Skibsdata |
|
Navn |
Anna og Mathias |
Drægtighed KL |
|
Hjemsted |
Nordby |
Brutto tons |
259 |
Type |
Brig |
Netto tons |
247 |
Kendingsbogstaver |
NCLF |
Længde |
113,4 |
Byggeår |
1890 |
Bredde |
23,3 |
Bygmester |
Søren Abrahamsen |
Dybde |
12,2 |
Byggested |
Nordby |
Forhudning |
|
|
|
Bygget på |
Eg og fyr |
Skibsfører(e) |
Ført |
Reder(e) |
Reder for |
Niels Madsen, Christian Christiansen Sørensen og Vilhelm Boysen Eriksen |
1890 - 1901 |
Mathias Nielsen Mathiasen M.N. Andersen, Aarhus |
1890 - 1901 1901 - 1910 |
Anna og Mathias" var rigget som brig og byggedes i Nordby 1890 af skibsbygmester Søren Abrahamsen til skibsreder Mathias Nielsen Mathiasen m. fl., Nordby. Den målte 259 tons br. og førtes af kaptajn Niels Madsen.
Skibet var i New York i august 1892 med en last huder fra Rio Grande do Sul, hvorpå det atter returnerede til Brasilien. Efter en mellemrejse på kysten gik skibet til Europa med hudelast. Næste rejse fra Europa gik fra Hamburg til Tahiti, Valparaiso, Cayo, hvorfra turen gik til Falmouth f. o. Lossepladsen blev Hamburg.
I 1896 og 1897 var briggen hovedsagelig i Stillehavsfart. Det var et godt søskib, men ingen hurtigsejler. 9 knob var højdepunktet.
Det hørte til sjældenhederne, at Fanøskibene, efter at de var bygget, nogen sinde senere viste sig ved hjemstedet, og den eneste gang, at "Anna og Mathias" så den hjemlige strand, var, da skibet på en rejse fra Blyth med kul til Esbjerg den 28. november 1898 anløb Fanø Red.
I maj 1901 solgtes briggen i Århus til M. N. Andersen, Århus. Under den nye reder sejlede skibet også på Brasilien.
I april 1910 solgtes det til Norge til Alfred Christiansen i Høllen nær Kristiansand og omdøbtes til "Takma".
Det solgtes i sommeren 1917 og forliste ved Island den 12. december 1917 på rejse fra Reykjavik til Martinique i ballast.
Læs kaptajn Christian Sørensens beretning her: Fra en rejse med briggen "Anna og Mathias" af Fanø 1896 - 1898
Kilde: F. Holm-Petersen, Fanø Sejlskibe, Kis Sharasuvana og Schneider
FOS 4741-4, Anna og Mathias af Nordby, NCLF, i dansk havn
FOS 4741-4, Anne og Mathias, NCLF, BRIG, i Liverpool
Anna og Mathias, Fanø Skibsfarts- og Dragtsamling
Rejser med "Anna & Mathias" fra 1892 til 1901.
