Hele Fanøs sejlskibsflåde i 1878.
Jagt |
Hjælperen |
10 |
Jagt |
Abelone |
10 |
Evert |
Theodor |
10 |
Evert |
Karen |
12 |
Evert |
Anne Margrethe |
12 |
Evert |
Emanuel |
12 |
Evert |
Anne |
12 |
Evert |
Elbe |
12 |
Evert |
Flora |
12 |
Galease |
Karen |
12 |
Galease |
Kirsten Jensine |
14 |
Evert |
Fortuna |
14 |
Evert |
Maren Nielsine |
14 |
Evert |
Mette |
14 |
Jagt |
Anne Johanne |
14 |
Galease |
Emanuel |
15 |
Galease |
Maren |
15 |
Galease |
Anne Cathrine |
16 |
Evert |
Emanuel |
20 |
Galease |
Anne |
22 |
Evert |
Marie |
24 |
Galease |
Festina lenta |
25 |
Slup |
Karen Elida |
27 |
Evert |
No. 56 |
28 |
Evert |
Fortuna |
30 |
Evert |
Naf |
36 |
Sk. |
Ellen |
39 |
Galease |
Dania |
46 |
Galease |
Dorthea Cathrine |
52 |
Galease |
Karen |
56 |
Sk. |
Emanuel |
62 |
Galease |
Concordia |
65 |
Galease |
Familien |
69 |
Galease |
Karen Dorthea |
71 |
Sk. |
Anne Cathrine |
71 |
Sk. |
Venus |
71 |
Sk. |
Abelone |
75 |
Sk. |
Fortuna |
76 |
Sk. |
Ansine Marie |
77 |
Sk. |
Dorthea |
79 |
Sk. |
Anna |
84 |
Sk. |
Anne Marie |
85 |
Galease |
Håbet |
89 |
Sk. |
Anne |
89 |
Sk. |
Plejades |
90 |
Sk. |
Lene |
91 |
Sk. |
Anne |
100 |
Sk. |
Asma |
101 |
Sk. |
Abelone Kirstine |
103 |
Sk. |
Annedorthea Stine |
107 |
Skb |
Erna |
107 |
Sk, |
Cathrine Marie |
107 |
Sk. |
Dorthea |
108 |
Sk. |
Karen.Mane |
108 |
Sk. |
Anne Kjerstine |
109 |
Skb. |
Hansine |
109 |
Sk. |
Maria |
109 |
Sk. |
Anne Louise |
110 |
Sk. |
Ellen |
110 |
Sk. |
Fides |
112 |
Sk. |
Håbet |
113 |
Sk. |
Mette |
113 |
Sk. |
Marie Petræus |
113 |
Sk. |
Brage |
114 |
Sk. |
Karen Bothilde |
114 |
Skb. |
Mette |
117 |
Sk. |
Peder & Niels |
117 |
Sk. |
Kathrine |
118 |
Sk. |
Anne Cathrine |
120 |
Sk. |
Sophie |
120 |
Sk. |
Marie |
122 |
Sk. |
Cecilie |
123 |
Sk. |
Anne Kjerstine |
124 |
Skb. |
Esbjerg |
124 |
Sk. |
Abba |
125 |
Sk. |
Karen |
127 |
Skb. |
Johanne |
128 |
Skb. |
Mary |
128 |
Skb |
Mette |
130 |
Skb |
Mette Cathrine |
130 |
Skb. |
Anne |
130 |
Sk. |
Acme |
130 |
Skb |
Anne Johanne |
133 |
Skb |
Thomas Jerne |
134 |
Skb |
Sønderho |
135 |
Sk. |
Anne Mane |
135 |
Skb |
Marie |
135 |
Skb |
Acmel |
135 |
Skb |
Chr. Lützau Lund |
136 |
Sk. |
Elise |
136 |
Skb |
Emanuel |
140 |
Sk. |
Johannes |
145 |
Skb. |
Termanne |
146 |
Skb. |
Mette |
148 |
Sk. |
Annesørine |
150 |
Sk. |
Maren |
150 |
Skb. |
Nielsine |
150 |
Sk |
Mathilde Caroline |
151 |
Brig |
Familiens Håb |
151 |
Skb. |
Dorthea |
152 |
Skb. |
Karen |
153 |
Skb. |
Anne Charlotte |
153 |
Brig |
Anne Jørgiane |
154 |
Skb. |
Cathrine |
156 |
Skb. |
Anne Catrine |
156 |
Skb. |
Dorthea Marie |
156 |
Skb. |
