Skibsdata |
|
Navn |
Martha |
Drægtighed KL |
|
Hjemsted |
Sønderho |
Brutto tons |
411,74 |
Type |
Bark |
Netto tons |
367 |
Kendingsbogstaver |
NFLG |
Længde |
147,6 |
Byggeår |
1892 |
Bredde |
24,9 |
Bygmester |
Schømer, Jensen & Co. |
Dybde |
13,1? |
Byggested |
Tønning |
Forhudning |
|
|
|
Bygget på |
Jern |
Skibsfører(e) |
Ført |
Reder(e) |
Reder for |
Niels Nissen, Laurits Frederik Brinch, Hans Lydom Møller og Thomas Brinch Fischer |
1892 - 1917 |
A/S "Marthas Rederi" |
1892 - 1917 |
Barken "Martha" blev bygget i Tønning i 1892, byggeprisen i 1892 var 110 000 RMK.
Det blev bygget af skibsbygmester Schømer, Jensen og Co. iflg. bilbrev dateret d. 5.7 1892 til A/S "Marthas Rederi", stiftet d. 15.8 1892 i Sønderho med skibsreder Anders Mathias Knudsen som bestyrende reder og Jens Svendsen som medbestyrer.
Skibet fik et omskifteligt liv med flere ulykker, hvoraf det sidste blev dets endeligt.
Skibet forliste i efteråret 1917, formentligt nær Island og et følge af krigshandlinger, alle ombordværende anses for omkommet.
Kilde: F. Holm-Petersen og Rosendahl
3 mastet bark ”Martha”, hjemsted Sønderho
Registreringsbogstaver: NFLG
Bygget i 1892 i Tønning, Tyskland hos Schømer Jensen & Co. Tønning iflg. bilbrev af 5.juli 1892
Dækkenes antal:1 – Masternes antal: 3 – Forskibet: Middelfyldigt skrog med krølle, agterskibet rundt spejl, bygget klink af stål, inderklædning ufuldstændig.
Registreret d. 1. januar 1894 i henhold til lovens § 69. Indregistreringscertifikat dateret d. 7. 9 1892.
Aktieselskabet ”Martha’s Rederi”, dateret Tønning d. 5. juli 1892, registreret 1. januar 1894, selskabets hjemsted: Sønderho, kontorlokale Sønderho.
Bestyrende reder: Anders Mathias Knudsen, skibsreder Sønderho. Bestyrende reder iflg. anmærkning d. 20. august 1892.
1. I stedet for Jens Svendsen, der er afgået ved døden er iflg. generalforsamlingens beslutning af 12. april 1907, Søren Andersen Fischer, skibsreder, Sønderho tiltrådt som medlem af bestyrelsen.
2. Søren Andersen Fischer er afgået ved døden og i hans sted er iflg. generalforsamlingens beslutning af 3. juni 1917 bogholder Hans Harreby Knudsen, Esbjerg, tiltrådt som medlem af bestyrelsen, anm. reg. 16.juli 1917.
Kendingsmål:
Længde: 147’ 6 – Bredde: 24’9 – Dybde: 13’1
Tonnage:
Rummet under hoveddæk |
33587,82 kubikfod |
366,72 ton |
1037,82 kubikmeter |
Halvdæk, agter |
2481,60 kubikfod |
27,09 ton |
76,66 kubikmeter |
2 side ruf for |
266,69 kubikfod |
2,91 ton |
8,24 kubikmeter |
Ruf, agter |
1214,51kubikfod |
13,26 ton |
37,53 kubikmeter |
Tillæg for luger |
|
1,76 ton |
4,98 kubikmeter |
Bruttotonnage |
|
411,74 ton |
1165,23 kubikmeter |
Fradrag for folkerum:
Sovekahyt |
6.01 ton |
I alt: 44,74 ton = 126,61 kubikmeter |
Folkerum |
10,10 ton |
|
2.styrmand |
2,75 ton |
|
Kok |
2,31 ton |
|
Messe, officerer |
2,58 ton |
|
WC, officerer |
2,58 ton |
|
WC, mandskab |
0,54 ton |
|
Kabys |
3,16 ton |
|
Lanterner |
0,94 ton |
|
Malerrum |
1,43 ton |
|
Kul, rum |
5,08 ton |
|
Sejlkøje |
13,86 ton |
”Martha” forliste i efteråret 2017, formentlig oppe under Island.
Min onkel, Thomas Brinch-Fischer, ejede skibet og førte det, da det forliste på vej til Århus med en kornladning.
Ovenstående materiale vedrørende bilbrev og målinger er samlet af Knud Brinch-Fischer, Esbjerg.