Dato afg. |
Destination fra |
Destination til |
Dato ank. |
|
|
|
|
1892 |
|
|
|
|
|
|
|
25. februar 1892 |
Cadiz |
St. Catharina |
12. april 1892 |
|
St. Catharina |
Tur/retur Rio Grande |
19. april 1892 |
|
|
|
|
1. juli 1892 |
Rio Grande |
New York |
22. august 1892 |
9. September 1892 |
New York |
Pelotas |
|
|
|
Rio Grande |
8. december 1892 |
|
|
|
|
1893 |
|
|
|
|
|
|
|
27. januar 1893 |
Rio Grande |
Massero |
|
|
Massero |
Rio Grande |
|
30. juli |
Rio Grande |
Falmouth |
17. december 1893 |
|
|
|
|
|
Hamborg |
Tahiti |
|
|
|
|
|
1894 |
|
|
|
|
|
|
|
5. august 1894 |
Valparaiso |
Cayo |
|
30. September 1894 |
Cayo |
Falmouth f. o. |
13. januar 1895 |
|
|
|
|
1895 |
|
|
|
|
|
|
|
17. januar 1895 |
Falmouth |
Hamborg |
24. januar |
4. april 1895 |
Hamborg |
Guayaquil |
|
|
|
|
|
1896 |
|
|
|
|
|
|
|
16. april 1896 |
Hamborg |
Bahia |
28. maj 1896 |
26. april 1896 |
ud for Cap Finisterre |
|
|
3.maj 1896 |
passeret Maderia |
|
|
6. maj 1896 |
270 N, 21 W |
|
|
10. maj 1896 |
Sct. Antonie i sigte (den vestligste af Cap Verdeøerne) |
|
|
17. maj 1896 |
3 gr. n.b. og 27 gr. v.l |
|
|
4. juli 1896 |
Bahia |
Sydney |
17. september 1896 |
19. juli 1896 |
28 gr. s.b. og 25 gr. v.l |
|
|
19. august 1896 |
64 gr. ø.l og 41 gr. s.b |
|
|
2. september 1896 |
117 gr. ø.l. og 40 gr. s.b |
|
|
10. oktober |
Sydney |
Jaluit (Marshall-øerne) |
14. november 1896 |
|
|
|
|
|
6 måneders fart på øerne for at optage copralast til den tyske hovedstation på Jaluit |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1897: Stillehavsfart |
|
|
|
|
|
|
|
16. maj 1897 |
Jaluit |
Valparaiso |
29. juli 1897 |
6. juni 1897 |
24 gr. s.b. og 171 gr. ø.l |
|
|
15. juni 1897 |
35 gr. s.b. og 176 gr ø.l |
|
|
20. juni 1897 |
35½ gr. s.b. og 169 gr. v.l |
|
|
30. juni 1897 |
35½ gr. s.b. og 141 v.l |
|
|
11. juli 1897 |
34½ gr. s.b. og 117 gr. v.l |
|
|
3.september 1897 |
Valparaiso |
Jaluit |
31. oktober 1897 |
19. september 1897 |
17½ gr. s.b. og 102 v.l |
|
|
26. september 1897 |
15½ gr.s.b. og 121 v.l |
|
|
5. oktober 1897 |
136 gr. v.l. og 12 gr. s.b. Ikke langt fra Marquese øerne |
|
|
10. oktober 1897 |
11 gr. s.b. og 148 gr. v.l
|
|
|
17. oktober 1897 |
5½ gr. s.b. og 166 gr. v. l |
|
|
24. oktober 1897 |
1 gr. s.b. og 176½ gr. ø.l |
|
|
|
|
|
|
|
5 måneders fart på øerne, blandt hvilke nævnes Maloelap og Butaritari |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1898 |
|
|
|
29. marts 1898 |
Jaluit |
Punta Delgado (Azorerene) |
6. august 1898 |
11. maj 1898 |
42½ gr. s.b. og 116 gr. v.l |
|
|
20. maj 1898 |
46 gr. s.b. og 96 gr. v.l. |
|
|
19. juni 1898 |
30 gr. s.b. og 32 gr. v.l |
|
|
18. juli 1898 |
26 gr. n.b. og 34 gr. s.l |
|
|
|
|
|
|
9. august 1898 |
Punta Delgada |
Lissabon |
18. august 1898 |
19. September |
Passeret Prawle Point |
Frederikshavn |
28. september 1898 |
28. November 1898 |
Fanø Rhed fra Blyth |
Esbjerg |
|
|
|
|
|
1899 |
|
|
|
|
|
|
|
1.januar 1899 |
Esbjerg |
Cadiz |
1. februar 1899 |
9. april 1899 |
Rio Grande |
|
|
|
Rio Grande |
Algoa Bay |
4. november 1899 |
|
|
|
|
Maj 1901 |
Solgt til M. N. Andersen, Århus |
|
|