Stormflod
30. august 1923
I Sønderho gik vandet ind i tofterne til nord i byen og mange brønde fyldtes med saltvand. Stendiget der skærmer byen mod øst, fik et stort hul af det mægtige bølgeslag.
Maleriet er udført af Sønderhomaleren Heinrich Dohm i 1924.Et stemningsfuldt syn med de to everter i vinterhi i Sønderho ”havn”. Ifølge Den danske Lods henregnedes Sønderho til vinterhavn i 5. klasse. Hertil krævedes, at der i havnen var mindst fem fod vand, og at skibe kunne oplægges der uden risiko for ødelæggelse af storm og is.
Stormfloden 1928
Vestkysten hærgedes lørdag den 24. november af en stormflod, der kunne stå mål med den store flod i 1909.
Fredag aften ved vejrberetningens udsendelse kl. 19 blev der i radioen stærkt understreget, at der var et voldsomt uvejr i vente. Lørdag morgen ved 8-tiden var vandet allerede på højde med floden i 1923, og da stormfloden ved 10 - 11 tiden nåede sit højdepunkt, gav den som sagt ikke 1909 floden noget efter.
Fanø Ugeblad gav den 1. december følgende beretning om stormfloden:
Fra Sønderho kommer også meldinger om stormflodens meriter. Det store sødige, der beskærmer byens østside, holdt godt, og her kunne vandet ikke komme ind. Derimod trængte det ind til nord i byen. Fra flere ejendomme måtte folk flytte ud og tage husdyrene med sig. Mange brønde er fyldt med saltvand, hvorved vandet ikke i de første måneder er anvendelig til at drikke. Helt ind i byens midte trængte vandet, da det var på sit højeste, det gik således ind i Brugsforeningens bygning (forhen det gamle Missionshus), der er beliggende ved siden af Kromanns Fabriker. Fra havnen bortdrev enkelte småbåde og en større motorbåd, tilhørende matros J. A. Thomsen. „Børsen" var naturligvis helt under vand, og omme på ”Hønen" åd havet sig godt ind i de store klitter. Et af de huse, der blev værst medtaget, er nok bilejer N. H. Hansens ejendom, her stod nemlig vandet inde i stuerne i højde med vindueskarmens underkant. Et svin, der i sin forflippelse var kommet ud i de salte vover inde i byen, og hverken vidste ud eller ind, blev bragt på det tørre af en behjertet redningsmand. Fuglekøjerne blev dammene fyldt, og vandet gik ind i huset i den sydligste køje, hvor det stod mindst 1 ½ alens højde.
Nyt dige i Sønderho
Norddiget anlægges
Heinrich Dohm - Lægtere, Sønderho havn 1936
Sønderho havn 1938
Trindelen uddybes.
Sejløbet ind til Sønderho - den såkaldte ”Trindel” - blev i juni 1943 efter en vedtagelse i sognerådet uddybet. 8 mand var i den anledning kommet i arbejde, men da uddybningen kun kan finde sted paa lavvande, har arbejdet jo sine vanskeligheder.
Det drejer sig om en strækning paa 600 m af løbet. I en bredde af 3 m skal der uddybes således, at man paa højvande mindst kan regne med en meter vand i sejlrenden.
Årsagen til denne forbedring af sejl forholdene til Sønderho er, at man i år agter at føre vinterens forbrug at tørv ad søvejen til Sønderho, som man gjorde det i gammel tid. Vagertilsynsferende, Hans Pedersen, har endnu sin lægter liggende i Sønderho Havn, og denne båd er det, der atter skal i farten.
Kæben fra den strandede hval på Peter Meyers sand blev i 1950 indbragt til Sønderho havn og opsat på Børsen som turistattraktion.
15.01.1966
Nu er såvel motorredningsbåden som alle de mange mindre fartøjer, der hører hjemme i Sønderho, for længst trukket på land, og end ikke strandjægernes og ormegravernes småjoller er i funktion for tiden. Men allerede inden jul kom skipper Knud Hansen, Mandø, sejlende i havn med sit skib og indtog den plads, hvor Peter Buhls ”Knudedyb” tidligere lå til ankers, og her vil fartøjet formentlig blive liggende i længere tid. Som bekendt er Knud Hans en ansat ved vagervæsenet og har i denne stilling afløst fhv, skipper Hans Pedersen, Sønderho. I sin tid havde Hans Pedersen 22 bøjer (tønder) og desuden et større antal koste ("prikkere") at føre tilsyn med. Nu er der tale om et mindre område med kun 6 bøjer at tilse, og kostene, som under vintervejret længe før jul blev ført bort med isen, vil først til foråret blive erstattet med nye.
Sønderho havn 1976
Besøg fra Ribe
Billedkavalkade over sejlløbet i 1988 og 2007: