![]() |
Skibsdata |
|
Navn |
Acme |
Drægtighed KL |
|
Hjemsted |
Nordby |
Brutto tons |
139,29 |
Type |
Skonnert |
Netto tons |
130 |
Kendingsbogstaver |
NKLW |
Længde |
81,7 |
Byggeår |
1873 |
Bredde |
20,7 |
Bygmester |
Niels Nielsen |
Dybde |
10,9 |
Byggested |
Nordby |
Forhudning |
|
|
|
Bygget på |
Kravel på eg |
Skibsfører(e) |
Ført |
Reder(e) |
Reder for |
Winther Jensen Rødgaard, Brinck, Andreas Pedersen Thøgersen, Frederik Andreas Fack og Hans Jensen Rødgaard |
1873 - 1886 |
A/S "Skonnerten Acme's Rederi" |
1873 - 1886 |
Skonnerten "Acme" blev bygget i Nordby i 1873 hos skibsbygmester Niels Nielsen iht. til bilbrev dateret d.8.8 1873 til A/S "Skonnerten Acmes rederi", stiftet d. 2.8 1873 med skibfører Winther Jensen Rødgaard som bestyrende reder
Efter Winther Jensen Rødgaards død i 1878 blev købmand Niels Hansen Ende bestyrende reder.
Han afløses i 1883 af skibsfører Hans Jensen Rødgaard som bestyrende reder
Dette skib sejlede i farten på Sydafrika og blev efter et havari kondemneret i Port Natal i marts 1886..
Slettet fra dansk register d. 6.3 1886
Kilde: F. Holm-Petersen og Nordby sognearkiv
Fanø Ugeblad 1875
Kaptajn Brinck af Fanø, skonnerten "Acme" NKLW, har landsat den norske besætning fra barken "Trio" af Drammen i Frederikshavn. Barken blev forladt i Nordsøen ca. 30 miles vest af Horns Rev.
--------
Iflg. F. Holm-Petersen, 1880
Barkskibet "Svanen", ført af kaptajn C.C. Sørensen af Aalborg ankom til Rio de Janeiro d. 30.4 1880 efter 43 dages rejse fra Marseille og indbragte tillige skonnerten "Acme" NKLW, ført af kaptajn Hans Jensen Rødgaard af Fanø.
Den 29.4, da "Svanen" var Rio ca. 10 mil nær, observeredes en skonnert med nødsignal. Det viste sig at være "Acme", der havde ild i lasten, som bestod af hamp og svovl i fustager.
Kl. 5 om eftermiddagen gik kaptajn Sørensen med 4 mand af sin besætning ombord i "Acme" for at assistere med slukning og overbordkastning, men røg og hede var for stærk, til at man kunne få det mindste op af lugerne.
Da natten var var forhånden, besluttede man at tætne lugerne så godt som muligt for at kvæle ilden indtil dagens frembrud, og det lykkedes.
Ved signaler holdtes skibene tæt på hinanden natten over og om morgenen d. 30.4 gik kaptajn Sørensen med 3 mand atter ombord i "Acme". Der gjordes klar til at åbne alle luger og til at hugge hul i "Acmes" dæk, hvorefter der afsendtes båd efter flere folk fra "Svanen"
På dette skib blev nu kun styrmanden, kokken og kaptajnens hustru tilbage.
Folkene kom hurtigt ombord i "Acme" og arbejdet fortsattes med i alt 14 mand. Det lykkedes i de følgende timer at få en del af lasten smidt overbord, hvorefter det lykkedes "Svanen" at indbugsere "Acme" til Rio.
-------
Ifølge F. Holm-Petersen vedr. skonnert "Acme" NKLW
Iflg. anmeldelse af 5.3 1886 er dette skib efter at være kondemneret i Port Natal blevet solgt til en i Port Natal bosiddende mand for 2988 kr.
Skibsefterretninger – ”Acme”, skonnert, NKLW
År |
Kaptajn |
Havne mm. |
1879 |
H.J. Rødgaard |
Ankom 21.8 til Cuxhaven fra Charleston, USA |
” |
” |
Afsejlede 12.10 fra Hamburg til Santos |
1880 |
” |
Afsejlede 18.5 til Rio de Janeiro til Mosel Bay |
” |
” |
Afsejlede 26.6 fra Mosel Bay til Port Natal |
” |
” |
Ankom 16.7 til Port Natal fra Mosel Bay |