Skibsdata |
|
Navn |
C.M. Sauerland |
Drægtighed KL |
|
Hjemsted |
Sønderho |
Brutto tons |
253 |
Type |
Skonnert |
Netto tons |
222 |
Kendingsbogstaver |
NGQL |
Længde |
112,4 |
Byggeår |
1886 |
Bredde |
24,4 |
Bygmester |
Dybde |
9,8 |
|
Byggested |
Gävle |
Forhudning |
Gult metalforhudet |
|
|
Bygget på |
Eg og fyr |
Skibsfører(e) |
Ført |
Reder(e) |
Reder for |
Peder Mathiesen Brinch |
1886 - 1895 |
N.H. Brinch m. fl., Sønderho |
1886 - 1895 |
"C.M. Saurland søsattes i Gävle i Sverige i 1886 for A/S Niels Hansen Brinch i Sønderho.
Den 20. juli 1894 afsejlede skibet fra Hamburg lastet med stykgods til Rio Grande do Sul og Porto Alegre. Efter at have losset en del af ladningen i Rio Grande afsejledes 19. oktober 1894 til Porto Alegro med lods om bord.
Grundet modvind og modgående hård strøm besluttede lodsen sig til at sejle gennem Estreito Kanalen, et 200 fod bredt sejlløb, hvor der var en dybde fra 9 til 9 9 ½ fod.
Den 25. oktober 1894 kl. 0600 grundstødte "C. M. Sauerland", der stak 8 ½ fod, hårdt, og som det senere erfaredes, på en bunke jernbaneskinner, der hidrørte fra et forlist skib. Skibet blev læk og havde kort efter 3 ½ fod vand i rummet.
For at redde skib og last besluttedes det at landsætte skonnertbriggen, men den var da løbet fuld af vand. Det lykkedes senere to slæbedampere fra Rio Grande at få skibet af grunden og bringe det tilbage til Rio Grande den 5. november 1894. Efter at ladningen var blevet udlosset, blev skibet besigtiget, men da reparationen af dette langt ville overstige værdien, blev det kondemneret, hvilket dog først skete den 5. april 1895.
Under hele denne lange periode var besætningen om bord idet assuranceagenten ikke ville eller kunne træffe nogen endelig afgørelse. Der var en besætning på 8 mand.
Kilde F. Holm-Petersen + Schneider