Skibsdata |
|
Navn |
Mathilde |
Drægtighed KL |
|
Hjemsted |
Nordby |
Brutto tons |
413 |
Type |
Bark |
Netto tons |
385 |
Kendingsbogstaver |
NHKJ |
Længde |
129,5 |
Byggeår |
1895 |
Bredde |
28,0 |
Bygmester |
Søren Abrahamsen |
Dybde |
15,9 |
Byggested |
Nordby |
Forhudning |
Gult metalforhudet |
|
|
Bygget på |
Eg |
Skibsfører(e) |
Ført |
Reder(e) |
Reder for |
Oluf Thorvald Steffenesn og H.C. Strømberg |
1895 - 1901 |
A/S "Barken Mathildes Rederi" |
1895 - 1901 |
Barken "Mathilde" blev bygget i Nordby hos skibsbygmester Søren Abrahamsen i 1895 til A/S "Barken Mathildes Rederi" ved Søren Abrahamsen som bestyrende reder.
Den 15. oktober 1895 afsejlede barken som ny fra Nordby, Fanø til Amsterdam, hvortil det ankom d. 17. oktober og indtog en stykgodslast til Makassar. Efter at have indtaget en ladning i Menado afsejledes d. 29. juli 1896 til Ponta Delgada, Azorerne, for ordre. På rejsen døde kaptajnen, Oluf Thorvald Steffensen d. 18.oktober. Han afløstes som fører af H.C. Strømberg af Dragør i Hamburg, der blev anvist som lossehavn ved anløbet på Azorerne.
Næste rejse gik fra Hamburg til Port Elizabeth og derfra til New York, hvor der lastedes til vestkysten af Amerika. Herfra gik rejsen retur til Le Havre.
I april 1901 lå "Mathilde" på reden ved Menado, Celebes, fortøjet side om side med søsterskibet "Emilie", (også fra Fanø, samme reder). Der skiftedes ballast fra "Mathilde" over i "Emilie".
I løbet af eftermiddagen faldt barometret stærkt. Skibene blev derfor halet fra hinanden til nye ankerpladser, hvor de samtidig kunne få fortøjninger i land agter. Ved sekstiden om aftenen sattes arbejderne i land fra begge skibe og kl. godt syv brød uvejret løs. Kaptajnen på "Emilie" gav ordre til at løsne fortøjningerne i land agter og sætte "ridebro" på ankerkæden.
Han råbte samtidig over til "Mathilde", at de skulle gøre det samme, men råbet blev ikke hørt på grund af uvejret. Kort tid efter brækkede ankerkæderne på "Mathilde" og skibet drev i land. Det kom til at stå med bredsiden til stranden.
Besætningen blev reddet og "Mathilde" solgtes senere til Manila for 5000 kr. Den nye ejer fik skibet bragt flot og det sejlede herefter mange år i ostindiske farvande.
Kilde: F. Holm-Petersen + Schneider
"Mathilde" for fulde sejl
"Mathilde og "Emilie" til ankers ved Menado i 1901
Positioner for "Mathilde"
År |
Ankomst |
År |
Afgang |
1895 |
|
|
|
|
|
15.10 1898 |
Esbjerg |
17.10 1895 |
Amsterdam |
16.12 |
Amsterdam |
25.12 |
Prajet på 47 N – 5 W |
|
|
1896 |
|
|
|
11.4 1896 |
Timor |
|
|
1.5 |
Macassar |
25.5 1896 |
Menado |
? |
Menado |
29.7 |
Menado til Azorerne |
13.12 |
Hamburg via Azorerne |
|
|
1897 |
|
|
|
|
|
3.3 1897 |
Hamburg til Port Elizabeth |
27.5 1897 |
Port Elizabeth |
30.6 |
Port Elizabeth til New York |
21.8 |
New York |
10.9 |
New York til Corinto |
28.10 |
Prajet på 3 S – 31 W |
|
|
11.12 |
Prajet på 54 S – 77 w |
|
|
1898 |
|
|
|
16.1 1898 |
Corinto, Nicaragua |
16.2 1898 |
Corinto til Estero Real |
? |
Estero Real |
? |
Estero Real , Nicaragua |
? |
Corinto |
2.4 |
Corinto til Le Havre |
? |
Le Havre |
? |
Le Havre til Gøteborg |
? |
Gøteborg |
? |
Gøteborg til Tamatave |
1899 |
|
|
|
5.3 1899 |
Tamatave |
? |
Tamatave til Australien |
10.5 |
Westport, Australien |
? |
Azorerne for ordre |
23.10 |
Pass. St. Helena |
|
|
1900 |
|
|
|
20.1 1900 |
Azorerne, ordre til Marseille |
|
|
15.2 |
Marseille |
? |
Marseille |
22.4 |
Pass. Gibraltar til Reunion |
|
|
17.5 |
Prajet på 4 S – 30 w |
|
|
1901 |
|
|
|
April |
Forliste ved Menado under en tornado |
|
|