Mette Cathrine |
157 |
Skb. |
Grev A. Rantzau |
158 |
Skb. |
Mette |
159 |
Skb. |
Mette |
161 |
Skb. |
Providentia |
161 |
Skb. |
Argus |
162 |
Brig |
Familiens Håb |
163 |
Skb. |
Cathrine |
163 |
Skb. |
Maya |
165 |
Skb. |
Maren |
166 |
Skb. |
Mette Johanne |
166 |
Sk. |
Johanne |
167 |
Brig |
Dorthea |
171 |
Skb. |
Anne |
171 |
Skb. |
Røhl |
172 |
Skb. |
Margrethe |
174 |
Brig |
Anne Marie |
176 |
Skb |
Anne Cathrine |
178 |
Skb |
Vennerne |
179 |
Brig |
Conrad |
190 |
Brig |
Christiane |
195 |
3m. Sk |
Erna |
195 |
Brig |
Marie |
198 |
Skb. |
Karen |
200 |
Brig |
Ingmar |
204 |
3m.Sk. |
Mette |
217 |
Brig |
Claus |
217 |
Brig |
Jørgiane II |
223 |
Brig |
Cecilie |
224 |
Brig |
Cathrine |
225 |
Brig |
Henrik & Maren |
227 |
Brig |
Anna |
229 |
Brig |
Sørine |
229 |
Brig |
Louise |
243 |
3m. Sk |
Sørine |
252 |
Bark |
Fanø |
283 |
Brig |
Crimhilde |
326 |
Skb. |
Brunhilde |
350 |
Bark |
Dora |
361 |
L alt 145 skibe med en drægtighed af 17,506 reg. tons.
1879 pr. 1. januar har hele Fanø 153 skibe m. en drægtighed af 17,433 reg. tons.
I det forløbne år er 6 skibe forliste, 6 solgte og 2 ophuggede. 3 tilkøbte på tilsammen 361 reg. tons.
1880 pr. 1. januar har hele Fanø 148 skibe m. en drægtighed af 16,853 Reg. Tons.
1 skib er forlist, 7 solgte og 3 ophuggede. 3 er tilkøbte på 294 Reg. Tons og 3 nybyggede på 305 Reg. Tons.
1881 pr. 1. januar har hele Fanø 148 skibe m. en drægtighed af 15,237 Reg. Tons.
1 forlist, 6 solgte og 3 ophuggede, 4 er tilkøbte og 1 nybygget.
1882 pr. 1. januar har hele Fanø 130 skibe m. en drægtighed af 15,614 Reg. Tons.
3 forliste,1 solgt og 4 ophuggede, 3 købte og 2 nybyggede.
1883 pr. 1. januar har hele Fanø 125 skibe m. en drægtighed af 15,599 Reg. Tons.
5 er solgte, 4 tilkøbte og l nybygget.
1884 pr. 1. januar har hele Fanø 129 skibe m. en drægtighed af 16,369 Reg. Tons.
4 forliste, 1 solgt og 1 ophugget, 6 er tilkøbte og 4 er nybyggede.
Efterhånden som vi kommer hen i århundredet og dampskibsfarten begynder at trænge de lidt større sejlskibe stærkt ud fra Østersøen, søgte mange Fanøskonnerter, der hidtil havde sejlet i dette område, over i oversøisk fart på Vestindien eller Afrika. Da de var ”.jernfaste" og følgelig ikke kunne få den kobberforhudning, der under langfarten skulle beskytte dem mod at blive medtaget af orme, måtte man nøjes med at beklæde dem med zink. skibene sejlede imidlertid alt for langsomt til, at disse rejser kunne give det nødvendige udbytte, hvorfor mangt et veltjent skib, fortrængt fra sit oprindelige virkefelt, nu måtte lide den tort at blive solgt for en ringe pris til udlandet.
