hvortil vi ankom den 22. april 1904 efter 93 dages rejse, samt Banda og Menado. Efter udlosningen gik vi i ballast til sydhavsøerne, Gilbert og Marshall-Øerne. To mand af besætningen kom der i land på grund af malaria.
Vi lastede så kopra til Azorerne for ordre. Da vi nærmede os Kap Horn, blev vor kaptajn syg af beri-beri og døde, hans navn var Emil Becker, og han var fra København, (kendt som styrmanden fra "Paul"). Et par dage efter døde 2. styrmand, Johansen, som var fra Bornholm, af samme sygdom, så på den måde var vi nu fire mand mindre.
Vejret var frygteligt, en forfærdelig storm med vinden imod rasede, så det var os ikke muligt at komme rundt Hornet. Styrmand Engelsted, der var fra København, havde ikke længe haft observationer på grund af vejret og vidste derfor ikke bestemt, hvor langt vi var fra Kap Horn. Så lige i en klaring fik vi land i sigte på læsiden. Klar af kysten kunne vi ikke komme.
Vi var jo kun få mand til at manøvrere, og på grund af stormen kunne der ikke føres tilstrækkelige sejl, men lige som det så værst ud, fik vi pludselig øje på noget, der lignede en indsejling på kysten, så "Emilie" blev drejet og styredes ind, for om vi muligvis kunne få en chance til at redde livet. Det viste sig imidlertid at være et stræde, Le Maire Strædet. Vort skib havde fået en hel del havari, blandt andet på roret, som ikke kunne fungere rigtigt. Vi havde næsten ingen proviant, ej heller vand tilbage, så vi besluttede os til at gå ind til Falklandsøerne, til Port Stanley.
Ved ankomsten dertil den 30. oktober 1904 kom karantænelægen, om bord, og det viste sig, at vi alle var angreben af beri-beri. Styrmanden måtte i land og på hospitalet og var der hele tiden, mens vi lå der. Lægen ordinerede, at vi skulle spise rå rabarber og fersk lammekød, thi vore hænder var fulde af huller, meget forslåede og betændte. Efter en måneds ophold i Port Stanley, hvorunder skibet var blevet repareret, så at det atter kunne sejle, fik vi tre nye mand, og den 1. december 1904 fortsatte "Emilie" rejsen til Azorerne.
14 dage før vi nåede disse øer, i maj 1905, sprang skibet læk, så vi måtte stå ved pumperne dag og nat. Da vi nåede ud for havnen ved Punta Delgada, kom slæbebåden med ordre om, at vi skulle fortsætte til Libau. Imidlertid kunne vi jo ikke fortsætte rejsen i denne tilstand, og der kom så en repræsentant fra assurancen i København og besigtede skibet. Det blev bestemt, at lasten skulle oplosses og skibet tages på land. Al kobberforhudning blev taget af "Emilie", derefter omkalfatredes hele skroget, hvorpå nyt kobber blev slået på. Da disse omfattende reparationer var udført, kom skibet atter i vandet og lasten igen indtaget. De tre mand, som blev påmønstret på Falklandsøerne, blev afmønstret på Azorerne, i stedet for kom der nyt mandskab fra København.
Kun de fem tilbageblevne af den oprindelige besætning var stadig om bord, hvoraf vi to var hjemmehørende på Fanø, matroserne Hans P. Svarrer og Nicolas G. Lorenz. Da vi d. 10.6 1905 kom til Københavns Red, blev vi afmønstret. . .
Sin sidste rejse havde "Emilie" i juli-august 1908, hvor den var afsejlet fra Cuba bestemt til Le Havre med en ladning farvetræ. I Atlanterhavet mødte skibet svære storme og lå den 1. august underdrejet for klodsrebede mærssejl og stormstagsejl, da der om eftermiddagen jog en orkanagtig byge henover det, hvorved det kastedes helt om på siden. Begge læ mærseskøder, forebram- og stængebarduner kappedes, men skønt de tilsvarende stænger straks gik over bord, forblev "Emilie" liggende helt i overkrænget stilling.
Ved derefter at kappe storestængebardunerne gik hele storriggen og mesanstangen over bord, men for at få rigningen klaret helt bort fra skibet måtte man så tillige kappe mesanmasten, og dette rettede skibet op.
I løbet af de følgende dage blev en nødrig opsat, og da vejret havde bedret sig lidt, sattes kursen mod New York, hvortil man ankom den 31. august 1908.
Her viste det sig, at havariet havde medført så store skader på selve skroget, at "Emilie" kondemneredes, og d. 20. februar 1909 solgtes den for 950 dollars, hvorefter skibet ombyggedes til lægter
Læs også om kaptajn Jacob Thomsens oplevelser med "Emilie" her
Kilde: F. Holm-Petersen, Rosendahl + K. Kannegaard
Emilie Grohmann, skibets gudmor
FOS 4735 - 9, Søfarts og Fiskerimuseet
"Emilie" på Azorerne i maj 1905
FOS 4735-8, Fiskeri og Søfartsmuseet
"Emilie" og "søsterskibet ""Mathilde" til ankers på reden ved Menado, Celebes i december 1900 kort tid før en orkan sendte "Mathilde" på stranden, hvor skibet blev vrag.
"Emilie" med nødrig som omtalt i havariet i 1908, der medførte kondemnation.
Herunder ses "Emilie's" positioner i 1899:
"Emilie" afsejlede d. 17.2 1899 fra Amsterdam med en ladning stykgods til Sumalata, Menado, Ternate og Makassar.
Skibet ankom til Sumalata d. 5. maj. Det lastede derefter kaffe i Makassar og Batavia og afgik derfra d. 19.11 1899 til Amsterdam.
Og positioner fra 1904 til 1909:
|
Positioner for barken ”Emilie” |
||||
Dato |
|
Ankomst |
|
Afgang |
|
|
Kaptajn |
|
|
|
|
1904 |
|
|
|
|
|
27.2 1904 |
Emil Becker |
Ank. Makassar |
|
|
|
30.10 1904 |
Skibet er iflg. telegram af 30.10 fra Punta Arenas, indkommet til Port Stanley. Kaptajn Becker og 2. styrmand er døde. Skibet har mistet en del sejl samt fået roret beskadiget. |
||||
|
|
|
1.12 2004 |
Afg. Port Stanley |
|
1905 |
|
|
|
|
|
4.2 1905 |
|
Er iflg. telegram indløbet læk til Azorerne |
|
|
|
10.6 1905 |
Jensen |
Ankom København til Libau |
|
|
|
19.8 |
Julius August Nielsen |
Ankom Hartlepool fra Libau |
2.11 1905 |
Afg. Elben til Beira |
|
1906 |
|
|
|
|
|
21.2 1906 |
J.A. Nielsen |
Ank. Beira |
14.5 1906 |
Afg. Parapat til New York |
|
22.8 |
” |
Ank. New York |
|
|
|
1907 |
|
|
|
|
|
14.1 1907 |
J.A. Nielsen |
Ank. Bahia Blanca fra New York |
|
|
|
19.10 |
“ |
Pass. Beachy Head fra Hamborg til Rio de Janeiro |
|
|
|
1908 |
|
|
|
|
|
18.2 1908 |
” |
Afgik. Rio de Janeiro til Cuba |
9.3 1908 |
Returnerede til Rio pga. lækage |
|
Juli 1908 |
” |
Afgik Cuba til Le Havre |
|
|
|
31.8 |
” |
Ank. New York, havari |
Efteråret |
Kondemneredes |
|
1909 |
|
|
|
|
|
20. 2 1909 |
” |
Skibet solgtes |
|
|