--------------Skibsefterretninger – iflg. Fanø Ugeblad
År |
Kaptajn |
Havne mm. |
1904 |
|
Ank. 14.1 til Marseille, kapt. Nissen var død på rejsen d. 12.12 1903 |
” |
L.F. Brinch |
Afg. 5.3 fra Marseille til Rio de Janeiro |
” |
” |
Ank. 5.3 til Rio de Janeiro |
” |
” |
Afg. 29.6 fra Rio til Port Elisabeth |
” |
” |
Ank. 12.8 til Port Elisabeth |
” |
” |
Afg. 7.11 fra Rio Grande do Sul til Barbados |
|
|
|
1906 |
Hans Lydom Møller |
Er prajet d. 22.10 på 4 S og 32 v, alt vel om bord |
|
|
|
1907 |
Hans Lydom Møller |
Ank. 5.1 til Altona fra Rio Grande do Sul |
” |
Th. Brinch Fischer |
Afg. 5.5 fra Hamborg til Cardiff |
” |
” |
Ank. 14.5 til Cardiff |
” |
” |
Ank. 6.8 til Rio Grande do Sul fra Cardiff |
3.12 |
“ |
Ank. 3.12 til Falmouth fra Rio Grande do Sul, afg. samme dag |
|
|
|
1908 |
” |
Ank. 13.1 i Hamborg fra Falmouth |
” |
” |
Afg. 11.2 fra Hamburg til Cadiz |
” |
” |
Ank 8.3 til Cadiz fra Hamborg |
” |
” |
Ank. 6.5 i Rio Grande do Sul fra Cadiz (49 dages rejse) |
“ |
“ |
Afg. 15.7 fra Rio Grande do Sul til Falmouth for ordre |
” |
” |
Ank. 31.8 i Falmouth |
” |
” |
Afg. 22.9 fra Falmouth til Le Havre |
” |
” |
Afg. 12.10 fra Le Havre til Cadiz |
” |
” |
Ank. 27.10 i Cadiz fra Le Havre |
” |
” |
Afg. 6.11 fra Cadiz til Rio Grande do Sul |
” |
” |
Ank. 23.12 i Rio Grande do Sul |
|
|
|
1909 |
“ |
Afg. 27.7 fra Liverpool til Rio Grande do Sul |
” |
” |
Ank. 22.9 i Rio Grande do Sul fra Liverpool |
|
|
|
1910 |
” |
Afg. 9.1 fra Rio Grande do Sul til Liverpool |
” |
” |
Afg. 10.5 fra Liverpool til Rio Grande do Sul |
” |
” |
Ank. 29.6 i Rio Grande do Sul fra Liverpool |
” |
” |
Afg. 30.8 fra Rio Grande do Sul til Plymouth |
“ |
“ |
Ank. 4.11 i Plymouth – afg. 11.11 til Hamborg |
” |
” |
Afg, 20.12 fra Hamborg til Cadiz |
|
|
|
1911 |
” |
Ank. 13.1 i Cadiz – afg. 22.1 til Rio Grande do Sul |
” |
” |
Ank. 13.3 i Rio Grande do Sul – afg. 13.5 til Rio Hache, Columbia |
“ |
“ |
Ank. 24.6 til Rio Hache – afg. 27.7 til Hamburg |
” |
” |
Ank. 21.9 til Hamburg – afg. 15.10 til Rio Grande do Sul |
” |
” |
Ank. 17.12 til Rio Grande do Sul |
|
|
|
1912 |
” |
Ank. 9.3 til Barbados fra Rio Grande do Sul |
” |
” |
Afg. fra Cuba 31.5 til Le Havre |
” |
” |
Ank. 30.6 til Le Havre – afg. 21.7 til Gaston |
” |
” |
Afg. 11.8 fra Gaston til Rio Grande do Sul |
” |
” |
Ank. 16.10 til Rio Grande do Sul |
|
|
|
1913 |
“ |
Ank. 14.4 Til Liverpool fra Rio Grande – afg. 17.6 til Penedo |
|
|
|
1914 |
” |
Ank. 2.6 til Rio Hache fra Penedo |
” |
” |
Afg. 28.6 fra Rio Hache til Falmouth for ordre |
” |
” |
Ank. 28.7 til Hamburg via Falmouth |
|
|
|
1915 |
” |
Afg. 8.3 fra Esbjerg til Cuba via Cadiz |
” |
” |
Afg. 24.4 fra Cadiz til Island |
” |
” |
Afg. 21.6 fra Island til Canada |
” |
” |
Afg. 1.8 fra Canada til Liverpool |
” |
” |
Ank. 5.12 til Cadiz fra Liverpool |
|
|
|
1916 |
” |
Afg. 11.1 fra Cadiz til Rio Grande do Sul |
” |
” |
Afg. 15.5 fra Rio Grande do Sul til New York |
“ |
“ |
Ank. 18.7 til New York |
“ |
“ |
Afg. 13.9 fra Canada til Liverpool via Queenstown |
” |
” |
Ank. 16.10 til Liverpool |
|
|
|
1917 |
” |
Afg. 6.1 fra Cadiz til Rio Grande do Sul |
” |
” |
Afg. 28.6 fra Rosario til Aarhus, barken forsvandt på rejsen |