I disse år får farterne på Rio Grande og andre oversøiske pladser ved Brasilien, Vestindien, Mellemamerikas Østkyst samt det nordlige Afrikas Vestkyst (Marokkokysten) ret stor betydning for Fanø-skibsfarten. Det var pladser, som damperne med deres større dybgående var afskåret fra at anløbe, og hvor man derfor kunne hævde sig i konkurrencen. Til disse farter byggede man en ny type skibe, væsentlig brigger eller skonnertbrigger, hvoraf de første fortrinsvis byggedes i Varnanäs i Sverige. Med henblik på langfarten var de alle som ny forsynet med kobberforhudning, og deres dybgående var forholdsvis ringe. Blandt disse skibe kan nævnes briggerne ”Johanne" på 258 reg. tons, bygget 1869 og ført af J. P. Clausen, ”Louise" på 243 reg. tons, bygget 1872 og ført af H. P. Larsen, ”Gylding" på 240 reg. tons, bygget 1872 og med P. N. Winther som fører, ”Brunhilde" på 360 reg. tons, bygget 1866 og ført af A. Math. Andersen, samt ”Claus" på 240 reg. tons, bygget 1880 og ført af H. H. Clausen, og ”Ines Røhl" på 248 reg. tons, der var bygget 1881 og førtes af Th. M. Andersen. Endvidere den 3-mastede barkentine ”H. Grohmann" på 294 reg. tons, der byggedes 1893 og førtes af N. H. Gregersen, samt barken ”Lenita" på 400 reg. tons, der blev bygget 1894 og havde S. P. Clausen som fører. Typisk Fanø Rio Grande- og Brasilienfarer var iøvrigt skonnertbriggen ”Afma" på 199 Br. tons, der var bygget hos J. Ring Andersen i Svendborg 1884, idet den i alle de år, den var hjemmehørende på Fanø, udelukkende gik i farten på Brasilien og Rio Grande.
Briggen Ines Røhl, FOS-4717-7, Fiskeri- og Søfartsmuseet. Brig INES RØHL på 264 tons br. byggedes 1881 i Varnanås af A. F. Bring til et rederiaktieselskab i Nordby ved skibsreder M. M. Andersen og kostede 36.327 kr. Senere blev G. H. Nielsen korresponderende reder for skibet, der i tidens løb bl.a. førtes af kaptajnerne Th. Jessen og P. M. Nørby.
”Afma”. Afma blev bygget af eg hos skibsbygmester Jørgen Ring Andersen i Svendborg i 1885. Skonnertbriggen AFMA var som de fleste Fanøskibe at træ forkobret og tilhørte rederiet Afma, hvis korresponderende reder var N. H. Svarrer, Nordby. Det var et af datidens typiske rederiaktieselskaber.
Barken “Lenita”. Den 9. juni 1894 løb barkskibet LENITA af stabelen i Sundsvall. Det var bestilt af et nyt rederiaktieselskab "LENITA" i Nordby med Peder Hansen Clausen som reder og med S.P. Clausen som fører. LENITA målte 451 brt. Og kom som alle sine Fanø søskende straks ud på det dybe vand, idet første rejse gik med trælast fra byggestedet til Delogoa Bay i Sydafrika, og i de følgende år var barken i langfarten på Stillehavet og til vestkysten af Sydamerika. Efter en rejse fra Mexico til Hamburg i 1906 afhændedes "LENITA" til svenske købere, som lod skibet omrigge til barkentine med hjemsted i Bergkvara. I 1927 solgtes skibet til Mariekamn.
Barkentinen ”H. Grohmann”. 3-rnastet barkentine H. GROHMANN er et af de smukkeste træskibe, som har været hjemmehørende på Fanø. Barkentinen, der målte 267 Br. tons, havde klipperstævn og var hvidmalet og var i øvrigt forsynet med kobberforhudning. Den var bygget af eg og fyr i Oscarshamn 1893 til et aktieselskab ved skibsreder S. J. Farup, Nordby.
Maleren har nu ikke været ret god til at stave, læg mærke til navnet!
Et af de smukkeste af de nævnte skibe var ”H. Grohmann", der var opkaldt efter sejlmager Grohmann i Altona. Denne var medindehaver af det gamle danske sejlmagerfirma A. K. Schmidt & Go. i Altona og havde i adskillige år været parthaver i en række Fanøskibe, og han støttede fremdeles alle bestræbelser på at holde sejlskibsfarten ved lige, ligesom han opmuntrede andre til at tage parter i nye skibe.
