Mitfanoe
Acme, skonnert, NKLW, Nordby

 

ship-18-500x332 Skibsdata

 

 

 

Navn

 Acme

Drægtighed KL

 

Hjemsted

 Nordby

Brutto tons

 139,29

Type

 Skonnert

Netto tons

 130

Kendingsbogstaver

 NKLW

Længde

 81,7

Byggeår

 1873

Bredde

 20,7

Bygmester

 Niels Nielsen

Dybde

 10,9

Byggested

 Nordby

Forhudning

 

 

 

Bygget på

 Kravel på eg

 

 

Skibsfører(e)

Ført

Reder(e)

Reder for

Winther Jensen Rødgaard, Brinck, Andreas Pedersen Thøgersen, Frederik Andreas Fack og Hans Jensen Rødgaard

               1873 - 1886

 A/S "Skonnerten Acme's Rederi"

 1873 - 1886

 

Skonnerten "Acme" blev bygget i Nordby i 1873 hos skibsbygmester Niels Nielsen iht. til bilbrev dateret d.8.8 1873 til A/S "Skonnerten Acmes rederi", stiftet d. 2.8 1873 med skibfører Winther Jensen Rødgaard som bestyrende reder

 

Efter Winther Jensen Rødgaards død i 1878 blev købmand Niels Hansen Ende bestyrende reder.

Han afløses i 1883 af skibsfører Hans Jensen Rødgaard som bestyrende reder

 

Dette skib sejlede i farten på Sydafrika og blev efter et havari kondemneret i Port Natal i marts 1886..

 

Slettet fra dansk register d. 6.3 1886

 

Kilde: F. Holm-Petersen og Nordby sognearkiv

 

 

Fanø Ugeblad 1875


Kaptajn Brinck af Fanø, skonnerten "Acme" NKLW, har landsat den norske besætning fra barken "Trio" af Drammen i Frederikshavn. Barken blev forladt i Nordsøen ca. 30 miles vest af Horns Rev.
--------
Iflg. F. Holm-Petersen, 1880


Barkskibet "Svanen", ført af kaptajn C.C. Sørensen af Aalborg ankom til Rio de Janeiro d. 30.4 1880 efter 43 dages rejse fra Marseille og indbragte tillige skonnerten "Acme" NKLW, ført af kaptajn Hans Jensen Rødgaard af Fanø.
Den 29.4, da "Svanen" var Rio ca. 10 mil nær, observeredes en skonnert med nødsignal. Det viste sig at være "Acme", der havde ild i lasten, som bestod af hamp og svovl i fustager.

Kl. 5 om eftermiddagen gik kaptajn Sørensen med 4 mand af sin besætning ombord i "Acme" for at assistere med slukning og overbordkastning, men røg og hede var for stærk, til at man kunne få det mindste op af lugerne.
Da natten var var forhånden, besluttede man at tætne lugerne så godt som muligt for at kvæle ilden indtil dagens frembrud, og det lykkedes.
Ved signaler holdtes skibene tæt på hinanden natten over og om morgenen d. 30.4 gik kaptajn Sørensen med 3 mand atter ombord i "Acme". Der gjordes klar til at åbne alle luger og til at hugge hul i "Acmes" dæk, hvorefter der afsendtes båd efter flere folk fra "Svanen"

På dette skib blev nu kun styrmanden, kokken og kaptajnens hustru tilbage.


Folkene kom hurtigt ombord i "Acme" og arbejdet fortsattes med i alt 14 mand. Det lykkedes i de følgende timer at få en del af lasten smidt overbord, hvorefter det lykkedes "Svanen" at indbugsere "Acme" til Rio.
-------
Ifølge F. Holm-Petersen vedr. skonnert "Acme" NKLW


Iflg. anmeldelse af 5.3 1886 er dette skib efter at være kondemneret i Port Natal blevet solgt til en i Port Natal bosiddende mand for 2988 kr.

 

 

Skibsefterretninger – ”Acme”, skonnert, NKLW

År

Kaptajn

Havne mm.

1879

H.J. Rødgaard

Ankom 21.8 til Cuxhaven fra Charleston, USA

Afsejlede 12.10 fra Hamburg til Santos

1880

Afsejlede 18.5 til Rio de Janeiro til Mosel Bay

Afsejlede 26.6 fra Mosel Bay til Port Natal

Ankom 16.7 til Port Natal fra Mosel Bay

 

Relaterede artikler

Gå til top

End Of Slide Box