Mitfanoe
Anna, skonnert, NDRC, Nordby

 

 

ship-18-500x332 Skibsdata

 

 

 

 

Navn

 Anna

Drægtighed KL

 

Hjemsted

 Nordby

Brutto tons

 364,30

Type

 Skonnert

Netto tons

 343

Kendingsbogstaver

 NDRC

Længde

 125,8

Byggeår

 1880

Bredde

 24,3

Bygmester

 

Dybde

 12,7 fod

Byggested

 Brake

Forhudning

 Gult metalforhudet

 

 

Bygget på

 Eg

 

 

Skibsfører(e)

Ført

Reder(e)

Reder for

Jens Jensen Clausen

Niels Jepsen

 

 

1889 - 1903

A/S Peder Nielsen Harreby, Nordby

 1889 - 1903

 

 Anna,-3m-skonnert---1120---NDRC

 Bygget i Brake i 1880, bilbrev haves ikke.

Købt fra Blankenese d. 1.8 1889 for 46 500 reichsmark af skibsreder Peder Nielsen Harreby, solgt igen af Peder Nielsen Harreby d. 20.8 1889 til A/S " Tremastet skonnert Annas Rederi" for 61.600 kr. med Peder Nielsen Harreby som bestyrende reder og skibsfører Jens Jensen Clausen som medbestyrer.
Skiber forliste i 1903, det beskæftigedes hovedsageligt i fart mellem Rio Grande og New York
Nedenunder findes fortælling af skibsfører Jens Jensen Clausen:
Den 9. januar 1899 afgik skibet fra Lagino de Terminos i Mexico med en ladning mahogni bestemt for Quenstown for ordre og førtes på denne rejse af Niels Jepsen.
 

 

anna.11
 

Under et ophold i New York i begyndelsen af dette århundrede blev "Anna" fuldstændigt afmastet ved et mærkværdigt uheld. Herom fortæller kaptajn Jes Thomsen følgende:

„I juni 1901 fik jeg hyre med "Anna" som ungmand og rejste derefter over til Ellesmere Port ved Manchesterkanalen, hvor skibet lå i flydedok. Da vi var færdige, afgik vi til Cardiff, hvor vi lastede kul til Rio Grande do Sul i Brasilien. Efter 2 måneders rejse ankom vi til Rio Grande, og efter udlosningen indtog vi sandballast og begyndte at laste tørrede huder til New York. Vi sejlede mellem Rio Grande og New York i 2 år. Den sydgående last fra New York til Brasilien var altid petroleum i kasser og retur­lasten huder.

På en af rejserne, mens vi lå og lossede i Brooklyn. fik vi ordre til at forhale til en anden pier for at losse sandballasten. En slæbebåd og lodsen kom om bord og slæbte skibet agterover ud på floden, hvor vi skulle dreje.

Slæbebåden lod slæberen gå agter og dampede hen til stævnen for at få en trosse. (Det skal bemærkes, at strømmen var for indgående hen under Manhattan broen). Idet slæbebåden gik frem. sprængtes trossen, og inden slæbebåden fik en anden trosse ført over, drev strømmen "Anna" hen under broen ved den ene side. og der var uheldigvis ikke højde nok til masterne. I løbet af en halv time blev "Anna" fuldstændigt afrigget, master og ræer brækkede og faldt ned over skibet og i vandet, ligesom roret tørnede mod en lægter, der sank. Heldigvis var der ingen af "Anna's" besætning, som kom noget til. Skibshunden sprang over bord, men linen var for kort, så hun­den blev hængende ude på skibssiden, og vi fik den hurtigt halet op, der var ingenting sket med hunden.Slæbebåden slæbte derefter skibet hen til pieren, hvor vi skulle losse vandballasten. På kajen stod der sort af nysgerrige mennesker, og vi hørte dem sige: „What weather she has had"."

 

anna12

 

Skibets sidste rejser var følgende: Den 27. februar 1903 afsejledes fra Rio Grande til New York med ankomst 18. maj 1903.

 

Den 9. juni afsejlede Anna atter fra New York til Rio Grande lastet med 400 tons petroleum. rejsen gik godt, indtil skibet ankom til den beryg­tede barre ved Indsejlingen til Rio Grande, hvor det under bugsering grundstødte og måtte forlades af sin besætning den 10. september 1903.

 

Skibet kondemneredes og solgtes for 11.000 kr.

 

 

Kilder: Kromann, Rosendahl + F.Holm-Petersen

 

Relaterede artikler

Gå til top

End Of Slide Box