De sløje tider for skibsfarten i begyndelsen af 80'erne var omkring 1888 afløst af gode år, der varede ved et stykke ind i 90'erne, og for at illustrere, hvor anselige Indtægter, de større Fanøskibe gav i denne periode, kan nævnes, at da jernbarken ”.Professor" i 1889 gik fra Bremen til Vestkysten af Mexico, gav den for udrejsen alene 28 %. i udbytte. Jernbarken ”Havila", der var købt i 1888 og førtes af M. H. Mortensen, havde da den blev solgt i 1892, indtjent langt mere end anskaffelsessummen. For én rejse fra England til Tasmanien i 1890 fik jernbarken ”Peruvian", der var på 600 reg. tons, ikke mindre end 20.000 kr. i fragt, og i 1890-91 indtjente fuldriggeren ”Wilhelmine" på en rejse fra Hamburg til Sydney i Australien, der varede 84 dage, den anselige sum af 25.200 kr.
Barkskibet Peruvian, bygget i Glasgow 1887, købtes i 1890 til Fanø af Rederiaktieselskabet »Peruvian«. På en rejse fra Esmeraldas på Equadors sydvestkyst til Hamburg forlist i den engelske kanal 8.-10. februar 1899 i nærheden af Newhaven.
Denne opgangsperiode gav anledning til endnu flere nyanskaffelser, og efterhånden som salpeter- og guanofarten på Vestkysten af Sydamerika og farten på Australien og de ostindiske rishavne, som allerede adskillige jernskibe havde deltaget i med godt udbytte, udvidedes, lod Fanørederne også bygge en række fine stålskibe på indtil 1000 tons og derover, de fleste på engelske eller skotske værfter. To af skibene, ”Prins Valdemar" og ”Prinsesse Marie", der var på henholdsvis 1361 og 1408 Br. tons og tilhørte rederiaktieselskabet P. N. Winther, byggedes imidlertid på Helsingør skibsværft i 1892-93. ”Prins Valdemar" og ”Prinsesse Marie" var forsynet med tidens nyeste indretninger, så at besætningen trods skibenes anselige størrelse kunne holdes nede på en snes mand. Der forefandtes således patent ankerspil, som blev drevet af ankerspil på bakken, og hvis kæder gik lige op og ned af kædekassen uden anvendelse af håndkraft, fire små vandrette svingspil til anhaling af fokke- og storskøder, to særlige patentspil til at hejse nedfire Mersesejlene med, hvorfor der tildette arbejde kun krævedes to mmand, kahytter, lukafer, kabys, sejlkøjer og proviantrum var også overordentlig velindrettede. Intet under, at disse smukke og overordentlig velsejlende skibe vakte beundring i de havne, de anløb på deres lange rejser.
Det største af disse Fanø-stålskibe var barken ”Havila", som målte 1325 Net. tons og var bygget 1893 i Dumbarton til A/S ”Havila"s rederi ved C. P, Holm. Den var en ypperlig sejler, der foretog en række overordentlig hurtige og heldige rejser. I 1897 gik den således fra Port Elisabeth i Sydafrika til Portland Oregon i Nordamerika på 55 dage, fra sidstnævnte plads til Oueenstown på Irland på 114 dage, og i 1913 sejrede den overlegent i en kapsejlads med fire deltagere, en dansk, en norsk og to større franske jern- eller stålsejlskibe fra den chilensiske havneby Tocopilla til Falmouth i den engelske Kanal. Især salpeterfarten var jo berømt for sine rekordsejlere, og her hævdede Fanøskibe som ”Havila" sig med glans.
