![]() |
Skibsdata |
|
Navn |
Anna |
Drægtighed KL |
|
Hjemsted |
Nordby |
Brutto tons |
364,30 |
Type |
Skonnert |
Netto tons |
343 |
Kendingsbogstaver |
NDRC |
Længde |
125,8 |
Byggeår |
1880 |
Bredde |
24,3 |
Bygmester |
Dybde |
12,7 fod |
|
Byggested |
Brake |
Forhudning |
Gult metalforhudet |
|
|
Bygget på |
Eg |
Skibsfører(e) |
Ført |
Reder(e) |
Reder for |
Jens Jensen Clausen Niels Jepsen |
1889 - 1903 |
A/S Peder Nielsen Harreby, Nordby |
1889 - 1903 |
Bygget i Brake i 1880, bilbrev haves ikke.
Under et ophold i New York i begyndelsen af dette århundrede blev "Anna" fuldstændigt afmastet ved et mærkværdigt uheld. Herom fortæller kaptajn Jes Thomsen følgende:
„I juni 1901 fik jeg hyre med "Anna" som ungmand og rejste derefter over til Ellesmere Port ved Manchesterkanalen, hvor skibet lå i flydedok. Da vi var færdige, afgik vi til Cardiff, hvor vi lastede kul til Rio Grande do Sul i Brasilien. Efter 2 måneders rejse ankom vi til Rio Grande, og efter udlosningen indtog vi sandballast og begyndte at laste tørrede huder til New York. Vi sejlede mellem Rio Grande og New York i 2 år. Den sydgående last fra New York til Brasilien var altid petroleum i kasser og returlasten huder.
På en af rejserne, mens vi lå og lossede i Brooklyn. fik vi ordre til at forhale til en anden pier for at losse sandballasten. En slæbebåd og lodsen kom om bord og slæbte skibet agterover ud på floden, hvor vi skulle dreje.
Slæbebåden lod slæberen gå agter og dampede hen til stævnen for at få en trosse. (Det skal bemærkes, at strømmen var for indgående hen under Manhattan broen). Idet slæbebåden gik frem. sprængtes trossen, og inden slæbebåden fik en anden trosse ført over, drev strømmen "Anna" hen under broen ved den ene side. og der var uheldigvis ikke højde nok til masterne. I løbet af en halv time blev "Anna" fuldstændigt afrigget, master og ræer brækkede og faldt ned over skibet og i vandet, ligesom roret tørnede mod en lægter, der sank. Heldigvis var der ingen af "Anna's" besætning, som kom noget til. Skibshunden sprang over bord, men linen var for kort, så hunden blev hængende ude på skibssiden, og vi fik den hurtigt halet op, der var ingenting sket med hunden.Slæbebåden slæbte derefter skibet hen til pieren, hvor vi skulle losse vandballasten. På kajen stod der sort af nysgerrige mennesker, og vi hørte dem sige: „What weather she has had"."
Skibets sidste rejser var følgende: Den 27. februar 1903 afsejledes fra Rio Grande til New York med ankomst 18. maj 1903.
Den 9. juni afsejlede Anna atter fra New York til Rio Grande lastet med 400 tons petroleum. rejsen gik godt, indtil skibet ankom til den berygtede barre ved Indsejlingen til Rio Grande, hvor det under bugsering grundstødte og måtte forlades af sin besætning den 10. september 1903.
Skibet kondemneredes og solgtes for 11.000 kr.
Kilder: Kromann, Rosendahl + F.Holm-Petersen