1887 pr. 1. januar ser hele Fanøs skibsflåde således ud (efter „Flagbogen") :
Nordby:
Galease |
Karen Elida |
26 R. T. |
N.S.Madsen |
Galease |
Nordby |
27 |
M. J. Mortensen |
Galease |
Bernhard |
27 R. T. |
P. Cl. Pedersen |
Kuf |
Fortuna |
30 |
J. N. Jessen |
Skonnert . |
Ellen |
39 |
N. J. Mathiasen |
Tjalk |
Marie Cathrine |
42 |
J. J. Toft |
Galease |
Karen |
56 |
J. H. M. Toft |
Skonnert |
Anne |
99 |
|
Skonnert. |
Acme |
101 |
|
Skonnert. |
Dorthea |
108 |
M. J, Mortensen |
Skonnert. |
Maria |
109 |
N. H. Svarrer |
Skonnertbrig. |
Marie Petræus. |
113 |
H. L. Beck |
Skonnertbrig. |
Mette |
117 |
J. N. Jessen |
Skonnert |
Ane Cathrine |
120 |
Math. S. Jepsen |
Skonnert |
Ane Kjerstine |
124 |
N. H. Svarrer |
Skonnertbrig |
Anne Johanne |
133 |
J. M. Sørensen |
Skonnertbrig |
Hansine Marie |
134 |
H. J. Mathiasen |
Skonnert |
Emanuel |
140 |
Sv. Clausen |
3m. Skonnert |
Barsø |
141 |
P. Poulsen |
Skonnertbrig |
Dorthea |
142 |
P. J. Brinck |
Skonnertbrig |
Johanne |
145 |
H. Jessen. |
Skonnertbrig |
Maren |
150 |
M. N. Madsen. |
Skonnertbrig |
Cathrine |
156 |
P. Ank. Poulsen. |
Skonnertbrig |
Margrethe |
159 |
S. J. Farup. |
Skonnertbrig |
Clara |
162 |
A. Riber |
Skonnertbrig |
Cathrine |
163 |
S. A. Dam |
Skonnertbrig |
Maren |
166 |
N. J. Svarrer |
Skonnertbrig |
Argus |
166 |
M. N. Thing |
Skonnertbrig |
Argus |
166 |
L. Svendsen |
Skonnertbrig |
Jørgiane Anne |
167 |
J. H. Poulsen. |
Brig . |
Dorthea |
171 |
H. Christiansen |
Skonnertbrig |
Anne |
171 |
M. N. Poulsen |
Skonnertbrig |
Røhl |
172 |
M. H. Mortensen |
Brig |
Anne Marie |
176 |
P. N. Harrebye |
Skonnertbrig |
Anne Cathrine |
178 |
M. A. Warrer |
Skonnertbrig |
Margrethe |
178 |
M. J. Kolster. |
Skonnertbrig |
Afma |
190 |
P. S. Ankersen |
Skonnertbrig |
Venus |
190 |
C. P. Holm. |
Brig |
Anne Cathrine |
193 |
N. Ankersen |
Brig |
Marie |
198 |
C. C. Nielsen |
Brig |
Ingmar |
204 |
A. H. Jørgensen |
Brig |
Clara Andrea |
217 |
P. H. Terkelsen |
Brig |
Fanø |
227 |
M. N. Mortensen |
Brig |
Anne Jørgiane II |
227 |
M. N. Mathiasen |
Brig |
Cecilie |
227 |
M. M. Nørby |
Brig |
Cathrine |
227 |
M. M. Rødgård |
Brig |
Sørane |
229 |
J. N. Hansen |
Brig |
Claus |
240 |
H. H. Clausen |
Brig |
Louise |
243 |
P.M.Pedersen |
Brig |
Ines Røhl |
248 |
Th. M. Andersen |
3 m. Sk. |
Sørine |
252 |
P. H. Clausen |
Brig |
Johanne |
258 |
J. P. Clausen |
Brig |
Medor |
266 |
H. Svarrer |
Brig |
Coquette |
281 |
M.J.Nielsen |
Brig |
Nordby |
290 |
N. H. Kallesen |
3 m. Sk. |
Ameta |
292 |
S. A. Winther |
Brig |
Dorane |
299 |
A. H. Rødgård |
3 m. Sk . |
Verdande |
299 |
D. H. Duysen |
3 m. Sk |
Agur |
300 |
H. A. Mathiasen |
Brig |
Crimhilde |
326 |
L. A. Mathiasen |
Skbr |
Brunhilde |
360 |
M. M. Andersen |
Bark |
Dora |
361 |
Jg. N. Hansen |
Bark |
Embla |
384 |
P. L. Winther |
I alt 63 skibe med en drægtighed af 11,502 Reg. Tons.
Sønderho:
Galease |
Maren |
13 R. T. |
J. H. Jessen. |
Galease |
Emma |
15 |
M. J. Ibsen. |
Galease |
Karen |
16 |
Jens Andersen. |
Slup |
Nr. 27 |
16 |
A. N. Kromann |
Galease |
Anne Caroline |
41 |
H. Lydom. |
Skonnert |
Emanuel |
62 |
Ant. J. Mikkelsen |
Galease |
Familien |
69 |
N. H. Thøgersen |
Skonnert |
Anne Marie |
85 |
H. Hansen. |
Skonnert |
Camilla |
88 |
Jes Pedersen. |
Skonnert |
Håbet |
89 |
N. Nielsen. |
Skonnert |
Anne |
89 |
Th. S. Thomsen |
Skonnert |
Neffer |
89 |
J. N. Jepsen. |
Skonnert |
Lene |
91 |
Joh. Nielsen |
Skonnert |
Brødrene |
96 |
Jeppe Jessen |
Skonnert |
Anne |
101 |
P. M. Brinch. |
Skonnert |
Otto |
103 |
N. H. Fischer. |
Skonnert |
Fides |
112 |
Chr. Jensen. |
Skonnert |
Brage |
114 |
P. Calle Larsen. |
Skonnert |
Maren |
122 |
S. A. Sørensen. |
Skonnert |
Abba |
125 |
S. L. Harreby. |
Skbr |
Mary |
128 |
Jes Mikkelsen |
Skbr |
Mette Cathrine |
132 |
S. A. Fischer. |
Skbr |
Union |
135 |
P. N. Harby. |
Skbr |
Fausingø |
146 |
Jens Svendsen |
Skbr |
Nielsine |
151 |
N. H. Brinch. |
Skbr |
Familiens Håb |
151 |
N. Nissen. |
Skbr |
Anne Charlotte |
153 |
H. S. Pedersen. |
Skonnert |
Renner |
155 |
P.Thomsen |
Skbr |
Anne Cathrine |
156 |
J. W. Meinertz. |
Skbr |
Dorthea Marie |
156 |
Th, H. Brinch. |
Brig |
Familiens Håb |
163 |
N. M. Kromann. |
Brig |
Christiane |
195 |
P. S. Mortensen. |
Skbr. |
Karen |
200 |
J. M. Knudsen |
Skbr |
Edelene |
218 |
H. N. Jerne. |
Brig |
Ane |
218 |
H. F. Brinch |
Brig |
Birgitte Gjøe |
296 |
N. H. Anthonisen. |
Bark |
H. C. Berg |
360 |
N. J. Outzen. |
Bark |
Christine |
394 |
N. Hansen. |
Bark. |
Glad |
399 |
L. H. Lauridsen |
Jernbark |
Lucayas |
445 |
A. M. Knudsen |
Jernbark |
Hoang Ho |
544 |
S. Meinertz |
Jernbark |
Sagitta |
573 |
Mads N. Brinch |
1888 pr. 1. januar har hele Fanø 124 skibe m. en drægtighed af 16,337 Reg. Tons.
12 er forliste, 6 er solgte og 2 er ophuggede, 2 er tilkøbte.
1890 pr. 1. januar har hele Fanø 112 skibe m. en drægtighed af 22,986 Reg. Tons.
7 er forliste, 12 er solgte og 2 er ophuggede, 14 er tilkøbte.
1891 pr. 1. januar har hele Fanø 119 skibe m. en drægtighed af 23,349 Reg. Tons.
6 er forliste, 4 er solgte, 15 er tilkøbte og 1 er nybygget.
1894 pr. 1. januar har hele Fanø 124 skibe m. en drægtighed af 41,109 Reg. Tons.
5 er forliste og 3 er solgte, 4 er tilkøbte og 4 er nybyggede.
1896 pr. 1. januar har hele Fanø 128 skibe m. en drægtighed af 41,109 Reg. Tons.
4 er forliste og 2 er solgte, 10 er tilkøbte og 1 er nybygget. Fanø var nu det sted i provinsen, der havde den største tonnage.
Jernbark ”Tercera”, 1024 r.t., forlist 1906. ført af H. M. Beck, Nordby